Gäst Kalman Postad 10 Augusti , 2008 Hej! Tillbaka från 4 veckors semester och bryggan hemma oövervakad och som änderna under tiden har slagit beslag på. Ingen hemma som kunde schasa bort dem dagligen! Det är tjockt med träck och inte en millimeter utan att man trampar i skiten. Som lök på laxen så gick högtryckstvätten sönder när jag skulle spola rent idag. Suck! Satte upp en plastuggla tills vidare men måste hitta en fungerande någorlunda enkel lösning på problemet. Alla SERIÖSA och helst beprövade/fungerande förslag mottages tacksamt. Har tillgång till ström på bryggan vid behov. Ingen roterande måsvinge tack. Möjligen en eldriven som går på timer. Ni som vill skämta, svara på Dösnack istället. Är inte upplagd för ankstek just nu, möjligen en mörsare laddat med skrot Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 10 Augusti , 2008 Du har aldrig tänkt omvänt, att det är du som lagt beslag på ändernas revir? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Augusti , 2008 Jag vet en kille som lade spända ståltrådar med ett par centimerters mellanrum på bryggan där änderna brukade hoppa upp och kopplade på ett bilbatteri. De gillade inte att få pirret i fötterna och flyttade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 10 Augusti , 2008 Om man inte vill steka änderna så kan ett alternativ vara att spika fast en bräda som bildar en förhöjd kant eller tröskel på bryggan. Änder gillar att glida in i plurret utan att behöva ta sig över kanter och vill dessutom ha uppsikt över vattnet när de sitter på bryggan. Lösningen är ju enkel och billig om du har en liten brygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 10 Augusti , 2008 Spola bort dom från bryggan! Vattenspridare med kraftig stråle på timer. dock lite komplicerad lösning. Senast ändrad av Lasker | 10 augusti 2008 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Augusti , 2008 Var någon som skrämde bort fiskmåsar med gummiormar. Kunde det vara något som funkar? Eller alternativ med rovfågel i plast? Finns för att skrämma bort måsar mm mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Augusti , 2008 Tack för era snabba svar. Sitter här med min speciella sängfösare: att kolla in maringuiden. StigH Det är inte tvärtom! De är utplanterade och halvtama de j...rna. Terrafobica Varit inne på elstängsel iden men...tja....det kan få andra konsekvenser. 12V bilbaterri under fötterna tror jag inte räcker. Brodur Det hjälpte när de var små och inte flygga. Nu landar de t.o.m på båten och skitat ner fördäcket tlll oigenkänlighet. De landar lätt och lyfter lätt bara jag visar mig i närheten av landgången så drar de, men jag kan ju inte bo där dygnet runt... Lasker Varit inne på den och tror på den fortfarande. Sätta upp en detektor som startar vattenspridaren. Problemet är rätt detektor. Jag har en sjövatten/bevattningspump där som skulle kunna slå till med en vis automatik. Ringhede Satte up en lånad plastberguv i eftermiddags. Skall kolla i morgon, men jag tror inte riktig på den. Jag har en kompis som sett en mås sitta på huvudet på en likadan berguv i plast och skratta I övrigt Är inne på en lång bräda som går parallellt med ena kortsidan och står på högkant på hjul. Den dras sedan av en elmotor och wire och bokstavligt talat sveper av bryggan. Lite krångligt och lite overkill men vad skall jag göra? Detektorn är återigen problemet. Ett passivt alternativ vore att ha en ram med hönsnät och som man viker ihop som en vikdörr. Lägger den delvis ihopfällt så det täcker hela bryggan/plattan på 3,5 x 4,5 m. De kan inte gärna sitta på de där V-na och A-na som bildas. Man får sedan ta besväret att skjuta ihop vikdörren när jag kommer från landgångenn till plattformen. Måste fundera lite på iden. Kan ni hitta på nåt mera? Tacksam för ytterligare svar. Jo, jag har lagt ut två lastpallar med lite flytelement en bit ifrån och de var där när de var små och inte kunde flyga. I morgon skall jag dra ut dem längre ut från vassen för de vill inte gömma sig därinne längre och hittar dem inte, för besvärligt att landa. Det kan hjälpa en del. Tackar å hör av er igen. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Augusti , 2008 Jo denna typ av problem sprider sig med ryslig takt. På flera badplatser här i trakterna har man problem med Kanadagäss. Deras avföring ser ut som hundskit och det blir massor av dem. Bryggor och stränder helt täcks av skit och ingen kan vara där längre. Dessutom verkar de tycka att det är deras plats nu. Så här står det i Wikipedia. I Sverige inplanterades kanadagås, som bytesdjur, på initiativ av Bengt Berg omkring 1930 i Blekinge. Därifrån har den spridits sig till stora delar av Sverige, Norge, Finland och Danmark och sedan 1960-talet har den nordeuropeiska populationen haft en i det närmaste lavinartad expansion De hör alltså inte hit och borde utrotas helt, om det nu går. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 11 Augusti , 2008 Något liknande kanske? http://www.vf.se/Nyheter/Karlstad/2008/Augusti/Vecka-33/Har-ar-hulken-som-skrammer-tranorna.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 11 Augusti , 2008 Jag har en gummiorm, devs leksaksorm, på kapelltaket. Och det hjälper förvånansvärt bra. Mitt förslag som dessutom är billigt: Köp ett gäng gummiormar på en stormarknad och lägg ut på bryggan. Min tror jag kostade 10kr på CityGross. Alltid värt ett försök och vore intressant att höra resultat. MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Augusti , 2008 Kan tala om att plast uggla modell berguv inte tar på änderna. Idag satt ca 32 st på bryggan och gav fullständigt den i ugglan så den åkte ner. Har lyckats laga högtryckstvätten och spolat klart gångbron. I morgon själva plattformen. Sedan tror jag jag har lösningen. Ett tältram av smal ribbor på vilken jag spänner bärnät. Ramen hopvikbar så jag kan vika den åt sidan när jag själv skall ombord. Pga det lutande tygsidan/nätsidan kan de inte landa och bli kvar och inte krypa under heller. Detta är det mest realistiska jag har kommit på och skall prova snarast. Fungerar det så slipper jag detektorer och uppblåsbara hulkar samt vattenkanoner och allt annat elektronisk och komplicerat och tekniskt. Håll tummarna. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 12 Augusti , 2008 Farsan satte upp en plastuv hemma och då slapp jag all fågelskit på båten. Det dryga är att man ska flytta runt den på olika ställen så dom inte vänjer sig med att den sitter där. Han flyttar på den varannan dag och då fungerar det. Grannen nämnade oxå här om dan att sen fågeln kom upp så har även han sluppit fågelskiten på sin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 13 Augusti , 2008 Gummiormarna har jag hört talats om att de ska fungera har dock ej provat själv. Uvbulvanen fungerar inte så bra på måsar och andra sjöfåglar, uv används bättre till kråkfåglar där man dessutom jagar under tiden man har bulvanen uppe. Själv jagar jag. Kanadagåsens ordinare jakttider är 11 aug - 31 dec där jag bor, men den är det dessutom skyddsjakt på, citat lagtext: Om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas ÅRET OM. Änderna är det ingen skyddsjakt på, men ordinare jakttid 21 aug - 30 nov. Leta reda på någon i din bekantskapskrets som jagar och hjälper dig med problemet. Möjligtvis behöver man skjuta några vid flera tillfällen, men budskapet att om man sitter och skiter på din brygga så lever man farligt brukar gå fram rätt så snabbt, och de väljer andra ställen att sitta och fisa på Om man sen väljer att ta rätt på fåglarna och göra ankstek är väl upp till var och en... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Augusti , 2008 Tack AndersF för ditt svar om jakttider mm. Problemet är att grannen äger vattnet och har planterat ut de kläckta vildänderna som är halvtama och han skall skjuta dem snart....men inte alla.... Så det är inte läge för varken skyddsjakt eller att strypa dem långsamt i rena ilskan Dessutom vill jag inte skada dem även om jag vet de kommer att dö snart. Plast uggla hjälper ej och jag kan tala om att det går inte att skrämma dem. Idag var jag vid båten och på bryggan hela eftermiddagen. De gjorde sina lovar mot å försökte landa bara några meter från mig. Behovet att sätta sig och putsa fjädrarna och pusta och digestera är tydligen stort och hela flocken vill hålla ihop och håller på hackordningen dessutom. När jag försvann tog det inte ens 10 minuter så har de landat. Då var det bara dryga 30 styck! Ändå har jag flyttat fram de lastpallar vi har lagt ut så de kan vila där. Men där var det fullbelagt! Lösningen är som jag skrev någon form av tält av nät som fysiskt hindra dem från att landa. Är det någon som vet om det finns hönsnät gjort av snöre. Med stora maskor fastnar inte småfåglarna. Bärnät kan var alite för finmaskigt och de kan nog åka ruschkana på den med sina stora platta fötter tror jag. Tacksam för yterligare svar då problemet inte är löst än. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Augusti , 2008 Fiskenät med större maskor Säljs av Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?denied;=yes&@where.ItemID@EQ;=744116&mainpage=ItemDetails.jsp Finns flera olika till relativt hyffsade pengar. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 14 Augusti , 2008 Bulvanen kan du som de yngre säger fetglömma, djur lär sig snabbt att den inte är farlig när den inte flyttat på sig på ett tag. Rätt använd har man den uppe i några timmar under jakt, och skjuter det som försöker jaga bort den, fåglarna fortsätter att tro att den är farlig, fortsätter försöker jag bort den osv... Gummiormar lär man nog oxå flytta på med jämna mellanrum om det ska funka. Ideer med nät tror jag du gör bort dig totalt på. De lär sig snart vart det är och hur det fungerar, och tar en annan väg runt. Innan du förstått att det är lönlöst har du dessutom fått lirka bort ett par änder som fastnat, det kan vara nog så spännande Det är alltså grannen som har jakträtt och har planterat in änder, det ställer ju problemet i en annan dager. Nu vet inte jag vad du och din granne har för relation, men om den är någorlunda normal och trådarna sitter i rätt kontakter i hans övervåning tar han givetvis ansvar för de besvär han orsakar dig. Det finns ju massor av lösningar på problemet utan att du ska behöva lägga ett finger med i spelet. Är han någorlunda seriös ser han givetvis till att hjälpa dig om du påtalar problemet. Jag ska givetvis inte uttala mig utan att veta alla detaljer om hans andjaktsplaner men är det en person som representerar den jägarkåren jag känner så tar han problemet på allvar och ser till att ni löser problemet på ett bra vis. Fråga om han inte kan tänka sig att börja jaga vid din brygga först så att de lär sig att inte vara där. Om du inte har någon lust att änderna möter sitt waterloo vid din brygga kan du kanske be honom att sätta ut en foderautomat en bit bort i närheten till skyddat land, eller brygga. Kanske kan du erbjuda honom din hjälp om det behövs. Djur är ju inte dumma, utan kanske i vissa fall på gränsen till bekväma. Anledningen till att de valt din brygga har givetvis någon orsak, kanske inte en självklar för oss, men det kanske är enkelt att landa, bra uppsikt så de upptäcker farligheter i tid, lätt att ta sig upp och ner från bryggan, nära till åkermark med mat, eller så tycker de helt enkelt att din båt är förbaskat fin att titta på. Se antingen till att de inte trivs på din brygga med en ordentlig markering, eller att de har ett bättre erbjudande i närheten som gör din brygga ointressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Augusti , 2008 Tack AndersF för ditt långa och uttömmande och korrekta svar. Han tar nog sitt ansvar men att ha skyddsjakt på min brygga innan den riktiga jakten tror jag inte på. Å hur hindrar man dem när de inte är flygga och hoppar upp på bryggan, skjuta dem redan då? Nja....nej.... Sedan undrar jag, om han fixar allt, så måste han vidta samma åtgärder som jag, bortsett från att skjuta av då, å då är vi tillbaka til frågan vad gör man? Vad finns det annars för massor av lösningar? Ang nätet har jag kanske uttryckt mig lite oklart. Tanken är att den täcker hela plattformen så de inte kan landa någonstans alls och inte heller bli kvar på nätet. Mätte senast idag. Det blir två rektangulära ramar med kortsidan 1,5 meter Ställer dem mot varandra som ett A, liknande barnens kaninburar ni vet. Skruvar den ena sidan i pålen och jag kan fälla undan båda på högkant med en handrörelse helt åt sidan så hela plattformen blir fri. Ramen kläs med vanlig hönsnät. Småfåglar klarar sig genom den och änder kan trampa genom de stora maskorna så de låter bli, särskilt som det lutar. Gavelspetsarna klär jag med eftergivlig vanlig bärnät och då faller det undan när jag fäller ihop skapelsen.Den täcker alltså hela plattformen utan kryphål som ett sadeltak ca 1.5 meter högt i mitten och 35 graders lutning. Tillräckligt brant tror jag för att inte kunna sitta kvar på hönsnätet eller att den sjunker in. Någon enstaka kanske sitter och balanserar på själva åsen men det tror jag blir marginellt i så fall. Kan slå i massa spikar annars. Det är lite bök men det hindrar dem rent fysiskt att landa på bryggan överhuvudtaget så de kommer att ge sig av och låta bli. Finns den sedan där nästa år innan nya kullen planteras ut så kommer de inte få smak på bryggan. Om vädret tillåter skall jag snickra ihopat redan i morgon på fredag. Rapporterar när det är klart. Ni som läser detta, kom gärna med synpunkter eller med andra tips. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 14 Augusti , 2008 Glöm inte att täcka för ändarn så att dom inte får ett perfekt skydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 27 Augusti , 2008 Väntar andäktigt på att höra hur det gick med nätkonstruktionen. Funkar det? Senast ändrad av Brodur | 27 augusti 2008 | 08:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 27 Augusti , 2008 Kör på din ide med hönsnätet,skaffa ett elstängselaggregat, OM du har 220 vid bryggan är det ännu bättre, grillat o klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Augusti , 2008 Brodur ...väntar andäktigt på svar....... Så vitsig man kan vara..... Jo, häromdagen blev det klart. Det blev en rörelsedetektor med radiosändare. Mottagaren drar ett relä som startar pumpen som skickar vatten till en spridare. (finns på flera varuhus för ca 3-400:- ) Grejen var bara den att 3~kabeln i boxen som omsluter relät och radiomottagaren stör ut mottagaren om jag skruvar fast locket, kablarna kommer för nära. Suck! Sedan så lossnade slangklämman från pumpen i en skarv och det sprutade vatten så jag gav upp. Nästa dag spikade jag rektangulära ramar av smala lister Ramarna är klädda med bärnät och hänger på knapar på bryggstoplarna. Som tak har vi ett nät som är spänt på skruvskallar som sticker upp ur de övre listerna. Fungerar bra. Så bra att nu går de jävlarna och skiter på själva gångbron istället mellan plattformen och land. Trots att vi har tillfredsställt deras behov genom att spika ihop en ponton av fyra lastpallar och med frigolit under så de har en bra plattform att sitta och putsa fjärdrarna på. Det var det slagsmål om den och hackordningen så fort den kom på plats en bit bort från bryggan. Men se vanans makt är tydligen stor och min brygga är ju så mycket trevligare...... Så nu blir det att spika fler ramar till gångbron åsså eller aktivare spridaren igen men annan placering och en extra burk för motagaren. Får se vilket det blir. Som tur i oturen så är de ute och övningsflyger rätt mycket och har grupperat om sig i mindre grupper så nu är det inte 121 st som häromdagen utan bara sådär 30 st som landar på bryggan. Fortfarande alldeles för många för att det skall vara träck fritt. Om någon vecka skall de decimeras kraftigt. Då börjar de med jakten. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser