Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
asyvan

Nybörjartips önskas: Traila "större" båt varje tillfälle

Rekommendera Poster

Saknar båtplats men vill inte begränsa mig pga det. Är sugen på en båt typ Silver Hawk 540DC vilken väger 540kg torr. Motor är en Mercury 90hk 2t på modiga 170kg torr. Summa 710kg torr trailerns egenvikt.

Hur enkelt är det att hantera detta ekipage vid varje tillfälle man vill ut? Fixar man det ensam? Har quattro på bilen så det lär förhoppningsvis inte vara ett problem...

Om det är tungt, bökigt, krångligt... hur liten båt måste man ha för att det skall bli enkelt?

Skriv av er den erfarenhet ni har så blir jag väldigt tacksam.

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp har provat på trailer livet med. Och d är rättså bökigt och d beror faktiskt inte på båtstorleken så himla mycket, utan på hur många ramper som finns tillgängliga och hur mycket kö d är till dessa. Jag har 3st ramper i min närhet (många fler än vad andra har) Och alla e gratis. Men d är o förblir krångligt då d ofta är kö och man får vänta kanske upp till 1 timme på sin tur. Sedan så har man problem nr2 vad ska man göra av bil o släp. Dom få platser som finns är ofta upptagna och är man då ensam kan d ju vara svårt att både ta hand om båt och bil o släp if man får köra långt för att hitta parkering.. Själva veva i o upp båten är d enklaste i min mening, Iaf en så liten o lätt båt.. Detta är min erfarenhet av mitt år som trailerburen. Om inte rampen är för brant och full i sjögräs så fixar du lätt detta med den bilen. Fast d underlättar att vara 2, ensam blir d lätt tungrott..

Men som sagt prova påt vetja, du kanske har tillgång till ramper med bättre parkeringsmöjligheter i närheten..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla,

d är rättså bökigt heter DET är rätt så bökigt

Och alla e gratis heter och alla ÄR gratis.

Inlägget är bra, texten är bra men det är så förbaskat irriterande att behöva läsa med dessa onöda förkortningar, man tappar liksom kontentan av budskapet och ser bara felen. Det är inte felstavning etc som jag hänger upp mig på, utan d och e förkortningarna.

Dvs, oaktat inlägget

mvh Peter

ps nu blir det väl ett jvla liv med att sabba denna tråd, ber om ursäkt men jag var bara tvungen att göra detta egala inlägg.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Har två insjöar av bra storlek med små ikörningställen (grässlänt) där det sätts i lite båtar. Men kö är det aldrig. Bilen får man lämna vid vägkanten (liten grusväg). I havet så finns det gott om gratis ramper med bra parkering, och bra möjligheter att lämna bil och vagn.

På vilket sätt är det tungrott om man är ensam?

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D e enkelt att klara d själv. :-)

Hade en Yamarin 5220/53BR med en Yamaha 100 hk 4t (tror det är lite tyngre än ditt ekipage) innan nuvarande och det tog 5-10 minuter att sjösätta eller ta upp - och det gick väldigt smidigt! Efter de 2 första gångerna - då man lär sig - så gick det som en dans - tampar liggande ute på båten - trailern förberedd och allt annat på plats - max 10 minuter och man känner sig ganska så duktig när man klarar det så enkelt själv. Cool

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trailar en Bella 621 med vikt på ca 1450 kg.Det går bra.våran ramp är av asfalt och inte så brant.A och o är vilken trailer du använder själv har jag en tiki bromsad vagn men skulle föredra en Bålsta p.g.a. på den så kan hela vaggan tippas.

Visst så kan det vara lite bökigt om det är någon före dej men det finns ju flera fördelar med att ha båten på trailer.Den blir inte lika ful under ,du kan tvätta den mycket enklare,,den torkar ur bättre.Allt hålls tycker jag i ett bättre skick.

Jag har trailat en Ryds 478 gt ,ryds 568 gti och nu Bella 621 dc. Med lite vana så sjösätter du på ca 5 minuter upttag lite längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker inte att det är speciellt jobbigt att själv sjösätta och ta upp en båt, av den storlek du  anger. Har själv en Ryds 550 dc som jag trailar med en brenderup trailer med superrullar. Quattron underlättar speciellt om du ska sjösätta vid naturramper.

Problemet är snarare att man oftast vill köra ner trailern för långt i vattnet. Om du kör ner trailern så hjullager kommer under vattenytan så är det nästan garanterat att du får missljud och måste byta lager. Du ska alltså i huvudsak vinscha upp båten på trailern och då är typ superrullar på trailer väldans bra.

Men det klart, är det väldans blåsigt eller att rampan är sned, så kan det ha sina sidor att vara ensam!

I övrigt är min Ryds till salu, så är du intresserad kan du höra av dig!

http://www.blocket.se/vi/17056972.htm?ca=11_s&last=1

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar!

Vad är superrullar?

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då äre inga problem, men många ramper saknar bryggor etc att lägga båten medans man parkerar. D gör samtliga 3st jag har tillgång till. Finns en liten pyttebrygga man kan nyttja i nödfall. men är oftast upptagen av andra.. Och d är just detta med att stå i kö som är jobbigt, men d problemet verkar ju inte du ha.. Allt beror på förutsättningarna, och äre typ 10 båtar för ikön när man kommer till rampen äre inte alltid roligt. Detta är mina erfarenheter, och jag kommer aldrig att börja traila igen. En båtplats till en så liten båt kostar oftast inte så mycket och d gör att man inte gör sig besväret..

Finns ofta fördelar med att traila, men nackdelarna väger iaf upp fördelarna med råge. Man får bottenmåla och behöver skaffa sej en båtplats d är ungefär d som behövs för o slippa traila. Tänk väl på att traila oxå sliter mycket hårt på dragbilen, typ koppling växellåda dämpare etc. har man dessutom långt till rampen så drar d rätt mycket soppa.. Så många gånger man har kommit ner till div ramper och ser optimister som fortfarande tror att d går o plocka upp stora båtar med mormors lilla nissan micra..

Men som sagt prova påt, du måste ju ändå traila iaf 2 gånger även om du har båtplats. Dock tycker jag att båtplats är o föredra. Enkelt o bara gå ner till båten vri på nyckel o åka ut på sjön. Utan att behöva lasta surra åka vänta, etc... D går o hålla på så några gånger men när båten ska i o upp den typ 50e gången d e då man ångar sej..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Trailar min D55 med bromsad 80 trailer utan problem. Det väger ~1450kg och problemet är om rampen är brant eller hal på något sätt. Saknar 4x4 själv men har hittils ej haft problem( bra ramper).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superrullar är ett system som Brenderup har på sina trailer. Systemet innebär att det är relativt sett många rullar och att de är ledade på axlar. Jag tycker har använt många olika typer av trailers under åren men tycker att Brenderups system fungerar väldigt bra.

Scikar en länk som visar trailer med superrular:

http://www.le-transportfordon.se/battrailer/bromsade.asp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite mindre båt, Ryds 478 med 50 hk, som tillsammans med släpet väger ungefär 800 kg. Å andra sidan har jag bara framhjulsdrift. Har varit ute 2-3 gånger själv varje sommar och här är mina funderingar:

Brygga bredvid --- Om du vill sätta i och ta upp båten själv så ska det finnas en brygga bredvid, annars blir det väldigt knepigt om det blåser lite, för du måste lämna båten medan du parkerar/hämtar bil och trailer.

Grässlänt --- Om det är lite vått i gräset, så skulle jag inte vilja försöka dra upp en Silver Hawk 540 själv, inte ens med 4-hjulsdrift. Tänk på att medan du vinschar upp båten på trailern så står hela ekipaget stilla några minuter. Utan betong eller åtminstone plankor under hjulen så kommer de att hinna sjunka ned i gräset och trailerns hjul trycks ned i sjöbotten av båten --- När du sedan ska gasa upp står alla 6 hjul i varsin mer eller mindre stor grop... Vått gräs är väldigt halt... 

Fast det finns flera olika tekniker för att klara en trailer som fastnat. Viktigt då är att ha 2 klossar eller plankstumpar att sätta bakom hjulen på trailern, så att man kan lossa bilen från trailern. Sedan kan man t ex dra framändan på trailern i sidled (ger bra hävstång) och flytta en kloss i taget. Eller fästa båten med spännband och sedan använda trailern vinsch för att dra trailern uppåt (t ex fäst i bilens dragkrok några meter upp). Men glöm inte stoppklossarna!

Förutom detta så tycker jag att det finns många fördelar med trailer. Förutom de som andra redan påpekat i denna tråd så tycker jag att det är toppen att kunna pyssla med båten hemma: Tanka båten (billigare än sjömack) dagen innan... Packa båten hemma kvällen innan man ska ut...  Slippa släpa packning längs en lång brygga vid båtklubben... Slippa packa i båten via fören eller Y-bom... Köra hem direkt utan att packa ur båten och slippa ta loss allt värdefullt (GPS, stereo, kylväska)... Spola av båten med trädgårdsslangen, efter att man fått i sig middag... Tvätta den smutsiga ankarlinan dagen efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på ytterligare ett argument för/mot trailer:

Svårt låna ut båten --- Min fru har konstaterat att hon aldrig kommer att åka ut med båten själv så länge vi har den på trailer. Hon kan inte backa med trailer och tycker att vinschen är för tung.

Hade vi haft en båtplats vid vår båtklubb så hade kanske snart barnen velat sticka ut med båten själva. Nu är det omöjligt så länge de inte har körkort.

Om detta är argument för eller emot får du välja själv ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat runt på många trailers nu, och var jag kan fatta så är det endast Tiki trailer som man slipper ta loss och sätta på ljusrampen? Skulle man inte kunna montera Biltema/Mekonomen bakljus på hjulskärmarna så man slipper bakljusrampen?

Dessutom verkar Tiki ha någon form av tippvagga som jag inte kan värdera nyttan av?

Brenderup/Fogelsta ser fina ut. Men där jag funderar på köpa båt säljer de Reko trailer... hur är dem?

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjunka ned i botten vid upptagning kan ju vara ett rejält problem...

Tro om man skulle ordna med någon form av ramper som man kan lägga ut och backa ner på innan man vinshar upp båten. Man vill ju att dessa skall kunna fästas på trailern på nåt sätt och vara lätta att snabbt lägga ut och ta upp igen.

Idéer?

Sjunker inte båten/trailern ner är det inga problem med blött gräs. Det är inte särskilt brant och quattro är 4x4=16 ggr bättre än 2wd (drar mycket snöskotervagn vintertid, halt och tungt med 2-3 skotrar á 250kg lastade).

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat runt på många trailers nu, och var jag kan fatta så är det endast Tiki trailer som man slipper ta loss och sätta på ljusrampen?

Om du kan få tag i en Bålstasläpet REG 1350 som har fast monterade baklysen dvs ej löstagbar ramp (som de har idag) så är den mycket bra. Har en sån själv. Vaggan gör det mycket enkelt att hantera i- och upptagning, även helt själv.

Så här ser den ut (bild på min trailer).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtramper är EJ gratis vill jag bara inflika.

I min hamn tar vi 50:- för i och upptagning eller ett medlemskort i klubben för 100:-/år.

Inga pengar direkt mest en symbolisk summa. Men ett viktigt bidrag till klubbens verksamhet.

Dock så är det så att alla inte betalar..vi litar på svenskens ärlighet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

quattro är 4x4=16 ggr bättre än 2wd

Dubbelt så bra kan jag gå med på, 4 hjul är dubbelt så mycket gummi som tar spjärn mot marken. Men man ska inte överdriva fördelen -- 4 hjul kan också spinna loss, alla 4. Och det finns annat som spelar roll:

Anti-spinn --- Allt mer vanligt på nya bilar. Elektroniken hindrar att hjulen spinner loss, genom att bromsa in hjulen individuellt. Jag tror att detta är det allra bästa för att lätt få upp en trailer.

6-växlad eller lågväxel --- För att inte bränna upp kopplingen är det viktigt att lägsta växeln är låg.

Sopkvast --- Ofta är det mycket skräp, sand, grus och sjögräs på ramperna. Bra att ha med en sopkvast i bakluckan, så att man kan sopa rent framför bilhjulen och få bra fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 ggr är givetvis inte baserat på fakta utan ett uttryck för hur mycket större känslan av grepp är. Efter 12 år med fyrhjulsdrivna bilar (ej SUV eller Pickups utan vanliga PB) så är jag fortfarande överväldigad över skillnaden i grepp mellan framhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet. Det känns verkligen som 16 ggr.

Jag har en sann historia, vi var på väg till Vemdalsskalet och jag hade släp med 2 stora snöskotrar (2 x 300kg, ca 900 kg inkl släp). Stugan vi hade hyrt skulle ligga mitt emot hotellet. När vi far upp snöar det kopiöst och väl framme ligger det säkert 2 dm på vägen. Det visar sig att mitt emot hotellet är det brant uppför, så vi kör uppför backen... jag stannar då och då för att titta vilken stuga som är vår. Utan att tänka på min kompis i bilen bakom, som med framhjulsdrift och UTAN släp inte klarade att stanna i backen.

Sopkvast hade inte löst det åt honom... men tipset behåller jag för båtramperna.

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte riva igång denna tråden igen..

Har precis inhandlat en Bella 650 som jag tänkt ha mestadels på trailer. Har därför köpt till en 30 trailer, (båtupptagningsvagn) till eftersom jag saknar BE - behörighet.

Ekipaget tillsammans tror jag ligger på ca 1500 kg ungefär och bilen jag använder är en volvo XC70.

Hur låter detta? Är det en rimlig båt att traila om man har tid och tålamod? Kommer inte alltid att lägga i och ta upp varje gång naturligtvis, men vid behov kunna göra detta någolunda smidigt.

 

Kan tillägga att jag tidigare hade en Ryds 485 FC så det är väl inte riktigt samma upplevelse..

Tacksam för alla synpunkter!

 

 

/Per.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tycker det är lättare att hantera båten om den är lite större. Blir lite lugnare då. Tycker själv att min 8,87 långa båt är de lättaste jag trailat. Givetvis så ställer det lite krav på dragbil. I ditt fall kan det väl inte vara några problem tycker jag. Det är väl fyrhjulsdrivet på x-moddellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Ja det är fyrhjulsdrivet på XC70..

Känner oxå att det inte ska vara något problem att traila en något asötte båt.

Vad har du för dragbil?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, klarar nog att hantera detta själv utan större problem. Fast underlättar alltid om man är 2, främst vid upptagning.

Jag sjösätter själv i värsta fall, då väger båten 1800 kg och släpet 400kg, Med bakhjulsdriven bil.

Men vill gärna ha med ngn då den gärna lyfter bakhjulen när båten glider av eller på.

Så en båt på 600-900 kg, påstår jag att man fixar lätt själv om ramp o sjöhävning är ok....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trailade till en början min 22,5 fots båt på ett gammalt lastbilsunderrede som var ombyggt till trailer. Båt och trailer väger väl tillsammans runt 3-4000 kg och totala längden med bilen inkluderat strax över 12 m. Inga problem, vare sig med körning, sjösättning eller upptagning ensam (visserligen inte så bra för bilen jag drog med eller för körkortet om jag blivit stoppad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...