Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
75magnus

Vilken motor är att föredra i en Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänkte köpa en Flipper 700 och har kikat runt lite. Har inte  provkört någon än utan bara sett ett par stycken på land.

Det finns ju flera olika motoralternativ och jag får olika svar av de som ska sälja.

Det jag undrar över är tex om VP 145A räcker för att kunna marscha ca 22 knop med last och familj i ? Eller måste jag upp till VP151 eller VP171 eller ännu högre?

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde min Flipper 700 med AQ145 idag. Vi körde i 20-22 knop med motorn strax under 5000 varv per minut. Ombord var vi fyra vuxna samt fyra barn i intervallet 0-5 år. Utöver det hade vi jollen surrad på badbryggan och en 6 hästars snurra i ett av stuvfacken. Vattentanken var helt full och bensintanken drygt halvfull. Vi hade inte semesterpackning, men väl en hel del prylar som ligger kvar sen semestern. Utöver vad som är standard i båten har vi varmvattenberedare (ca 50 kilo extra) samt ett extra batteri.

Svaret på din fråga är tveklöst ja, såvida du inte har alltför stor familj (eller alltför stor semesterpackning) eller båten i övrigt är nerlastad med diverse skrot (tunga trädurkar, massor av batterier osv). När vi är fler än familjen brukar jag dock be övriga vuxna att komma fram till förarplatsen för att få upp båten i planing snabbare. Man kan ju också fingra lite på trimplanen, så båten reser sig lättare.

Jag under de fyra åren vi ägt båten en gång haft svårt att få upp båten i planing, men då var vi två familjer som hade semesterpackning för att ligga ute i mer än en vecka plus att vi hade extra vattendunkar, tält etc. med oss så det ser jag som rätt extremt. Vi fick köra i 17 knop i två dagar tills vi hade gjort av med 100 liter bensin och vatten och käkat lite mat, sen var det bara att köra 20-22 knop som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köp inte med den trötta 130Hk maskinen då blir du inte glad.

145-151OK! Men Flipper 700 går riktigt bra med V6 och V8 utan att ta jättemycket bensin mera.Har själv kört båda och båten planar snabbt med bra marsch fart.

Flipper 700 skrovet är ganska platt så båten börja överplana om man kör för fort med dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

Det låter ju bra att det räcker med en VP145. Då finns det en del att välja på.

Jag undrar lite andra grejer också

Du skrev att du ligger på ca 5000 varv i marschfart.

Vad varvar den på fullgas och hur många knop gör den då?

Vad drar den i marschfart?

Mvh

Magnus

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar försöka låta motorn gå mellan 4600-4800 varv på marsch, då gör båten ca 20-22 knop. Motorn ska på topp göra 5500 varv vílket min gör, åtminstone på våren. Enligt handboken för motorn ska båten i marschfart varva ca 10 procent under toppvarv vilket är 4950 varv. Jag har propeller 15x17 HS vilken om jag förstått det rätt är standard.

Toppfarten är ca 28 knop. Som skrevs i ett föregående inlägg så överplanar Flipper 700 när den går som fortast vilket innebär att nosen går ner i vattnet. Inget dramatiskt alls, men det innebär ju att det blir en större våt yta och att accelerationen därmed bromsas upp.

Enligt en kopia på ett reklamblad för Flipper 700 som jag fick med när jag köpte båten så anger fabriken toppfarten med AQ145 och två personer ombord till 29 knop och förbrukningen till 0,9 liter per nm. Jag har en gång för fyra år sedan försökt uppskatta bränsleförbrukningen på en resa Stockholm - Kungsör och hamnade på ca 1,1-1,2 liter blandad körning. Därefter har jag brukat räkna med förbrukningen 1,2 liter för att vara på den säkra sidan.

Lite kuriosa. Om du provkör en AQ145 så kommer ägaren med största sannolikhet varit så generös att han varmkört motorn innan du kommer. Detta beror på att förgasarna på AQ145 saknar choke vilket gör att motorn går som fan innan den blivit varm och inte alls på tomgång. Detta är inget fel, utan typiskt för motortypen, däremot kan fenomenet sannolikt skrämma bort spekulanter som inte är vana vid beteendet. Problemet kan till stor del avhjälpas genom att man monterar brytarlös tändning, exempelvis Ignitor (sök på forumet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Med 15x17 ska 145A varva 5100rpm enligt handboken. När det gäller bensinförbrukningen ligger jag i bästa fall på 1.3 l/nm. 2 pers och mycket packning blir det ca 20 knop och ca 30 l/h. (4600rpm). Tycker nog 145A är tillräcklig men en V6:a gör sig nog bäst. Samma förbrukning, toppfart tillräcklig men betydligt lägre varv vid marschfart. Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 700 med en AQ151:a i som var nyrenoverad och balanserad 2000. Fungerade riktigt bra, hade en del problem med Ignitor i den så jag satte tillbaka det gamla hederliga tänddelarna. Som tidigare inlägg beskrev så var det att varmköra motorn några minuter innan man lade ut från bryggan. AQ151 var igrunden samma block som en B230.

Båten kom upp snabbt i plan med 2 vuxna och 2 barn och en j-vl massa packning. Marchade 18-22 knop då det var den trevligaste farten på sjön. Håll även koll på tempen då givaren är aldeles för nära det röda för min smak,har hört det av flera.

 

/Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det språkas om vilken motor som kan tänkas vara bäst för Flipper 700. Är också lite nyfiken på en just en sådan modell. Nu har jag en snipa och är van med mycket lägre bränsleförbrukning ( och snigelfart ) men om man skulle åka med t ex 145/151/171 och ev. V6:a i ca 8-10 knop hur mycket skulle dessa motorer kunnas tänkas dra då? Svårt att säga men föreställ er 2 vuxna och 2 barn med lite packning. Låter kanske lite puckat att åka i så låga farter med en båt som ska åkas i 20-22 knop men tanken är att man ibland vill komma hem fort (dåligt väder m.m.) eller komma snabbt ut på fredagarna.
Måste säga, då jag surfat runt på blocket, att det finns många 700:or som är väldigt billiga...eller har jag kanske fel? Tyckte de var mycket dyrare för bara ett år sen. Visst, de är inte purfärska direkt:-)

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satsat på VP171 så att motorn inte jobbar så hårt vid marsch. Är ju att föredra att kunna ligga runt 4000 varv istället för 4800-5000 och förmodligen så drar den mindre bensin trots den ökade motorstorleken. Men ska inte underskatta en överdimensionerad motor :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har just blivit medlem i 700 klubben. Köpt en -81 Flipper 700 med Vp 5,7 260 hk från -91.

Min undran om det är för mycket att köra med, eller om det är som känslan är att det finns styrka om jag behöver det..

// Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Elfanomad

Jag har en planande båt som är ca 8 meter, den drar lite bränsle i farter upp till max 7 knop(ca8dl/nm). Vid 8,5-10knop drar den ungefär lika mycket som vid 20 knop(ca 1,60-1,85 ) Orrskär m aqad40a.

Ska du köra sakta och spara bränsle är det nog 6-7 knop som gäller.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben! Jag har en AQ145 som jag personligen tycker är lite för svag. När/om jag byter motor så blir det antagligen en V6 4,3 på 190-225 hk. Jag väljer V6 och inte V8 endast för att en V8 inte får plats utan att bygga om luckan som sitter framför motorn. I ditt fall så har du ju redan en V8 så då finns ju ingen anledning att byta ner sig tycker jag.

Lycka till med din nya båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en VP431 (205hk) i min 700:a. Kändes som en passande motor i båten, inte så törstig, snabb upp i plan och inga problem med många ombord. Marsch kring 25 och toppade 35 om man kände för det. Har dock inte så mycket att jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att den kan göra det med V8:an men vet inte. Berätta gärna vad du själv kommer fram till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har man passerat över 130 distans och är jättenöjd med både motor och skrov. Har inte visat tendenser på överplaning vid maxfart.. knock on wood.. Cool

Vid hög sjö så slår jag av farten och njuter av en gratis berg'o dalbana. Lugnt vatten så marschar vi på 22 knop och maxfart är via gps:en 36.

Härligt vrid i V8:an....

Ha en skön sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en 700 som jag bytt motor i precis. Satt en AQ200D i vilket innebär en cheva 305, V8 på 200HK som nu är utbytt mot en cheva 350 på 260HK. Går som en dröm, ligger och marschar i 25knop och 3500varv. Har inte maxat den ännu då jag vill köra in motorn lite först. Kan rekommendera en V8 med ett härligt vrid som gör att båten planar väldigt fort.

mvh

Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2010-07-16 vid 00:10 skrev Knocken:

Hej!

Har en 700 som jag bytt motor i precis. Satt en AQ200D i vilket innebär en cheva 305, V8 på 200HK som nu är utbytt mot en cheva 350 på 260HK. Går som en dröm, ligger och marschar i 25knop och 3500varv. Har inte maxat den ännu då jag vill köra in motorn lite först. Kan rekommendera en V8 med ett härligt vrid som gör att båten planar väldigt fort.

mvh

Joakim

Joakim   vad drar den med en V8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev PeterKj:

Joakim   vad drar den med en V8

Hoppas du får svar på en 9 år gammal tråd. Joakim var inne senast för 3 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...