tuxedo 0 Postad 11 Augusti , 2008 Hej, växelföraren på min Yamaha 55 AE har gått sönder nere i skarven mot växelhuset. Det sitter en pinne med splines på i växelhuset och en pinne med hylsa och motsvarande spår i i riggen. Min fråga är nu om denna pinne som sitter i riggen kan bytas utan att jag behöver demontera blocket från riggen? Om jag måste demontera block från rigg, är det ngt speciellt jag skall tänka på? Någon som gjort liknande tidigare eller som vet hur detta fungerar? Tacksam för förslag och synpunkter. //Tuxedo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2008 den övre växelstången är endast komplett hylsan går inte att köpa lös ,så demont av motorblocket måste göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 11 Augusti , 2008 Har aldrig demonterat block från rigg förr och när man lyfter på motorkåpan ser det ut att finnas en hel del prylar att hålla ordning på vid en sådan demontering. Eller är det så lätt att bara lossa de bultar som sitter i underkåpan ner mot riggen för att sedan bara lyfta upp motorblocket eller måste man lossa en MASSSA prylar för att över huvudtaget komma åt?? PS: Det går inte att svetsa dit en ny hylsa? Eller är det någon slags legering på växelstången?? Senast ändrad av tuxedo | 11 augusti 2008 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2008 lossa lite slangar o el kablar ,sedan om du får bort de nedre bultarna som håller motorblocket de är ju en annan femma,har en viss benägenhet att rosta fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 11 Augusti , 2008 Verkar vara rostfria bultar men å andra sidan brukar rostfritt och gjutjärn inte lira så värst bra. Brukar sitta som berget... Då är det bara att hålla tummarna att jag har tungan rätt i munnen och att bultarna lossnar. Tack för info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2008 gjutjärn är de ej det är aluminium i motorblocket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 11 Augusti , 2008 Jo, men sitter inte bultarna ner i riggen? Den är väl gjutjärn? De bultar man skall lossa på, var sitter dom? I själva motorblocket? Trodde man skulle lossa riggen från motorkåpa först men det kanske är onödigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2008 du skruvar bort den nedre motorkåpan 4st bult sedan ser du motorbultarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 11 Augusti , 2008 Tack, då förstår jag. //Tuxedo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 14 Juni , 2010 Har först nu börjat riva i mortorn för att ersätta växelföraren. Upptäckte då att växlingen går väldigt trögt i växelhuset. Försökte vrida växelpinnen nere på växelhuset för hand men det går bara mellan friläge och fram. För att få i backväxeln måste jag ta en polyfrip och vrida. Vet inte vad som är normal men det känns väldigt trögt och misstänker även stor belastning på själva skarven av växelföraren. Se text ovan. Hur lätt/trögt ska växeln gå i? Är det normalt att behöva använda en pollygrip för att få i / ur växeln? Tacksam för svar på detta gamla trådlyft :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 Juni , 2010 Det är normalt. Du skall f.ö. inte lägga i backen utan att motorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser