Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
FooZilla

Hur förhindra länspump dra ur batteri?

Rekommendera Poster

Det blev lite snopet idag när jag skulle ut och fiska i min 3 månader gamla Buster M. Kommer till bryggan och hör att länspumpen surrar. Först trodde jag att den gick igång när jag hoppade in i båten. Jag kollade vippbrytaren till pumpen och den var avslagen. Det är den återfjädrande typ. Man måste alltså hålla in den om man manuellt vill köra länspumpen. Jag tryckte till en gång och pumpen stannade. När jag vred om nyckeln så drog motorn runt ett par gånger för att sedan bara klicka. Länspumpen hade alltså dragit ur batteriet.

Det är naturligtvis en garantigrej. Men...

 

Min fråga är. Kan man på nåt sätt koppla förbi så att inte länspumpen går igång av sig självt på nåtgot fiffigt sätt? Eller är det totalt osmart att göra så? Har ni några tankar och/eller erfarenheter i ämnet?

 

Jag fattar ju att det är bra att ha en automatisk länspump men jag vill inte ha ett urdraget batteri för det. Kanske man ska koppla ett litet mc batteri till länspumpen och inte ha den sitta på startbatteriet?

 

Tack på förhand

/Foo



Senast ändrad av FooZilla | 09 augusti 2008 | 20:48



Senast ändrad av FooZilla | 09 augusti 2008 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av mekaniska nivåvakter är att de är mycket opålitliga. Kanske en pump av god kvalitet med inbyggd nivåbrytare är bättre, jag vet inte vad du har. Det finns elektroniska nivåvakter helt utan rörliga delar, en sån har vi använt under många år ivår Buster.

För att komma runt problemet med urdraget batteri så kan man ju montera en BatteryBrain http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html eller motsvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det har regnat länge och båten tömts några gånger brukar jag slänga över en pressening just för att inte batteriet skall tömmas. 21/7 -08 hade vi 70mm nederbörd på en och samma dag. Sista gången jag pumpade ur åkte jag en sväng på låg fart med fören högt för att få ut alltihopa och sedan täckte jag båten.

För min del är det enkelt eftersom båten ligger utanför stugan och när vi åker hem winchar jag in den i båthuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En st Batterybrain får det bli. Det verkar väldig väldigt smart och tillräcklight enkelt. Måste också säga att det här forumet är helt fantastiskt bra med alla som delar med sig av råd och tips. Speciellt värdefullt är det för oss nykomlingar som ibland kan behöva all hjälp vi kan få som jag själv t.ex. Mycket uppskattat! Tack!

 

Mvh

/Foo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har, i min bohusjulle, sen många år, en auomatisk länspump, Rule 500. Artickelnr hos Hjertmans 4711-25. Den startar var tredje minut, finns det inget vatten att pumpa stoppar den.  Den klarar att hålla läns jullen, som ju är helt öppen på ett fulladar 75 Ah batteri hela sommaren 4-5 månader utan att ladda.

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=569&artname=

 

Lyfthöjden på vattnet är ca 60 cm. Jag hade en liknande i min storfidra där lyfthöjden är 1,5 m. Vattnet som blev fanns i slangen när den hade pumpat läns fick pumpen att gå ständigt. När jag upptäckte det hade nog pumpen gått i 14 dagar. Vattnet i slangen var så varmt att det nästan inte gick att hålla i den, men pumpen överlevde och fungerar fortfarande. Men är det inte alltför högt fungerar det perfekt.

 

Länspumpar med lösa nivåvakter är bara skräp - de krånglar förr eller senare (narmare förr - jag har haft många)

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 11 augusti 2008 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Aldrig tänkt på det tidigare...men att inte Buster har självläns som så många andra har. Har självläns på min Uttern å behöver inte oroa mig för vara sig sjunken båt eller urladdat batteri.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte lite svårt med självläns på en båt med enkelskrov??


Många nivågivare / Vippor slutar att fungera efter som pumpens belastning är för stor.
Ett Relä sparar givaren i vissa fall.
Elektroniska givare är durare, men överlägsna vad det gäller driftsäkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant så sant.

Såg en lösning med en pump som drevs av vågrörelserna. Kanske inte funkar i alla vatten. Har även sätt en lösning där man monterar en pump mellan båt å brygga. Den pumpar vatten genom dragkreften som uppstår mellan båt å brygga. Är samma grundprincip på dom båda.

Så har man lite liv i vattnet så funkar ju det.

(båten va en 7,5m träbåt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jags skulle i första hand satsa på en brytare till pumpen av högre kvalitet eftersom det var den som fallerade. Vill man ha tillförlitliga elprylar i båten så krävs det riktiga kvalitetskomponenter.

En spänningsvakt kan vara bra att ha ändå, men i det här fallet tycker jag att grundproblemet borde åtgärdas först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska grundproblemet åtgärdas först. Jag anser ju att det här är en garantiåtgärd. Jag har kontaktat BåtSam i Kvicksund där jag köpte båten i våras. Avvaktar nu svar på förslag till lösning från dom.

 

Men för att säkra upp lite så var mitt syfte med frågan att se om det fanns några alternativ som gör att man inte missar båtdagar för ett urdraget batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...