Rock_FrassE 0 Postad 7 Augusti , 2008 Hej Har nu rivit isär min rigg på en Mercury 500 från 1968. Tänkte att impellern skulle vara helt slut, men den var hur färsk och fin som helst, men när jag ändå har tagit ned allt och köpt nya delar så ska jag ändå byta grejerna. Men det är så att den nya impellerns vingar går längre ut än vad pumphuset är stort, brukar det vara så? På impellern som satt på platts så var bladen böjda, men såg inte ut att vara så från fabrik. Är det bara att vika in bladen åt rätt håll på den nya impellern så fungerar allt sedan? Eller hur ska man göra? Har köpt delarna från Marinshopen.se och har ringt och dubbelkollat, och det är rätt saker jag har köpt. Mitt motornummer på motorn är: 2478220 och på repsatsen så står det: Fits the following models: 500 (50 hp) & 50hp: USA 2858814 and up. Har jag då ändå fått fel grejer? Har köpt repsats Impeller replacement kit 47-89983T 1 MVH: TobbE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 7 Augusti , 2008 Visst är det så att du ska böja impellerbladen innåt för att kunna montera den. axeln sitter ju inte centrerat just för att kunna pumpa, så bladen böjs olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 7 Augusti , 2008 Som sagt - det är normalt att du behöver böja in bladen. Tänk på att böja dom åt rätt håll och ta på ett par droppar diskmedel om det är svårt att få in den nya impellern i huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock_FrassE 0 Postad 7 Augusti , 2008 Kanon, då tackar jag för infon och ska försöka mig på det, då det ser väldans knepigt ut att få in den, kan skicka upp ett kort här lite senare på hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 8 Augusti , 2008 Sätt ett buntband om impellern som klämmer ihop den när du monterar. När den är på plats - klipp upp buntbandet och dra ut det med en smal tång. Lätt som en plätt... /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Augusti , 2008 men vad har ni för förslag buntband? det är bara att sätta pumphuset ovanpå impellern o sedan trycka på pumphuset samntidigt vrida på drivaxeln medsols så skruvas impellern in i pumhuset enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser