Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
johlin

Förbrukning Volvo Penta?

Rekommendera Poster

Hej alla hjälpsamma!

Siktar på ett båtköp till nästa säsong, avsett för wakeboarding.

Har siktet inställt på en Bowrider av något slag.

Många av dessa har Volvo Penta motorer. Då jag inte har någon kunskap inom detta område undrar jag framförallt hur mkt dessa motorer drar? Tillexempel en 4 cyl 3.0 L Volvo Penta

Även typ Mercruiser 3.0LX 135hk vad e sådan förbrukar i tim alternativt per sjömil?

Båtarna är i storleken runt 5,5 meter.

Undrar även om Penta motorerna krånglar mkt, då jag inte är typen som mekar alltför mkt.

Är tacksam för alla svar

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på din fråga (och det verkar ju ingen anna göra heller) men jag föreslår att du söker på några trådar på denna sajt. Sök på förbrukning Volvo Penta motor etc etc så hittar du nog någon gammal tråd som du kan ha använding av ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Volvo Penta 3.0GL från 1999 som inte krånglat ett smack. Den är förhållandevis billig i drift då den drar ca. 1l/sjömil. Naturligtvis kan den dra både mer och mindre om jag ligger i fel/rät fart. Det jag upptäckt är att motorn är väldigt trevlig till vattensporter. Har i sommar dragit två åkare utan problem och det märks inte någon större skillnad varken i fart eller i förbrukning tycker jag. När vi är ute så är det min båt som får fixa vattenleken och polarens V8-monster som får vara solbrygga Cool

Verkar som du är ute efter en lite mindre båt än vad jag har dessutom och då lär du ju dessutom få en ännu bättre bränsleekonomi...

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst, det finns inga motor motorer som fungerar utan service.

En modern dieselmotor förbrukar drygt 220g/kwh så det är bara att räkna ut förbrukningen. När det gäller fyrtaktsbensinmotorer är förbrukningen högre/kwh. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Min D55 med Merc 3L 135 drog i somras 0,9 l/NM i ca 23-25 knop och skapligt med packning(mätt mellan två tankningar). Om vi åker ring eller wakeboard så blir det mer start och stopp samt kanske en lägre mer oekonomisk fart drar den mer men har ej mätt detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det stämmer fullt ut men har fått lära mig att förbrukningen för en otto-motor ligger på 300 gram/hk/tim.

100 hk drar således 30,000 gram/tim, sen är bensin lite lättare, ca: 15% vilket ger ca 35 l/tim. Det verkar stämma ganska väl!

Sen beror det ju på hur många hk som utnyttjas... oftest kör man ju inte full gas hela tiden. Marchfart ligger väl runt halvgas...

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...