Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Terrafobica

Bottenfärg

Rekommendera Poster

Har fått tag på några liter Jotun Super Tropic, är det någon som har erfarenhet av den?  Den innehåller 26 % koppar, är det något man behöver tänka på då när det gäller galvaniska strömmar?  Har en segelbåt med S-drev.  Drevet har ju sin zinkring och motorn en anod som sticker ut strax bakom drevet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag märker lite avundsjuka...vem skulle inte vilja den färgenFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska inte ligga på västkusten utan på ostkusten.  MEN! Den kommer att ligga i året runt och rustas dessutom för en längre tripp i saltare vatten.  Nåt mer?  Nu åter till mina ursprungsfrågor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alu och koppar funkar inte så bra bör vara tenfärg på alu,,,   annars e de bara å måla

26 %   verkar inte vara så mycket  fulfärgen brukar ha 56 %

Senast ändrad av skotten1 | 08 augusti 2008 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast drevet sticker ju ut genom en gummidamask, så det blir ju trots allt en bit mellan den målade botten och drevet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, den innehåller 26% kopparoxid, vilket inte är detsamma som 26% koppar, men i alla fall. Det finns färger med mer än 40% kopparoxid som Hempel Hard Racing Extra, som är godkänd för bruk på fritidsbåtar på västkusten uppemot Norge, så mängden koppar säger inte så mycket. Super Tropic är godkänd för yrkesmässigt bruk på fartyg över 12m i svenska vatten utom Bottniska viken.

Jag har inte kunskaper om varför färgen bara är tillåten för yrkesmässigt bruk, men är långtifrån säker att det har att göra med antifoulingegenskaperna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag förtydligar.... inte så bra att måla med den färgen på drevet då det är av alu.... på drevet bör det vara en tenfärg.

//  Skott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki Skotten, missförstod där.  Självklart så ska bara botten målas och inte drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...