frass 0 Postad 9 Augusti , 2008 Har köpt en winga 78 som läcker som ett såll när jag seglar under motorgång När båten ligger i hamn är den torr under motorgång ser jag inget läckage i motorrummet utom endast när båten tycks luta det är saltvatten,känns också lite oljeblandad kan det gå bakvägen på något vis eftersom avgasröret ligger i vattenytan? Senast ändrad av frass | 09 augusti 2008 | 23:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Augusti , 2008 Kontrollera om det kan vara hål på slangen eller ev. ljuddämpare. Ett hål som normalt inte läcker igenom utan bara när båten sätter sig med aktern lägre i vattnet. Hade själv hål i avgasslangen där det läckte oljigt vatten från båtens kylning. Kan även vara roderlagret som sätts lägre så det läcker där. Kan gå att göra en gummimanschett som höjer upp det nån decimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frass 0 Postad 11 Augusti , 2008 Tack för svaret, skall titta på det nästa gång jag går ut,misstänker också något liknande,det är ju bara när jag för segel och motor. vid rodret läcker det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga750 0 Postad 11 Augusti , 2008 Hur ser det ut om du går enbart för segel? Är det likadant oavsett vilken bog du går på. /Karl-Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frass 0 Postad 12 Augusti , 2008 Har inte kollat det så noga,men jag uppfattar det som det är när jag går för motor och lutar,det är ju dessutom oljeblandat,när jag tittar ner i motorrummet under gång ser jag inte någon antydan till läckage,måste alltså komma från något annat ställ,men skallkolla mer på avgasröret som går ut under ugnen nästa gång jag är ute(har ju stormat här i Halmstad under senaste tiden) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frass 0 Postad 18 Augusti , 2008 Har hittat läckan,ibland är det inte som man befarar,läckaget kom från länspumpen vars slang ligger uner motorn för att suga ut vatten som läckt in,men nu rann det in i stället. Har inte kollat men det kanske kommer sig att någon backventil eller membran i pumpen pajat.Hur som helst lyfte jag upp slangen och plugga igen men en träplugg,(är bra att ha med sig)Genomföringen ligger i vattenlinjen vad jag kan se så jag får väl göra en grundligare koll,iallafall är ju det lite konstigt att en sak som är till för att rädda båten höll på att sänka den.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga750 0 Postad 19 Augusti , 2008 Slangen från länspumen måste gå i en båge med högsta punkten så nära skarndäck det går. Backventiler kan man aldrig lita på. Troligen har fästet som skall hålla slangen lossnat, eller så har tidigare ägare klantat till det. Skönt att du hittade läckan. På min Winga är det dubbla kraftiga buntband som håller slangen i högläge. /Karl-Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frass 0 Postad 20 Augusti , 2008 tack för svaret skall kolla slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser