edvin333 0 Postad 9 Augusti , 2008 För jorden runtsegling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 9 Augusti , 2008 Med en satellittelefon kan du ringa sjöräddningen i Göteborg. Då har du fått ett kvitto på att någon har tagit tag i ditt problem. Dessutom kan de ringa tillbaka och informera dig om det fortsatta händelseförloppet. Med en EPIRB trycker du på knappen och hoppas att någon hör dig och gör något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 9 Augusti , 2008 Självklart skall du ha både och om du drar iväg på jordenruntsegling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 Augusti , 2008 Mja, det fungerar inte riktigt så... Ska man ha något för att larma med om man hamnar i en nödsituation och måste välja, så är en EPIRB det enda alternativet om man befinner sig mitt ute på t.ex. Atlanten. En satellittelefon är bra att ringa hem med och ett enastående komplement till en EPIRB i en nödsituation, men inget alternativ att larma med. Beroende på vilken satellittelefon man väljer så har man olika täckning, alla garanterar inte täckning 24h per dygn och inte heller worldwide. Samtliga modeller är dyra, liksom abonnemangen och samtalspriserna. En EPIRB är programmerad med båtens MMSI-nummer. Så fort du manuellet aktiverar EPIRBen, eller om den hamnar i vattnet så börjar den sända via satellit. Inom ett par minuter vet MRCC i Göteborg att något har hänt, man vet också vilken båt det är. Med den äldre typen av EPIRB behövdes tre satellitpassager för att få en position, d.v.s att det kunde ta någon timme innan man visste exakt vart EPIRBen befann sig. Numera finns det EPIRBer med inbyggd GPS, och MRCC får positionen direkt. Det bästa är om man har en Float Free EPIRB, en som flyter upp automatiskt ifall båten sjunker. Idealt är att ha den placerad så att man även kan få tag i den själv och aktivera den manuellt om man har tid. EPIRBen bör ju helst följa med en i livbåten Samtliga EPIRBer sänder även på 121,5 MHz som är flygets motsvarighet till kanal 16. Detta för att räddningshelikoptrar och andra flygfän ska kunna pejla in dig när de närmar sig. I samtliga EPIRBer finns också en blixtlampa för att man skall kunna hitta den i mörkret. Altså, måste du välja, välj EPIRB. Det är det enda säkra alternativet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 10 Augusti , 2008 Tackar för ett uttömmande svar. Jag är övertygad... EPIRB blir det... Men hur funkar det egentligen... Om jag befinner mig mitt ute på stilla havet sjunker och EPIRB går igång... kommer det någon då eller eller är det mest för kustnära räddning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 10 Augusti , 2008 Jag vidhåller att man bör ha både och om man seglar jorden runt, men om man MÅSTE välja är det naturligtvis EPIRB du skall ha. EPIRBENs signaler tas upp av satelliter, men för den sakens skull kan man naturligtvis inte garantera att någon kommer o räddar en. Det kan man inte garantera var man än befinner sig och ju längre bort från land o fartygsleder man befinner sig, ju större risk är det att man inte blir räddad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Augusti , 2008 Att man får hjälp är garanterat. Frågan är bara hur lång tid det tar. När MRCC fått nödmeddelandet så går det ut till samtliga fartyg i området, via MF/HF, Navtex och EGC via Inmarsat. Fartygen kontaktar MRCC som leder räddningsinsatsen. Nu är det ju inte som en sjöräddning i skärgården där SSRS eller havets hjältar är på plats inom 20 minuter. Du kanske befinner dig på Atlanten med 1000 sjömil till närmsta fartyg. Alla som på något sätt trafikerar hav och vatten är skyldiga att hjälpa till vid en nödsituation. Det läggs lika mycket resurser på att rädda en nödställd ensamseglare som på att undsätta ett sjunkande kryssningsfartyg. MRCC ignorerar definitivt inte en nödsignal och jag tror att ytterst få yrkessjöfarare skulle göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 12 Augusti , 2008 Självklart nonchaleras inga nödmeddelanden hur dom än sänds. Men av erfarehet vet jag att man ALDRIG kan garanteras hjälp. Vad som kan garanteras är försök till hjälp! Tyvärr kan kan man befinna sig för långt från räddningsenheterna! Det vet jag eftersom jag vid flera tillfällen varit med o sökt nödställda på såväl de stora haven som i Östersjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 12 Augusti , 2008 För vår del är det både och som gäller. Epirben för att den sänder ut positionen och MMSI numret automatiskt när den blivit aktiverad och en satellit telefon för att kunna ringa och tala om att larmet inte är falskt. Tyvärr är det så att Stockholms Radio får in många falska larm från EPIRBer är det då så att man befinner sig i Långtbortistan så kanske man inte får hjälp av den anledningen. Enbart en EPIRB skulle kännas osäkert. Man vill ju trots allt få en kvittens på att signalen har uppfattats. Någon sa tidigare att satellit telefoner är dyra. Jo men inte alla. Vi skaffade en Thuraya satellit telefon som fungerar med ett Vodafone SIM-kort. Man ställer in telefonen på vilket nät man skall använda, GSM/3G eller satellit. Tack vare Vodafone abonemanget blir inte heller satellit samtalen avskräckande dyra (ca 5:-/min). Själva telefonen inkl data-kit kostade ca 10.000:- när vi köpte den 2006. Nackdelen är att den inte täcker hela världen, men täckningsområdet utökas hela tiden. 2006 täckte de Medelhavet. I dag har man täckning även större delen av Atlanten. Så beroende på var man har tänkt att segla kan detta vara ett bra alternativ. Läs mer på www.thuraya.com. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Augusti , 2008 Stockholm Radio får inga falska EPIRB-larm, eftersom alla larm går direkt till MRCC. Alla larm behandlas som skarpa, man utgår inte från att de är falska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinil 0 Postad 18 Augusti , 2008 Hej, Jag har en oanvänd Ericsson sattelittelefon, tror den heter rs390. Tror den är från tidigt 2000-tal. Två batterier och 230 12v-laddare medföljer. Fungerar för Globestar-systemet och går att använda med vanligt Telia mobilabonnemang (vanliga sim-kortet). Den är till salu för 2000 kr om det kan vara något för dig som komplement. / Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 19 Augusti , 2008 Klart att det skall vara MRCC, slarvfel av mig . Och jag hoppas innerligen att de utgår från att alla larm är skarpa. Men för att vara säker är det skönt att ha en satellit telefon så att man (förhoppningsvis) kan prata med någon oxå, inte bara lita på tekniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Augusti , 2008 Normalt har man ju angivit ett par kontaktpersoner i samband med tilldelningen av MMI-numret. Det är tänkt så att MRCC kontaktar dessa först innan man drar igång ett kostsamt pådrag till någon avlägsen plats på udda tidpunkt. Visst är det trevligt att kunna ringa MRCC direkt (glöm inte att lägga in numret bara) med sin satellittelefon från Indiska Oceanen. Men - om man inte hinner, eller om kontakten är dålig just då (den är ju inte 100% alltid, överallt) och man snabbt som ögat måste i flotten, då det exempelvis brinner vill det till att telefonens batterier är fulladdade och att den inte blir blöt. Nej, jag röstar på en EPIRB som flyter och sänder oupphörligen i över 48 tim. Telefonen är ett trevligt och bra komplement.Senast ändrad av Eilean | 19 augusti 2008 | 16:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 20 Augusti , 2008 Som du kan notera av ovanstående inlägg så finns det inte en (1) pryl som löser säkerhetskedjan utan det bör till en kombination av följande. 1, Epirb med inbyggd gps. Utan inbyggd gps blir sökområdet i bästa fall triangulerat inom cospas sarsat till 20X20km. 2. Satcom. Här kan Iridium rekommenderas då det täcker hela klotet (inkl polerna). Bra för tal - sämre/långsamt för data. Handhållen enhet ex Motorola 9505 A är ett ok alternativ. 3. Sart. Att ta med i flotten och som gör att du lätt upptäcks på sökande båtars radarskärmar. 4. Bärbar VHF att ta med så att du/ni kan prata med sökenheter som du ser men inte ser dig (i flotte). Har du detta har du gjort allt du kan för att underlätta för assisterande enheter. Sant är att de flesta epirb-larm är falska larm. MRCC tar dock alla på allvar vilket kanske inte kan sägas om alla som mottar larmet på navtexen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 7 Mars , 2009 Så här har jag fattat det. Satellit telefon etc. Det finns olika program eller band man använder sig av via satellit. Tre operatörer för detta är Iridium, Globalstar och Thuraya. De passar för olika områden på jorden. Man använder sig av olika band därför att de fungerar olika bra vid olika tillfällen sas. Det är C band, Ku band och Ka band. Som sänder på olika låga frekvanser, det mest normala bandet man använder sig av och som fungerar bäst vid oväder är C band, så har jag fattat det som. Andra appataturer fungerar på andra frekvenser som t.ex radar på fartyg, som jag tror använder sig av Ku band frekvenser. http://www.tech-faq.com/satellite-phone.shtml Läs mer här och om olika förklaringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 17 Mars , 2009 Vilket frekvensband som används är inte intressant för den normale långseglaren. Visst om du vill ha en bredbandsuppkoppling och kan tänka dig sätta ombord en kula med parabolantenn i som har en omkrets på 2,5m så är C-band någonting för dig. Håller du dig i Europa eller kan tänka dig att byta microvågshuvud allt eftersom du förflyttar dig så kan du välja en operatör som sänder på KU-band. Då klara du dig med en antennstorlek på ca 1,5m för att få bredband (telefoni data). Nä detta är för yrkessjöfarten. Vi vanliga dödliga väljer mellan Inmarsat, Globalstar eller Iridium. För Inmarsat, tal data, räcker det med en 33 eller 55cm radomantenn. Du får dock inte full täckning runt jorden. Vill du ha bättre täckning (a la Volvo Ocean Race) får du gå upp en storlek till 77cm radom. Räcker det med tal och möjlighet att skicka korta mail med låg hastighet, ca 8kbps, så väljer du Iridium. Bra stabilt system som täcker hela jorden (även polerna). Dock långsamt. Handenheten är som en mobiltelefon och till sjöss kompletterar du med en extern antenn. Globalstar är det tredje som funkar, åtminstone hjälpligt, dock inte ute på oceanerna. Funkar det så har du bra ljudkvalitet (gsm) och datahastigheten är 9,6kbps - som gsm. Handenheten är som en mobiltelefon och till sjöss kompletterar du med en extern antenn. Dessa system är för tal & i viss mån data och skall inte blandas ihop med Epirb som är ett sök & rädda system.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 14 Juni , 2009 Inte antingen eller utan båda två... MMSInr lägger du in i den fasta VHFen för att kunna dra iväg en distress signal, även ute på haven så kan den nå fartyg hyfsat långt bort. Samma MMSI nr läggs in i Epirben som talar om för Sweden Resque att just du behöver hjälp. Sat tfn är utmärkt för att tala med Svensk läkare etc. Motorola 9505 med datakit ärprima. Lågt pris och hög fuktionalitet. Abonnemang för ca 250:- /månad ger fria SMS in och låga priser ut. Vi hade en dollar ut/minut och kanske halva priset för datatrafik (när det överfördes data) I hamnar kan HF Winlink gå trögt och då använde vi Iridium med datakopplingen för att nå vanlig Internet (gärna WAPsidor) Så det handlar om budget... Men båda grejerna har sin funktion / Hälsn Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser