Ryds435GT 0 Postad 10 Augusti , 2008 Jag saknar ca 800 varv på min F50 som sitter på en Flipper 510HT. Motorn varvar 5000-5100 med 2 vuxna i och toppar 27knop. Propellern är en 11 1/8 x 13 och motorns kav platta är ca 5mm ovanför botten. Propellern som satt på var en 11 3/8 x 12 men den var lite för kantstött. Enligt mina beräkningar borde motorn varav ca 5800 med denna båt och motor samt maxa 29knop. Motorn går hur rent som helst Några ideer? Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2008 skaffa en 12tums propp o hissa motorn 1 hål =20mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbechampions 0 Postad 11 Augusti , 2008 -Märkligt......... Har du gjort några förändringar på båten,motor?? förutom proppen....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 11 Augusti , 2008 Inga förändringar på motor. Och den sitter tyvärr i 4:e hålet dvs kan ej hissa mer. Börjar misstänka att reglaget inte ger motor full gas, allt ser ok ut. /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 11 Augusti , 2008 Om det är fyllgas kan man enkelt kolla på armen som sitter inne i motorn, vet ej hur de är på yamaha men på mercury är det så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 11 Augusti , 2008 Kanske skall tillägga att det är helt nytt reglage med nya top of the line wire för både växel och gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 11 Augusti , 2008 Enl. mina praktiska erfarenheter gör en Flipper 510HT, med 50hp, 28,5 knop med en vuxen ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 Augusti , 2008 4e hålet ? då måste väl motorn kavitera med en orginal prop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 11 Augusti , 2008 Nej, inte vad jag vet. Troligtvis fel borrad sedan tidigare då det satt en Murkla från 79 på den. Se bild. /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2008 höjden är det inget fel på prova en 12P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2008 kolla så du inte har vatten i mellan bottnarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 12 Augusti , 2008 Inget vatten mellan bottnarna, bytte dyvik efter bilden samt tog bort den gamla sumloggen och plastade igen hålet. Det finns ju GPS. Pratade med en yamaha-mek och han trodde att jag hade fel plastbit till gas-wiren. /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2008 det är jag också mm ,har du inte satt dit nippeln som hör till den motorn yamah F50 eller har du något annat hop plock? art nr på nippel 6G82636300. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 12 Augusti , 2008 Köpte motor och reglage separat. Fick däremot 4st mätare till motorn. Det som är intressant är att både växel och gas har samma plastbit och växeln går perfekt. /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2008 ska vara samma plastbit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2008 vad är det för reglage yamaha orginal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 12 Augusti , 2008 Yamaha 703 std /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds435GT 0 Postad 13 Augusti , 2008 Har nu kollat tillsammans med en motor mek att jag får fullt spjäll vid full gas på reglaget. Det är väl bara att acceptera att den inte varvar mer än den gör. Hade varit optimalt med 5500 varv då den har topp effekt då /Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 13 Augusti , 2008 Kan du inte lossa gaswiren från förgasaren (eller i alla fall på motorsidan om du har insprutning) och kolla om du kan med handkraft föra förgasararmen längre än med wiren ?? Då får du svar på frågan om det är rätt anslutningsdetaljer. Gör det bara med avstängd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser