Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Peterskog

Kopa begagnad segelbat i Frankrike

Rekommendera Poster

Kan jag kopa en begagnad segelbat, ars modell 1982, som ar registrerad i Frankrike och ta hem den till Sverige utan att betala avgifter av olika slag, samt hur gor man for att sedan registrera baten i Sverige.  Vore mycket tacksam att fa veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett kvitto på att momsen är betald i Frankrike. Annars blir du skyldig att betala moms på båten här i Sverige. Sedan vi gick med i EU så har vi tullfrihandel inom EU så att betala tull slipper duGlad

Hur man registrerar båten i Sverige beror på hur stor den är. Är båten ett skepp, dvs minst 12 x 4 meter så skall den registreras i Skeppsregistret som förs av Sjöfartsverket (www.sjofartsverket.se och sök Skeppsregistret) Är båten redan registrerad i Frankrike måste du (eller säljaren/mäklaren) avregistrera den i Frankrike först. Bevis om att den är avregistrerad skall så skickas in till Sjöfartsverket.
Om din båtmodell redan finns i skeppsregistret så kan du slippa en skeppsmätning, men antagligen inte. Du skall då bifoga så noggranna ritningar som möjligt på båten inkl spant-ritning.
Tyvärr så är sökfunktionerna i registret väldigt begränsade, de kan bara hitta din båtmodell om du vet namn eller anropssignal på en motsvarande. De kan inte söka på båtmodell.

Är båten mindre än 12x4 meter så krävs det ingen registrering, man kan om man vill registrera den i båtregistret som även det förs av Sjöfartsverket. Tyvärr känner jag inte till mer om det. Men gå in på www.sjofartsverket.se så hittar du den info du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag funderar över att köpa båt i mellanEuropa så har jag tänkt lite... LadyAnnila ovan har helt rätt i vad hon / han skriver. Möjligen kan jag komplettera lite;

Är båten mindre än 4*12 m så har du små problem att registrera i båtregistret, men över de måtten så ska sjöfartsverket kunna VETA hur stor båten är. Så om du inte kan få spantritningar från tillverkaren så kan du åka på en mätning. du ställer då efter övk båten på kaj och en mätningsman/team kommer dit och  mäter med laser / mätinstrument. Tid en halv dag på plats och kostnad drygt 10´ eller så.

Redan när du har ett köpekontrakt så kan du ansöka om PRELIMINÄR registrering i svenskt register. Det innebär att du seglar hem / kör hem på trailer som en svensk båt, svensk flagg ( om du är svensk ) OCH MED EN SVENSK REGISTRERING samt VHF signal. Sedan efter skeppsmätning så är det klart!

För en säljare i Frankrike vill nog avföras omedelbart som ägare i deras register.... det gör normalt mäklaren utan kostnad om du vill. Bra för dig! Då har du koll på att den gamla ägaren ÄR borttagen.

Du ska också ha med denna mening i kontraktet ( är det på franska? ) eller en mycket snarlik;

...free from any mortgages, liens, encumbrances, debts, taxes or other claims whatsoever ...

På KOPIOR som du tar av original, även om de inte är på franska så ska de vidimeras och skriv:

Attestation copie conforme aves l'original

Tull slipper du, som sagts ovan. Det utgår heller ingen moms på köp mellan privatpersoner i EU. Däremot så är den här båten så gammal att du bör kolla reglerna.... kanske du inte behöver ett bevis på att moms är betald? MEN det finns en viss risk att man fastnar annars i någon tull. Själv skulle jag tänka mig för många gånger innan jag köper en båt, även från 1982, om inget bevis finns för momsen? Kanske ska du kunna få ett intyg från förre ägaren, väl förmulerat...eventuellt... så klistrar du på tio fina frimärken på det... stämplar mycket! Och låter NOTARIUS PUBLICUS översätta till engelska. och så på med flera fina frimärken igen..... har en kompis som gjorde så, det har klarat sig hittils säger han.... inte för att jag vill lura in dig i något... men utomlands är man mer pappersbaserad än vad vi är. Frimärken och stämplar ser officiellt ut! Så har jag för övrigt gjort med min gamla skepparexamen. Be snällt sjöfartsverkat att översätta detta på fint brevpapper, så på med stämplar och lite frimärken.... ser väldigt bra ut! Ingen har ifrågasatt detta i 5 olika länder...

Lycka till och berätta gärna för oss andra vad som hände!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att du kan få en preliminär registrering i Skeppsregistret. För oss var det aldrig på frågan. Däremot måste båten avregistreras i Frankrike innan den kan registreras i Sverige. av den enkla anledningen att man inte kan vara registrerad i två länder samtidigt så det har ingenting med förra ägarens vilja eller inte vilja.

Handlingarna behöver inte vara översatta, åtminstånde behövde inte våra det men däremot behövde vi en fullmakt från ägaren att mäklaren fick sälja båten, skriva på papper osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta båten hit, om han är mindre än 12x4 det är samma som att ta en stol från frankrike.

Använda ditt svenska flaga till att du kommer till sverige. För att lura tullen det best är att gå med royalklubben i stockholm, de tror att deras papper är från myndiheter.

Jag har, första gången prova att bereta till de att det var inget bevis i Sverige men de trodde inte på oss och vi fick problem i varje hamn.

Vive la France.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan några år tillbaka är det tullfrihet inom europa! Så du behöver inte lura några tullare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tullfritt det är men tullen finns som vill ser dina papper.

Båten i Frankrike är registrerad i Affaires Maritimes, och när båten byta ägare, den gamla ägare ska deklarerad det och båten då ska byta eller inte flagan. Om du är svensk och har minns 50% av båten, båten byta till svenk flaga och du ska declarera och skatta båten i ditt land ( om det är möjligt) .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...