Malle177 0 Postad 10 Augusti , 2008 Har en mercury 30 årsmodel 1994 två cylindig med ett konstigt fel. När jag kopplar på stroboskops lampan så lyser den hela tiden på cylinder nr 1 men på cylinder 2 blinkar den som den ska detta medför att motorn går illa. Tar jag bort tänd kabel på cylinder 1 så går motorn bra på tomgång.Någon som har ett tips på vad som kan vara fel. Senast ändrad av Malle177 | 10 augusti 2008 | 17:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Augusti , 2008 har du gnista på bägge cylindrarna o lika o lika kraftig på bägge? i annat fal kan de vara en CDM spole,spolarna på verkarvarran = ingen gnista på övre = trasig spole nedre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 10 Augusti , 2008 Glapp i CDI-boxen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 12 Augusti , 2008 Hade ungefär samma felsymtom på min Yamaha 55 -77, fick efter mycket letande tips om att det var den ena tyristorn i cdi som inte fungerade som den ska, då kan motorn spontantända på den cylindern. Då cdi boxen kostar 6800:- (i sverige) och en tyristor 50:- och med en motor från 77 så tänkte jag testa byta den. En kille här inne hade bytt på sin så han visste artnr på Elfa så det var enkelt att få rätt, det svåra var att gräva bort tätmassan, bytte båda då jag ändå skulle byta en och motor gick bra sen, ca 120:- blev repkostnanden............ bättre än 6800:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser