Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Henke9999

Motorer? olika hk inom och utombordare?

Rekommendera Poster

Hejsan!!

Har lite planer på ny båt och det lutar åt att det kommer sitta antingen en Mercruiser 3.0 eller 4.3liters alt pentas motsvarande inom bordare, eller mellan 90-125hk utombordare på modellen jag väljer, (bowrider ca 5-6m 00-08 )..  Vad är att rekomendera? Stor skilnad i förbrukning på inom och utombordarna?

Hur mycket kan skilja ca i försäkring på båten om jag väljer inom eller utombordare?

Tack för svar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser 3.0 liters 135 hk inombordare har förgasare, det är ganska gammal teknologi men motorn har varit med många år och är ganska pålitlig.
Nyare Mercruiser 4.3 liters 220 hk inombordare har elektronisk bränsleinsprutning och på det viset modernare. Mercruiser 3.0 sitter i många 5-5,5 meters styrpulpetare, bowriders och daycruisers t ex Ryds 18 DC/18 GTS, Uttern D55/S55/T55, Bayliner 175 BR osv. Förbrukningen på maxvarv ligger på ca 1,2-1,3 liter per sjömil, vid marshfart ca 0,8-0,9 liter per sjömil. Mercruiser 4.3 MPI sitter i lite större 6-7 meters båtar t ex Ryds 23DC/23WA/20 DC/20 GTX/20 GTS/Family, Uttern S64/C66/D66/C68/D68 osv. Förbrukningen ligger på fullgas nånstans 1,6-1,9 liter per sjömil beroende på båt och ca 1,1-1,3 liter per sjömil vid marschfart. Utombordare låt säga 115 hk drar på fullgas runt 1-1,1 liter per sjömil och ca 0,7-0,8 liter per sjömil på marshfart. En 130-150 hk utombordare drar inte så värst mycket mer, nån deciliter mer på fullvarv men på marshvarv är det bara marginell skillnad jämfört med en 115 hk. Jag pratar nu om moderna 4-taktare eller 2-taktare med direkt bränsleinsprutning.

Hur stor skillnad det kan bli i försäkring, givet lika förutsätningar i övrigt, kan du kolla t ex på Atlanticas (Moderna försäkringar) hemsida m fl försäkringsbolag. Brukar bli billigare med inombordare men å andra sidan har premieökningen för större utombordare planat ut och till och med har det blivit sänkta premier (blev det på min båtförsäkring). Men den största fördelen med inombordare kan vara att du får med all sannolikhet behålla motorn tillskillnad från utombordare som löper större risk att bli snodd.

Har själv en bowrider med utombordare, en Yamarin 5820 (heter numera 58 BR) med en Yamaha F115 4-taktare. Själv prioriterar jag många sittplatser och lätt att röra sig i båten (har inget behov att sova över i båten) och trailar en del och vill då inte har för stor och tung båt.

Så här ser den ut:
http://www.algonet.se/~boem/video/Yamarin_5820.wmv
http://www.algonet.se/~boem/video/Yamarin_58BR.wmv

Har haft den i 6 säsonger nu. Funkat bra, både båt och motor.

Skall du ha en lite större nordisk bowrider så kolla på Askeladden 615 BR (utombordare) och Ryds 20 GTX (inombordare)

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2008 | 22:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bo!!  Otroligt vacker båt!!  Jag såg en Yamarin nyligen och de är otroliga!! Men det lutar nu lite åt en Uttern D55a då jag inset att jag nog vill ha liten ruff att slänga in grejer mm i..  Men inget är bestämt.. 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite tester på Uttern D55 både med utom- och inombordare om du är intresserad. Hör av dig om du vill kolla. Kolla även in Yamarin 5920/59DC med 115 hk utombordare (om du kan tänka dig utombordare). Den är ju rätt elegant:

http://www.algonet.se/~boem/video/59dc.wmv
http://www.algonet.se/~boem/video/59dc2008.wmv

Har tester på den också om du vill läsa.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2008 | 23:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 58 BR är en kalasbåt !  Cool

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...