Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
CptHaddock

2-taktsmotorer

Rekommendera Poster

..Är det någon fara att köpa en 2-takts motor från sent 70- tidigt 80tal? 80-85hk...(Johnsson, Mariner)Regelbundet servade....finns det några argument att absolut inte ha en sådan eller tvärtom? Skäms

 

En som vill veta..

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

beror väl på vem du frågar, kan fungera ypperligt men öststatarna vill hellre ha modernare motorer så du kommer nog få ha den ifred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl naturligtvis en chansning att köpa äldre beg. även om den sägs vara servad etc. Motorerna är gamla och kan ju gå sönder lite när som helst. Men har du tur så kan ju just den du köper också fungera hur bra som helst i flera år... Har själv en 70hk från -79, har gått bra i två år men nu börjat strula lite.

Ta komp. prov på motorn och provkör en längre sträcka. Alltså kolla att den verkligen går bra kall som varm vid köp-tillfället. Stäng av och starta åtskilliga ggr och provocera/varva mellan gas och tomgångskörning.

Har du ett krav på hög tillförlitlighet så köp en nyare maskin, ska du typ köra vattenskidor några ggr/år så är det väl mer ok med en gammal motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par argument att inte ha en 2-taktare är en betydligt högre bränsleförbrukning vilket inte är kul med höga bensinpriser.

En annan är miljöargument då en 2-taktare av äldre generation släpper ut ca 40% oförbränt bränsle ner i vattnet.

Ett par andra kanske inte så farliga är att en 2-taktare väsnas mer och luktar pyton.

 

Ihop med ett det är en gammal motor vilket kan ge massa problem så skulle jag själv aldrig köpa en sådan. Ett fall för återvinningen.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det mesta hänger på om den varit servad och tagits hand om i största allmänhet genom åren. Vilket fabrikat du bör välja är nog inte så avgörande men Yamaha, Mercury/Mariner, Suzuki, Evinrude/Johnson är nog OK.
Men du får nog räkna med att en såpass gammal utombordare kan börja visa ålderstecken och fel kan uppstå allteftersom.
Finess som elektrisk trim & tilt (vilket är en stor fördel) bör du nog ha.

Oil injection system på 2-taktarna började väl komma på lite bredare front på 1980-talet, men frågan är om du bör koppla ur det i så fall och blanda 2% olja i bensintanken. Ju äldre motorn är desto riskablare kan det vara att köra med oil injection systemet aktivt (men är i regel bäst för det ger variabel oljeflöde t ex 1:150 på lägre varv för att vid fullgas ge blandingsförhållande 1:50, olja:bensin, t ex Suzuki Oil injection system funkar så).

De som gått i sötvatten kan vara säkrare att satsa på då saltvatten lättare korroderat på ut- och insidan motorn.
Köp en motor som du ej behöver ställa tändningen på själv.

Om du köper en äldre motor med okänd servicehistoria (inga kvitton på utförd service osv) bör priset bli lägre men du bör nog sen byta impeller så du vet stausen på den om det är okänt när den byttes senast. Tätningen runt propelleraxeln (packboxen) kan vara klokt att byta också så kommer det nog hålla tätt där resten av tiden du har motorn. Ny olja i växelhuset och nya stift, ev göra ren förgasarna och vara beredd att besninpumpens gummimbran kan bli kasst och får då bytas nångång i framtiden. Se över hela motorn i största allmänhet och kanske köpa en verkstadshandbok eller gör det själv handbok (Clymer el Seloc) kan nog vara klokt också så du kan serva och justera/laga den sen utan att gissa dig fram alltför mycket.

Kanske det här kan vara nåt?

http://www.blocket.se/vi/17170090.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/16968686.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17071866.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/17344148.htm?ca=7_s

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2008 | 17:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar var helt seriöst!

Jag skulle aldrig sätta en 70-talare på min akterspegel, lika lite som jag vill ha en bil från 70-talet. Pålitlighet är något jag uppskattar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt vad mycket pengar folk begär för så gamla motorer. Man känner ju inte någon större lust att betala närmare 30 tkr för en 20 år gammal 90-hästare direkt. Det får man närapå en fabriksny 90-hästare för i USA. Såg en firma förut som reade ut de sista ELPTO-Mercury 90hp för 5.995 USD. Visst, frakt och moms tillkommer men ändå...

Det är DYRA bojsänken vi pratar om här...

Sen förstår jag inte riktigt dem som säger att det är viktigt med servicehistoria på en gammal 2-taktare. En tvåtaktare behöver ju egentligen ingen annan service än byte av växelhusolja årligen, samt ett och annat impellerbyte när den gamla börjar bli dålig. Det gör väl de flesta själv? Krävs ju bara att man kan skruva i och ur en skruv. Det är nog inte många 20 år gamla motorer där säljaren kan visa upp kvitton på oljebyten 20 år tillbaka i tiden....., eller???

De flesta är ju hemmaservade, vilket inte behöver vara någon nackdel med tanke på allt fusk som förekommer på verkstäder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att servicehistoriken inte är så relevant på en tvåtaktare - lika viktigt som att bedömma skicket på motorn genom provkörning, kompprov m.m. är nog att försöka bedömma säljarens seriositet/kunnighet vilket kan vara nog så svårt. Frågor i stil med Hur byter man impeller på en sån här motor? eller Vilken växellådsolja har du använt? bör ju kunna besvaras om det inte finns kvitton...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...