PejPej 0 Postad 6 Juni , 2004 Hej Har en motorseglare Ansö 31 ca 6ooo kg som jag utrustar med ett Lo frans tiger ankarspel vilken dragg bör jag använda kommer att vara kätting i spelet. Hälsn Pelle 8) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 6 Juni , 2004 Vilka ankare passar spelet? Nedan ett uttdrag ur ett stort ankartest som svenska kryssarklubben gjort: Proven visar att det inte finns något ankare, som är bäst på alla bottnar. Välj därför att ha med ombord ankare av olika typ. Varje ankartyp har sitt speciella effektivitetstal, N/kg ankarvikt, som är relativt oberoende av ankarets storlek. Högst värde, 330 N/kg, ger Danforth. Andra ankare som ger höga värden, mer än 150 N/kg, är CQR, Sea Grip, Bruce och Facett. Betydligt lägre värden ger Paraplydragg, Hans Seaanchor och Blyplätt med effektivitetstal på 65 N/kg eller lägre. . Ett ankare med högt effektivitetstal ger höga hållkrafter per kg ankarvikt. Lätta ankaren är besparande för armar och rygg. Vilka hållkrafter, som krävs, är beroende på många olika faktorer, t.ex. båtens storlek, vindstyrka, våghöjd m. m. För en 3,2 tons segelbåt har i utsatt läge och hård vind (17 m/s) uppmätts dragkrafter i ankarlinan på upp till 1350 N. Med detta som utgångspunkt kan rekommenderas: På hårda sandbottnar: CQR 7 och II kg Facett 6 och 9 kg Sea Grip 6 och l0 kg Danforth 6 kg Bruce II kg På hårda lerbottnar: Sea Grip 6 och 10 kg CQR 7 och 11 kg Danforth 6 kg Bruce 11 kg På lösa lerbottnar: Flygankare 8 kg Danforth 6 kg Av de rekommenderade ankarna behöver inget annat ankare fällas ut före användningen än Sea Grip. Ankarna kan därför sägas ha en hög beredskapsgrad. De kan med enkla anordningar stuvas på däck eller på pushpit. Som kraftjämförelse kan nämnas att man själv kortvarigt kan dra med ca 500 N, newton, och kraften 10 N motsvarar ungefär tyngden av 1 kg, kilogram. Hela ankarprovet finns här: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PejPej 0 Postad 7 Juni , 2004 Tackar för informationen skall fördjupa mig i rapporten Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser