Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Dunkelfink

tips på hur man hanterar gasen för att snabbt få upp en vattenskidåkare

Rekommendera Poster

Har aldrig dragit upp en vattenskidåkare, skulle behöva lite tips och råd på vad man bör tänka på,

han som ska åka har åkt lite tidigare,

har en örnvik 530 med en 115 hk

är det fullt ös som gäller tills båten planar eller ?

sträcka linan först, eller rycka upp med lite slack ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar puttra fram tills linan är sträckt och åkaren beredd, efter det är det fullgas tills åkaren kommit upp och står ordentligt, då brukar jag dra av gasen en smula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den motorn och båten så ska du nog inte ge fullt - det blir väl häftig acceleration om det är en ovan vattenskidåkare. Prova er fram, men jag skulle rekommendera att du tar det lite vackert med gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om/när åkaren ramlar,  ska man stanna för att hala in linan eller ska man ta en stor sväng och passera förbi igen och stanna på lagom ställe så åkaren kan ta tag igen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stanna och hala in linan och sen åker du tillbaka dit där åkaren har ramlat och dra upp han igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag rekommenderar att man långsamt sträcker linan och när åkaren är beredd så drar man på för fullt, även om man har stark motor. När åkaren har kommit upp så drar jag ner på gasen. Jag brukar ligga på ca 25 knop med en van åkare på en skida bakom båten. Tänk på attt alltid ha ett öga på åkaren! Det bästa är att ha en extra person med sig i båten som sitter framför föraren och som alltid har ögonkontakt med åkaren.

När åkaren ramlat åker (långsamt) jag i en båge runt honom så att linan och handtaget kommer till honom. Hur det går till är lite svårt att förklara men har man gjort det ett par gånger förstår man hur det funkar.

Att starta på en skida är betydligt svårare än att starta på två. Vi brukar göra så att vi startar på två skidor och sedan släpper åkaren den ena skidan genom att kliva ur den när han kommit upp. (man sätter inte bakkappan över hälen utan startar med bara den främre delen av bindningen på foten) Att starta på en skida kräver bättre kraft i motorn. Det bör inte vara några problem för dig med din båt men kanske måste du åka och hämta den skida som åkaren ev släppt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör la som alla andra ungefär. Puttrar först i tomgångsfart så linan blir spänd och åkaren hittar rätt läge/bana (eller vad man nu ska säga). Sen är det full speta som gäller tills man ser att åkaren kommer upp och sen slå av lite. Sen beror det ju lite på åkaren också, jag själv går upp innan båten knappt kommit iväg och balanserar runt lite tills det är uppe i fart.

Kör man oerfarna åkare så har jag fått för mig att det fungerar bättre att först sträcka, sen gå upp lite mer så åkaren verkligen kommer rätt och sen dra på. Får dock inte åka i mellanläget så länge då det suger musten ur armarna...

När åkaren tappat vänder jag med linan efter och gör en U-sväng runt åkaren och sen lite bortåt så det blir en ring med linan som åkaren lätt får tag i. Att hålla på o hala in linan var gång blir tröttsamt i längden och blött i båten:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När åkaren har tippat brukar jag dra av på gasen och göra en vid sväng förbi så att han får tag på linan igen och sedan samma förfarande som tidigare inlägg.

Känns lite overkill att ta in linan i fall det ska åkas mer eftersom handtaget och linan flyter.

Tar man upp linan ökar risken för trassel.



Senast ändrad av yama60 | 10 augusti 2008 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv legat i vattnet med skidor på fötterna bakom både en 50 hk utombordare på en styrpulpet och en insjövattenskidbåt med V8. Kan bara säga att det var oändligt mycket enklare att flyga upp ur vattnet efter en V8, än att ploga sig upp i stående. Därför är mitt tips: Först sträck linan långsamt, sedan full gas direkt. När både båt och åkare är uppe kan du dra av litet, där får man känna sig fram som åkare vad man tycker är skönast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...