Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Borne

Snabbt svar inför V8-köp önskas...

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på två båtar med Ford 351 V8 - en med förgasare som gått få timmar, en med insprutning som gått något mer. Den med insprutning är 2 år nyare (sent 90-tal).

Båten skall användas för vattenskidåkning i en sjö och inte köras några längre stunder dvs. bränsleförbrukningen är inte ointressant men inte avgörande s.a.s.

Frågor:

Är insprutaren ett bättre köp? Varför?

Kan man köpa reservdelar hos vanliga Jänkebil handlare?

När i drifttimmar kan man börja räkna med att vitala delar kastar in handuken?

Annat att tänka på? Färg på motorolja, läckande packningar etc?

 

Båda båtarna är regelbundet servade och inga vrak.

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Saltvatten eller sötvatten körda?

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de första åren har de gått i sjövatten på senare år i Sthlm inre skärgård.

Kan man misstänka rost? Vad skall jag kolla upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då borde rost inte vara något problem om den är konserverad osv vid vinter uppställning.

Det allra viktigaste du bör göra är ett kompressionstest. GÖR DET!!! Det avslöjar motorns kondition vad gäller cylinder, kolv- och kolvringar samt topplock och ventiler...

Slitdelar som limpor och knän åldras olika fort men borde vara bytta minst en gång sedan motorn var ny, om det är en sen 90-talare.

Eftersom det skiljer på vanliga v8:or och marina så bör du utgå från att det blir lite dyrare om du behöver byta något, och tro mig... det kommer förr eller senare.

Oljan skall ju inte vara kolsvart...  Kolla upp vad som är bytt å skriv gärna här igen.

Vad det gäller förgasare vs. insprutning så finns det många olika uppfattningar. En förgasare är nog att föredra om man är kunnig själv men personligen så föredrar jag insprutning får bra ekonomi.

Lycka till!

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutning är att föredra.

Klart mycket bättre bränsle ekonomi, och bättre gång.

Mer lättstartad.

Bränslepumparna kan dock vara dyra i inköp då dom packar ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Jag skall titta på två båtar i morgon, måndag, och skall kolla underhållet.

Tack så länge!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

''Klart mycket bättre'' ... hur mycket då , om man får fråga ?

Själv tycker jag att en förgasarmotor är mer mek-vänlig , lätt beskrivet så är det en stor moppe motor...hahaha   EFI och MPI ,då ska datorer kopplas in för att gör en felsökning .Det finns allt massa kunningt folk som är vana att meka med förgasarmotorer , tänk på hur mycket gamla jänkarbilar som rullar på gator och torg .Hjälpen vid ev fel  blir då närmare än man kan ana ...  !!!!!!

 

Så tänker jag !

 

//JCC

 

post-11345-1394235576,4872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...