Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
LazzeA

Noll kompression..

Rekommendera Poster

Hej hej...

Har en 55 Hk Johnson -77 och råkade nyligen ut för följande..

Åkt några turer i sommar, motor lite svårstartad ibland men har alltid gått igång,

tog en tur en dag och den började gå saktare och ojämnt. Drog av på gasen och då stannade den (gör den ändå ibland, gammalt membran i bränslepumpen visade det sig senare)-- Gick ej igång trots ihärdiga försök och startmotorn fungerade.- blev till att paddla :-(

Drog hem båten, och har bytt en massa onödiga saker eftersom det samtidigt lyckades uppstå två fel-- ett rejält jordfel så det ej gick fram tillräckligt med ström till startmotorn, bytte solenoid och batteri utan resultat tills jag drog en startkabel på jorden runt systemet och då snurrade det som vanligt...

För att göra en lång historia kort så har jag gått igenom hela bränslesystemet osv och när jag sedan kollar komressionen så får jag ju svaret, nästan noll i öv cylindern men normala 10kg i undre...

Min fråga till expertisen här är:

-Kan det vara ngt annat än brusten toppackning eller trasiga ringar i öv cylindern? Eftersom det bara är en cylinder som spökar?

-Kan jordfelet som uppstod ha ngt med huvudfelet att göra, långsökt men ändå..?

Vet dessutom att det var bra komp ifjol, gjorde test med både varm/kall motor och hällde i lite olja-ingen större skillnad mellan cyl så ringarna borde ju vara ok faktiskt. Det rasslar heller ingenting när man drar runt motorn, det är bara kompressionsbortfallet som är onormalt.  Inte konstigt att den inte startade i alla fall... blir ju inget undertryck till bränlepumpen heller.

Alla synpunkter eller tips är välkomna!

Mvh/

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst låter det som en blockpackning har gett upp, vilket inte är så ovanligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägg.. ja det verkar ju troligt som sagt...

Kan det vara ngn annan packning än topplockspackningen? Eftersom det bara är i ena cylindern, kan det vara ngn annan då?

Tacksam för tips, ska börja riva idag.. :-)

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med maximal otur kan du ha en kolv som det har bränt hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp... maximal otur blev det nog även om inte det var hål i kolven.. plockade av toppen och såg att en kolvring gått sönder och det satt bitar fastsvetsade ner i kolvtoppen.. :-(( Toppens förbränningskammare ser ut som ett minfält i Vietnam.. cylinderväggen duktigt repig på en sida förstås också.

Några tankar om detta...? Enklast att hitta en res-dels motor som riggen /växelhuset är trasigt på och flytta över min rigg?

Ngn som har delar/motor att sälja eller vet vad det skulle kosta att byta kolv/ringar etc... lär väl inte räcka med att hona cyl, och då blir det för dyrt att borr om/ ny kolvdimension.

Tacksam för tips...igen...

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så räcker det inte med honing utan det är borr som gäller, dyrt. Sedan så kan ju delar ha åkt ner i vevhset o valsat runt.

En -77:a, vad är värdet på en sådan, mellan 5-10 tusen. Vet i faan om det är värt att kosta på den, men det kan bara du själv avgöra vad som är värt eller inte.

Om du kan meka själv så visst och inget annat har hänt. Mellan 3000-4000 i delar för borr o ny ÖD kolv packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter ju som mycket jobb/pengar för en gammal motor... får ta mig en funderare.

Tack för tipsen och prisuppgifterna...

Om ngn vet om en 50-55-60-70 hk som står med trasigt växelhus så hör av er..

Mvh/

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...