Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
noslen

yamaha 40hk -90 autolube "problem"

Rekommendera Poster

hej

var ute och körde igår med fullgas sedan började motorn tappa kraft! segade liksom tillslut dog den. drog upp båten idag provstartade på land gick ca 20 sek sedan stannade den tvärt ,när man vrider på svänghjulet så fastnar det men dra det på andra hållet funkar utmärkt.LUSTIGT.plockat bort växelhuset som är nyrenoverat.tagit bort toppen på motorn ser ok ut, lite repor på mittersta cylindern.ME VAD KAN DET VARA? någon som råkat ut för liknande? kan det vara  en kolvring.ramlager nållager.ÄR DET VÄRT ATT RENOVERA DEN? marina sa minst 5000:- men är det kolvar och omborrning av cylindrarna kan det hamna på 15000:- - 20000:- sa dom....GråterGråter 

NÅGON SOM RÅKAT UT FÖR DETTA????  ps kan dra runt motorn med hävarm men låter som det maler i den, men motsatt håll går det lätt.

SNÄLLA HJÄLP MIG.     MVH NOSLEN

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist!

15-20 tkr är det knappast värt. 5 tkr är väl ok, men jag skulle tro att break-even ligger runt 10 tkr, för mer än så är väl knappast en nära 20 år gammal 40-hästare värd?

En fråga: Körde du enbart med olja i autolube-systemet eller blandar du även olja i bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, det kan ju ha blivit något problem med autosmörjningen?

Är absolut inte någon motorexpert, men det låter som att din motor skurit på en cylinder. När det sker beror det så vitt jag känner till oftast på två saker. Otillräcklig smörjning, alternativt överhettning. Är impellern hel, så återstår ju bara det där med smörjningen. (visst kan vara igensatta kylkanaler också, men kanske inte så sannolikt) Kan kanske vara vettigt att blanda en del olja i bensinen just in case om man har en äldre tvåtaktare med automatsmörjning? Jag brukar göra det i alla fall. Jag skulle nog försöka leta upp en bättre begagnad motor om jag var i din situation. Kanske en likadan, så har du ju en reservdelsmotor? Sen passar ju anslutningar och allting, så det är bara att hänga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att det låter som någon cylinder har skurit, du får nog plocka isär motorn o kolla om du inte vill lämna in den.

Har den skurit kan det räcka med honing och ny kolv och ringar, e du något så där hendig fixar du detta själv, borde inte bli så dyrt heller, ny kolv och ringar original, och honingsverktyg från BiltemaSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen!

 

har inte hunnit dela motorn ännu, men jag tror det är en cylinder som skurit! det jag tycker är lustigt är att motorn går att snurra motsols utan några hack eller läten, men inte medsols som motorn snurrar när den är igång? då hugger det och låter illa!..

någon som råkat ut för detta????

 

mvh noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon som råkat ut för detta? att man kan dra runt motorn motsols utan att det hugger? men icke medsols..tror ni bara att det är cylindern då eller kan det vara vevlager m.m tex.

 

mvh noslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen

undrar bara en sak från min oljepump(autoluben) går 3st slangar till framkant till förgasarna på varje slang sitter det ett alu- filter eller??? undrar bara vad detta är. ska man kunna blåsa igenom dom med munnen? isåfall är alla tre täppta någon som vet?

ps.börjar riva motorn imon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dessa tre är backventiler som ska förhindra att oljan rinner till baka, backventilerna  har det varit lite problem med ,de är modifierade nu o är utav plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

motorn är delad, det översta ramlagret är trasigt fattas 2 kulor i det!!! har haft sån tur att motorn hostat ut dom!!!!!! inga skador på kolvar eller loppen!! måste haft en jädra turSkrattande

det som troligt orsakat detta RAS är oljesmörjnigen det sitter 3st alubackventiller från oljepumpen till förgasarna 2st var hel igensatta.. alltså har den bara fått smörjning från 1st vilker blir ras. ni som har autoluben bör nog blåsa igenom dom till varje vår!!

någon som vet var dom kostar??

skickar med en bild på lagret!!

någon som varit med om detta?

ps.lagret kostar 513:- på marinan ,jag gör allt själv och sparar ca 6000:- pix gott va.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon mer än jag som haft igentäppta backventiler på autoluben??

mvh noslen

ps kommer fler bilder på renoveringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips gå till närmaste lager butik där du bor. ta med dig lagret och säg att du vill ha exakt lika dant. Oftast så har dom det . För då brukar man kunna komma undan biligt med!

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar haft tur i oturen. Kulorna hade ju mycket väl kunnat lägga sig någonstans där det tagit tvärstopp...

Jag har också en gammal Yamaha med autolubesystem. Har emellertid aldrig litat på systemet så jag har alltid kört 2% olja i bensinen utöver autolubesystemet. Och inte har motorn rykt särskilt mycket blått för den sakens skull. Jag har olja i autolubesystemet och har konstaterat att det sjunker i oljetanken, men har nog tyckt att det sjunkit väldigt långsamt i relation till hur mycket jag har kört. Har inte mätt så himla noga. Kanske ska kika på de där ventilerna tills nästa säsong, men jag tycker nog ändå att det känns rätt tryggt med olja i bensinen. Har man bara det borde man ju klara sig även om det blir något strul med autosmörjningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...