Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
gravis

Batterifundering

Rekommendera Poster

Hej alla!

En lite fundering ang batteri i båten.

Hur mycket spänning måste vara kvar i batterit för att man ska kunna starta tex en 115hk yamaha 4T?

I båten finns det en mätare som visar batterispänning så det skulle vara bra att veta när det är dags att slå av kylen mm så att man inte står där när man ska åka hem.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Batteriet är fulladdat vid 12,67 volt och urladdat (tomt på energi) vid 11,68 volt. Att säga exakt vid vilken spänning du inte längre kan starta motorn är svårt. Det är också svårt att se ett exakt värde på batterimätaren, om den inte är digital. Det beror också på hur stort batteriet är. Ett startbatteri är gjort för att ge höga strömmar under en väldigt kort period, och tål inte djpurladdningar särskilt bra. Det är altså ingen bra idé att använda ett kombinerat start och förbrukningsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaret. Mätaren är digital. Att det inte är optimalt med ett och samma batteri till både förbrukning och start håller jag med om. Dock kan man betänka att man kan spela stereo i en bil rätt länge utan startsvårigheter. Jag får snåla med strömmen och bygga om till två batterier när båtåkandet är över för i år. Hur kopplar man in ett extra batteri på bästa sätt i en 59dc? //Gravis



Senast ändrad av gravis | 08 augusti 2008 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är en batteriomkopplare som gör att du kan skifta mellan förbruknings- och motorbatteri (eller bägge för att ladda när motorn är igång). Vi har två batterier och jag har av nyfikenhet startat motorn på förbrukningsbatteriet (120 Ah) efter att ha kört kylen i ett drygt dygn. Spänningen var knappt 12 V, men det var inga problem att starta.

Dock - jag skulle inte chansa med bara ett batteri!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett skiljerelä som kopplar ihop batterierna när generatorn laddar men i övrigt håller dem isär. Så behöver du inte oroa dig för att koppla ifrån manuellt. Det finns en del skrivet om skiljerelän på forumet, sök. Ifall du har en liten generator (utombordare) duger säkert ett billigt relä för några tior på Biltema. Dessa används bland annat för att koppla in extraljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks har färdiga satser för 2-batterisystem. http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/
Kolla i menyn till höger, där finns massor att läsa, speciellt under Information.

Har spelat en del på min stereo/radio och har hittills aldrig fått batteritorsk. Sony stereo med 2 högtalare (2 x 40 watt RMS högtalare, XS-MP1620W). Har Yamaha F115.
Batterier jag använt i min båt är Exide Nautilus Freeline 75 A och Tudor Nautica Freeline 75 A.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde VHFen på i ca 2 veckor.

Har en Yamaha 150 hk 4t 05a med orginalbatteri.

Yamahas instrument visade 11,6 V (eller var det 11,8 V) och motorn gick att starta - det trodde jag inte skulle gå.

Kollar alltid spänningen innan jag startar och normalt ligger den på 12,6 för att sen gå upp till 13,8 - 14 V med motorn igång en stund.

Kuriosa: Läste i hand-dammsugarbroschyren att inte ha motorn igång när jag kopplar in dammsugaren i 12 V - uttaget - kan skada dammsugaren - visste jag inte tidigare - man lernt so lange man lebt. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

När du har 12,3v obelastat så har du 50% kvar i ditt batteri. Se till att aldrig komma under 12v för då håller inte batterierna så länge, plus att ett djupurladdat batteri inte tar åt sig laddning så bra. Det är därför man ska ha många batterier som förbrukning men bara ett till start.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa värden är temperaturberoende och gäller ett batteri som är i vila (stått utan last eller laddning i minst 24h). Dessutom är en digital mätare ingen garanti, eftersom även dessa har en viss onoggrannhet på ett par procent (ofta också temperaturberoende). Om mätaren visar 2% för mycket visar den t ex 12,25 istället för 12,00 V.

I Ditt fall ger det inte mycket mer än möjligen vägledning, eftersom det inte kommer vara i vila. Bättre är att investera ett par tusen i en tankmätare för batterier (typ Battmeter) som håller koll på in och utmatad kapacitet.

Som föregående redan svarat så är det omöjligt att tala om vad Din voltmeter min får visa för att motorn ändå skall gå att starta. Det är inte minst avhängigt av batteritypen och dess kondition, men även lika mycket på motorn. Förutom graden av urladdning, förstås....Flört

Mycket billigare och säkrare är att skaffa ett separat startbatteri för just motorn och en laddfördelare. Troligen billigare än ett batteriinstrument också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med - det är bättre att lägga pengarna på att få med sig högre batterikapacitet i båten. Det kan inga smarta instrument i världen ersätta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

På ingalunda sätt bättre!! Batterybrain bygger på att man inte har några problem med att starta motorn! MEN (och det sker ofta på sjön) får man problem samtidigt som batterispänningen är låg och behöver göra flera startförsök efter att ha felsökt så är Batterybrain ett dåligt alternativ. Lite beroende på hus stor batteriebank man har men generellt så är man på gränsen! Här är ett skiljerelä absolut bästa och enklaste sättet att ha en god startreserv, dessutom billigare!

MEN köp ett relä avsett för saken och inte ett billigt Biltema relä som föreslås nedan och som på pappret skall klara t.ex 30 A men i verkligheten kanske klarar hälften utan att bränna sönder och i varje fall med kraftigt spänningsfall som förstör hela grundtanken med skiljerelä! Sånt skräp har inte i en båt att göra!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på Biltema-reläerna, för de ändamål de är avsedda för. Ett relä har dessutom olika tålighet beroende på lastens natur. Använder man dem som det är tänkt (resistiv last) klarar de märkströmmen alldeles utmärkt - har använt dem flitigt i många produkter. Deras 40A-typer går bra att switcha 20A-motorer med utan att de bränns, trots induktiv last. Men alltid brukar det vara någon som hört någon som....Tungan

Vad som avses är nog att inte använda billiga extraljusreläer märkta kanske 30A, utan ett skiljerelä som klarar rejält med ström - minst uppåt 50-60A. Absolut minst generatorns märkström, helst en bra bit över det. Oavsett om reläet finns på Biltema, Mekonomen eller ELFA.

Men det behöver inte vara från Skyllermarks eller något annat företag som är inne. Själv har jag kört med ett 70A (switchström max 240A) ur denna serie i många år: http://se.farnell.com/9913785/electrical-circuit-protection/product.us0?sku=tyco-electronics-v23134j1052d642. Kostar under hundralappen och styrs via laddlampan.

F.ö. håller jag med om att inte komplicera till det. Enkelhet är oftast det bästa, särskilt i båt. Ett relä eller en brytare är lätt att felsöka. En svart låda man inte förstår sig på kan innebära slutet för båtturen.



Senast ändrad av IngemarE | 10 augusti 2008 | 08:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

Jag har ett startbatteri och två förbrukningsbatteri och det fungerar riktigt bra. Självklart med val av laddning/förbrukning.

Nu till min fråga. Till denna säsong satte jag in ett startbatteri (från en bil), men har läst nånstans att man ska ha ett gelbatteri istället. hur har ni det i era båtar? Gel eller traditionella batterin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid och kommer alltid att finnas ett sämsta scenario där det skulle ha varit bättre att ha haft det på ett annat sätt än som man har det, oberoende av vad det gäller. Vad gör man den dagen när skiljereläet har bränt ihop och battererna är tomma? Eller när något annat fel har uppstått så att motorbatteriet inte laddats? Jag kan hålla med om att ett skiljerelä är billigare än en BB, men om man vill bibehålla batterikapaciteten måste ett förbrukningsbatteri till köpas in och vips var förtjänsten borta. Dessutom kanske det är svårt att få till plats för ett batteri till. Det finns inga absoluta sanningar här utan var och en är salig på sin tro och får anpassa sig till egna förutsättningar. Har själv segelbåt så jag är inte lika illa ute om motorn inte skulle starta. Har man däremot en trilskandes motor i en motorbåt kan jag inte rekommendera en BB. Då är det bättre med skiljerelä och ett par startbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

parola,

Gel använder man väl mest om man har behov att placera batteriet annat än horisontellt då de är läcksäkra och tål lutning upp till 180 grader. Och de passar väl bäst som förbrukningsbatteri också, kallstartegenskaperna är nog inte så bra. De är dessutom ganska dyra. Vanligt marinbatteri som har lite tjockare blyplattor än vanliga bilbatteier (och därför mer vibrationståliga) ger nog mest för pengarne trots allt. Finns spiralcellsbatterier men de är dyra, i och för sig är avsedda främst som startbatterier. Tudor har ett startbatteri som heter Techstart (76 resp 95 Ah) med bra kallstartsegenskaper (CCA 760/MCA 970 resp CCA900/MCA1160 *). Fast du kan nog lugnt fortsätta med ditt bilbatteri eftersom du bara använder det som startbatteri om jag förstår det hela rätt (och det har väl funkat bra hittills?). Det brukar stå i instruktionsboken till motorn vilken minimum CCA (el MCA) som krävs. Till min Yamaha F115 står det att det minst skall vara ett batteri med 430 CCA (det står även minimum ampertimmar batteriet bör ha, i mitt fall 70 Ah).

* CCA (Cold Cranking Amps) = ampere ett batteri kan ge under 30 sek vid -18 °C utan att spänning går under 7,2 V.
MCA (Marine Cranking Amps) = samma som CCA men vid 0 °C istället för -18 °C.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2008 | 10:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...