johan_2 0 Postad 8 Augusti , 2008 Hej alla glada! Jag och min fru är på jakt efter en segelbåt, har dock lite problem med vilken som är bäst lämpad för oss.. Jag har goda seglingskunskaper och hon måttliga. Vi vill ha en rolig båt som det går att sova 4 vuxna i, gärna med en del bekvämlighet. Det vi har kikat på är Albin Express och Maxi Racer, för dessa ligger i rätt prisklass för oss. Vore tacksam för ideér, tips, andra modeller och era egna erfarenheter. Tack Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 13 Augusti , 2008 Dessa båda är ju roliga segelbåtar (personligen gillar jag racern bättre) Andra båtar som seglar bra i denna prisklassen är Comfort 26, Dominant 78 ( eller Dominant race) Något dyrare är Topaz eller W30 kompromiss (starx över 100-150´ ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 Augusti , 2008 Även en Express som inte är ett vrak kostar ungefär 100 kkr. Har ni kikat på J/24 eller Safir? Eller varför inte en något rymligare men ändå ganska snabb båt, Granada 27? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmullers 0 Postad 13 Augusti , 2008 Jag kan bara rekommendera Expressen: Många är aktivt seglade och ständigt uppdaterade. Att de som är aktivt kappseglade skulle vara slutkörda hävdar jag är fel - de är grymt underhållna för att fungera. Visserligen kan de vara lite slitna inuti men det är relativt enkelt att fixa, köp lite nya fanér-plywoodskivor, såga till med de tidigare som mallar, lacka och skruva på plats så är det som nytt. Å andra sidan är de fräscha utanpå vilket är dyrt att fixa till, alla trimlinor m.m. finns på plats. Dessutom finns det massor av segel av olika kvalité till salu hela tiden - det är ju kul att segla ifrån de flesta andra i skärgården. Värdet bör bestå bättre än andra båtar då det fortfarande är BILLIGT att kappsegla klassen jämfört med många andra klasser. Har sålt vår pga att den var för liten för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_2 0 Postad 14 Augusti , 2008 Hur mycket skiljer det sig i komfort inne i de olika båtarna? Ruffhöjd, kojplatser m.m? Det är ju inte de viktigaste, men gott om man ska vara ute i några veckor. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 15 Augusti , 2008 Jag kan rekommendera ett besök på sailguide.com där bl a antal kojer, ruffhöjd etc finns med i deras faktablad för olika modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
femail 0 Postad 17 Augusti , 2008 Hvamed Maxi Magic,som er komfortutgaven av Maxi Racer.En glimrende segelbåt,som også hevder seg i regatta,ogmed god innvendig plass. mvh fem@il Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
novali 0 Postad 18 Augusti , 2008 Jag kan tipsa om Albin Accent. Vi seglade den i ett antal år och fastnade för Peter Norlin båtar. Nu seglar vi Albin Nova. Accenten var rolig att segla och som skolad i jolle fanns det mycket av samma känsla i Accenten som jag uppskattade. //Novali Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 19 Augusti , 2008 Vad har du seglat för båtar? Du skriver att du vill ha bekvämlighet??? En Express har inte mycket till bekvämlighet men är i övrigt en rolig båt. Skall ni sova 4 pers nån längre tid tror jag också en Express blir för liten. En Express är perfekt om: Ni vill kappsegla Ni är två-tre pers vid längre seglats Ni är max 4 pers en weekend Ni kan leva utan toa och vatten ombord Vill ni segla 4 pers en längre tid och ha det bekvämt är nog en Express fel båt. Då skulle jag titta på en rolig familjebåt med bra kök, toa och vatten ombord Beskriv mer er budget och hur ni vill segla samt vad ni har seglat för båtar innan och vilka ni uppskattade skall vi försöka hjälpa dig bättre Andra intressanta båtar: Dominant 78 Albin 78 Sunwind 26 Facil 26 Inferno 26 Hallberg-Rassy 26 Maxi Magic Maxi 77 Comfort 26 Maxi 800 Dixie 27 Granada 28 Maxi Fenix Inferno 28 Lycka till / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_2 0 Postad 19 Augusti , 2008 Hej! Njaa.. Jag skrev att jag vill ha en del bekvämlighet;-) Med det menar jag att det ska vara ok att bo i båten en längre tid för 2, även långhelger för 4 och det är ett plus om det finns spritkök, porta potti och lite elektronisk utr(lod & dyl). De båtar jag tidigare har mest erfarenhet av är Magnific och Compis 28. Jag har även seglat en hel del Laser. Tycker om Compisen, men vill ha nåt lite mer sportigt! Budgeten ligger på helst max 100k, lite billigare gör ju inget. Tack för era svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 19 Augusti , 2008 Då funkar nog en Express. Jag skulle kolla efter följande: Snabb (högt lys) Partialrigg med stort storsegel för att enkelt kan segla med fock Inga raka spridare utan backstag Utombordare enkelt billigt men se till att få en modern 4-taktare Sist men inte minst en populär båt i ert område så att ni kan kappsegla och är lätt att sälja igen. Kolla även på H-båten Var bor ni? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Augusti , 2008 Jag skulle absolut rekommendera Albin Accent. Den är en mycket god seglare samtidigt som den är väldigt trevlig med L-soffa, längsgående pentry, toalett och garderob. Vi har suttit 8 personer i vår Accent. Sittbrunnen är trängre och passat egentligen 2 personer bäst men klarar 4. Ståhöjd för normallång svensk man finns inte. Tror den kan vara 170 eller så. Den finns med både masthead och partialrigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 20 Augusti , 2008 Accent med partialrigg ?finns det verkligen ,seglade Accent 4 år men det var en överaskning. En trevlig båt med goda egenskaper och partialrigg som har en del efter Accent är Omega 28 , men den är mycket rymligare Seglar väldigt bra också //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 20 Augusti , 2008 Trot att Accenten med partialrigg kan vara tillverkad i Norge om jag inte har fel..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Augusti , 2008 Det finns md partialrigg. Har sett flera ute till försäljning senaste åren så det är inte jättesällsynt heller. Hittar man inte någon med partialrigg å är det ju så att seglen inte är så jättestora i alla fall på en båt i denna storlek så skotningen är inte ett jätteproblem ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser