Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
asyvan

Nybörjartips önskas: Finansiering av ny båt

Rekommendera Poster

Jag har sett firmor annonsera finansiering av båten med amorteringsperiod på mellan 120-180 mån. Det är 10-15 år... i bilvärlden, där jag är mer hemmavan, finansierar man i regel aldrig mer än 72 mån.

Är det vanligt med 120-180 mån? Och isåfall varför?

Någon som har åsikter så skriv gärna av dem här. Tack!

/Rookie

Senast ändrad av asyvan | 07 augusti 2008 | 14:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske beror på att bilar sjunker som en sten i värde, medans båtar inte gör det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack. Bilar sjunker som stenar... Båtar flyter. Men det gäller alltså även värdet?

Kan det alltså vara motiverat, givet att räntekostnaden kan betraktas som kostnaden att bruka båten, att finansiera på upp till 180 mån?

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har nog också att göra med att månadsbeloppen skulle bli avskräckande höga om man slog ut det på bara 72 månader...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda anledningen jag kan se, varför man har så lång finansieringstid
är för att locka med låga månadsbetalningar!

Att finansiera en båt på så lång tid kan aldrig vara en god affär,
visst båtar har ett hörge andra handsvärde det är sant (även fast även de verkar falla något just nu) Men att ta risken att det binda upp sej på lån för så lång tid verkar vansinne mycket hinner hända under så lång tid.

Det är nog bara sitt bostadsköp man vågar finansiera på riktgt långa tider.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Långa betalningstider innebär som ngn påpekade höga kostander.

Ränekostande för att  lånad tusenlapp och betala tillbaka den på 180 månader blir ungefär 500 kronor. vid 7 procents ränta.

Det innebär att en båt blir ungefär en halv gång så dyr...

Kanske bättre att spara en slant först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller redan njuta nu och acceptera en något högre kostnad.

Vem vill vänta tills man blir gammal innan man får njuta av båtturen och inte köpa ett gammalt vrak?

Antag att du bestämmer dig för en viss båttyp, sedan börjar du spara. När du fått ihop åpngarna så har båten blivit så mycket dyrare att du får fortsätta spara några år till och hoppas du kommer ikapp.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor du i hus i storstadsområde och har bott där några i år så har huset garanterat stigit i värde. Kolla i så fall om du kan utöka bostadslånet i stället för att ta ett dyrt finansieringslån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju nu som om vi skulle få högre inflation, och då blir det ju inte fullt så dyrt.

Men att satsa på att inflationen håller i sig i 15 år verkar äventyrligt. Ok, det räcker kanske med att inflationen sänker skulden de första 5 åren, och så får man ju hoppas på att inte bli arbetslös.

Sen kan man ju sälja båten om man efter något år inte tycker att det är värt pengarna, då har man i alla fall haft kul ett tag, och kommer förhoppningsvis ur utan någon större skuld.

Om det finns köpare som har pengar då......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du har helt rätt Roland.

Även om priserna på de allra dyraste och största beg båtarna kanske fallit något i Sverige i och med börsraset, är det fortfarande en väldigt hög prisnivå på begagnat. Säg att man köper en ny något mindre båt för 300 tkr och amorterar 2 lax i månaden i 36 månader så blir ju det 72 tkr. Vet inte om det är möjligt att få 230 tkr för en sådan båt efter 3 år, men jag ska inte säga att det är omöjligt. En del begär ju nästan nypriser för sina beg, båtar så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menade var bara det att när tråden började så pratade vi om amorteringstider på 120-180 månader. Då är det knappast båtar i 300000 kronors klassen vi pratar om. Visst kan väl de flesta av oss dra runt ett lån på de summorna utan att slå ut det på 15 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det så har även en betald båt ett värde, som skulle kunna varit omsatt i fonder/aktier/bankränta. Därmed har även en betald båt en kostnad i uteblivna intäkter. Räntan på finansieringen betraktar jag som kostnaden för att ha en båt (eller bil, snöskoter, hus, whatever).

Min fundering var just huruvida det var brukligt med 120-180 mån och isåfall varför. Svaret verkar vara att värdet på en båt står sig bra och därmed kan amorteringen ske över lång tid.

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rookie!

Även jag är från bilvärlden och har förvånats över de långa amorteringstiderna. Jag anser det till viss del förståligt att båtar behåller ett högt värde då de sällan används särskilt mycket. Det som dock förvånar mig litet är när man efter 15-20 års tid begär ca 250-300.000.- för en 23 fots motorbåt med V8 motor utan någon vettig dokumentation. När man så åker och tittar på denna pärla så är det sällan på beskrivet sätt. Jag anser att många har en väl romantisk syn på sin egen båt och dess skick.

Mitt absoluta råd, och troligtvis vad jag själv kommer att göra denna höst 2008: Köp nytt! Erkänt fabrikat, men gärna en uppstickare! Välj något som du troligen kommer att kunna använda under några års tid. Bränslesnålt borde vara ett korrekt beslut. Diesel? Kanske. Stort tillägg men skönt att slippa tanka allt för mycket.

Jag, personligen, lägger hellre pengar på värdeminskning/amortering ränta än på att reparera för många tusen var säsong. Därtill skönt att veta att det fungerar!

Jag anser att begagnatmarknaden på ex. Blocket inte alls hängt med i värdeminskningen denna säsong. Kanske väljer en del att avvakta med försäljning? Min övertygelse är att det är enklare och troligen billigare att köpa en båt på en seriös firma som marknaden ser ut just nu.

Vet bara hur jag själv agerar med mina hyllvärmare när någon ger mig ett seriöst bud.

Nån som håller med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den främsta anledningen till de långa amorteringstiderna är ju att säljarna vill att vi skall ha råd att köpa dyrare båtar, många ser ju bara månadskostanden och bryr sig inte så mycket om lånets storlek. Titta bara hur det ser ut på bolånemarknaden, hade det funnits ett faktiskt krav på att man skall betala tillbaka sitt lån så hade inte vanliga löntagare kunnat gå och köpa villor för 4 - 5 miljoner. Bankerna och finanseringsbolagen vill ju bara tjäna pengar på oss även om det kan se ut som om de är snälla med sina generösa lånevilkor.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...