Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
labbibia

Växthuseffekten- en fet luring för att få oss att acceptera höga skatter på drivmedel?

Rekommendera Poster

I dagens DN står att man ska ta bort moms och övriga skatter istället. Meningen är kanske att totalkostnaden för att ha bilen ett år ska vara lika, men allt rörligt. Dvs man ska känna att det kostar 80 kr att åka den där rundan på 2 mil och fundera på ett annat sätt. Föralldel, kan ju vara ett sätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders

Jag läste samma sak och tänkte komplettera, men det har ju du redan gjort. Dessutom, när jag kollade TV:s Text-TV så stod där nu 30 ÖRE per kiometer, inte som det stod i den första nyheten, 3 kr per km. Förmodligen har tryckfelsnisse varit i farten.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tips om en länk med peer-rewiewade skeptiska vetenskapliga arbeten. Den vanligaste kritiken mot folk som inte tror på Global Warming, är att det inte finns några vetenskapliga publicerade arbeten som stödjer dem. Som så mycket annat i den här frågan, så är det en myt. Varsågod, 450 peer-rewied artiklar som kritiserar hypotesen om AGW:

http://wattsupwiththat.com/2009/11/15/reference-450-skeptical-peer-reviewed-papers/

Så, nu har ni något att läsa denna vädermässigt dödtrista novemberdag! Tungan

Lögnerna om Global Warming håller på att sjunka som en sten, eller varför inte som Titanic? 

post-22515-1394236158,0797_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke...

Det pågår nu en massa åtgärder för att kyla ner jorden. Vad händer om man lyckas med detta och värmen inte är månniskoåsamkad? Blir det en massa andra effekter i stället? Ny istid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det? 10.000-tals politiker åker runt på skattebetalarnas bekostnad och pratar..... Vet inte hur mycket det påverkar klimatet, förmodligen inte alls.

Vad gäller din fråga.....Co2 har redan vid mycket lägre halter än dagens förbrukat sin effekt som växthusgas.

Det IPCC påstår är att ytterligare höjda halter Co2 förstärker vattenångans ( som är en mycket kraftfull växthusgas) växthusgaseffekt. Det har man kommit fram med genom att göra datamodeller. Problemet är att man har gett Co2 ett alldeles för högt värde i dessa modeller. Professor Rickard Lindzen (det finns en länk lite högre  upp här i tråden om hans senaste arbete) ger Co2 bara 1/6 av den kraft som IPCC:s datamodeller tillskriver den. Vilket han bevisar genom mätdata....inte datamodeller.

Ny istid blir det så småningom, men det beror på andra orsaker än Co2.....nämligen det här:

Milanković-cyklerna är de förändringar i jordens klimat som beror på att relativt små ändringar i jordens rörelse kring solen förändrar instrålningen av solljus. Fenomenet har fått sitt namn från den serbiske ingenjören, astrofysikern och matematikern Milutin Milanković (18791958) som gjorde mycket forskning på området, även om själva grundidén härstammar från andra forskare under 1800-talet. Jordens bana kring solen förändras i tre olika cykler med banparametrarna excentricitet, axellutning och precession, det vill säga hur elliptisk banan är, hur mycket jordaxeln lutar och åt vilket håll jordaxeln lutar. Dessa parametrar har alla en variation med tiden som uppträder med regelbundna cykler. Det får till följd att jorden tar emot olika mängder av solljus vid olika tider på året och på olika platser, något som kan utlösa istider och perioder av värme.

edit. Eftersom länken krånglar, klistrar jag in lite av artikeln här ovan, ur Wikipedia.

Om någon vill läsa mer om detta,sök bara på Milancovics cykler, på Wikipedia.

Senast ändrad av labbibia | 19 november 2009 | 09:17

Senast ändrad av labbibia | 19 november 2009 | 09:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förts...

Däremot är en för låg Co2-halt direkt livsfarlig för allt liv på planeten....Växterna är direkt beroende av Co2 för sin fotosyntes. Utan Co2, inga växter.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant tråd.

De tidigare förespråkarna för växhuseffekten lyser med sin frånvaro.

Är det inte kul nu när domedagsprofetiorna inte går att koppla till oss människor?

Svårt att straffskatta något som är naturligt. Dags att hitta på något nytt.

Den som hittar nästa ämne för alla domedagsnissar som reser runt på konferanser mm kan nog också göra sig en hacka.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske kan ta upp ett gammalt hot och paketera om det?

Oljekrisen borde fortfarande funka. Skogsdöden kom ju liksom av sig så den kanske är svår att få igång.... Och kärnkraften har ju funkat alldeles för bra för att skrämma en hel värld... Vad tror du om en larmrapport om farliga mobiltelefoner? 

// Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande är jag en stor skeptiker till att förbränning av olja skulle leda till uppvärmning av jorden. Det har nu gått allt för långt inom politik för att jag nånsin skall tro på det.

Men det är som häxjakten, om man ens tar upp det till diskusion med endel människor så anser dom att människans påverkan av uppvärmningen är ett faktum och skall inte diskutras mera. En otroligt ovetenskaplg inställning, inom seriös vetenskap så kan man alltid ifrågasätta saker..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så ger ingen av dem rubriker längre. Ingen av dem skulle få fram skattemiljarder som sedan regeringarna delar ut lite almosor till forskare (sanningssägare) för att de ska få driva på vansinnet och få fortsätta sitt indrivande av skatter utan minsta utveckling till bättre resurutnyttjande av de medel de får in.

Allt som är sensationellt drar till sig massmedia med journalister likt en svärm flugor som hittat en ny komocka.

Visst är vi många som är såpass funtade att vi vet eller åtminsonne kan bedömma att kärnkraft kan vara riktigt farligt, att oljan är ändlig, att det är viktigt hur vi hanterar miljön för att få ett långsiktigt sätt på allt som växer och lever runt om oss.

Växthusdebatten dränker de verkliga problemen, de om krig och missär, om svält och sjukdomar och om mänskligt lidande. Fokus på tveksamma teorier som blir till sanningar bara de upprepas tillräckligt mycket.

Även allvarligt för demokratin om det som våra politiker basunerar ut senare visar sig helt falskt. Men givetvis hoppar de på tåget. Ett tåg som garanterar ofantliga skatteintäkter till deras aldrig sinande behov av pengar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HADCRU har blivit hackat!

HadCRU är de alarmistiska klimatforskarnas högborg. Mann (hockeyklubban) Briffa (han med hockeyklubban baserat på ETT träd) Jones, mfl.........Har hackats. All deras interna E-mailkonversation, olika dokument etc.....har lagts ut på nätet från en rysk FTP-server.....

Det här kan mycket väl vara början till slutet på Klimatbluffen!

Utrikes har Gammelmedia börjat reagera, men här hemma är det tyst som i graven.

Nedan, en länk om nyheten.

http://briefingroom.typepad.com/the_briefing_room/2009/11/ipcc-scientists-hacked-emails-leaked-damning.html

Så fort jag har mer info så delar jag med mig av den.....

post-22515-1394236162,1612_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telegraph.CO.UK har den här artikeln......Climategate......

http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100017393/climategate-the-final-nail-in-the-coffin-of-anthropogenic-global-warming/

Lite ur texten. E-mail klimatforskare emellan:

Manipulation of evidence:

I’ve just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps to each series for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd from 1961 for Keith’s to hide the decline.

Private doubts about whether the world really is heating up:

The fact is that we can’t account for the lack of warming at the moment and it is a travesty that we can’t. The CERES data published in the August BAMS 09 supplement on 2008 shows there should be even more warming: but the data are surely wrong. Our observing system is inadequate.

Suppression of evidence:

Can you delete any emails you may have had with Keith re AR4?

Keith will do likewise. He’s not in at the moment – minor family crisis.

Can you also email Gene and get him to do the same? I don’t have his new email address.

We will be getting Caspar to do likewise.

Fantasies of violence against prominent Climate Sceptic scientists:

Next
time I see Pat Michaels at a scientific meeting, I’ll be tempted to beat
the crap out of him. Very tempted.

Attempts to disguise the inconvenient truth of the Medieval Warm Period (MWP):

……Phil and I have recently submitted a paper using about a dozen NH records that fit this category, and many of which are available nearly 2K back–I think that trying to adopt a timeframe of 2K, rather than the usual 1K, addresses a good earlier point that Peck made w/ regard to the memo, that it would be nice to try to “contain” the putative “MWP”, even if we don’t yet have a hemispheric mean reconstruction available that far back….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tips om en sida med alla HadCRU:s E-mejl ordnade snyggt och prydligt.

Länk:

http://www.anelegantchaos.org/cru/

Varsågoda, bara att sätta igång och läsa......

Som ett litet tips kan jag berätta att det tog mig ca 1 minut att hitta den här lilla godbiten.

(Page 25)

Dear all,

At the risk of overload, here are some notes of mine on the recent lack of warming. I look at this in two ways. The first is to look at the difference between the observed and expected anthropogenic trend relative to the pdf for unforced variability.
The second is to remove ENSO, volcanoes and TSI variations from the observed data.

Both methods show that what we are seeing is not unusual. The second method leaves a significant warming over the past decade.

Hörde jag någon säga klimatbluff?

Senast ändrad av labbibia | 21 november 2009 | 09:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste på Aftonbladet att en hacker har hackat någon forskningsanstalt och kommit över ett gäng dokument som påstår att forskarna lurar alla för sin viningsskull typ.

Läs själv och dra din egna slutsatser;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6164888.ab

Personligen tror jag inte ett forskare skulle kunna gå tillsammans och lura mindre vetande folk. Jag tror att klimatforskarna tror verkligen på klimathotet. De vill tro det så mycket så att det blir sant inom kretsen. Masshysteri har funnits sedan människan började kalla sig människor.  

Statistik går alltid att räkna ihop till sin egen vinningsskull. Man kan liksom göra en glädjekalkyl av sin egen ekonomi om man vill. Det beror ju bara på hur många poster du tar du tar med i kalkylen?

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att Aftonbladet till sist bestämde sig för att publicera detta. Som du kan se bara några inlägg upp i tråden, så skrev jag om det redan i förrgår.......

Den här länken går till en sida som visar att det har förekommit både det ena och det andra för att kunna påvisa Global Warming

http://bishophill.squarespace.com/blog/2009/11/20/climate-cuttings-33.html

Bland annat hur man har sett till att inte skeptiska vetenskapliga arbeten har blivit publicerade i vetenskapliga tidsskrifter. Man har alltså manipulerat Peer-rewiewsystemet.

Det här stinker värre än en gammal fransk vitlöksost!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är otroligt, nästan så man vill ställa sig upp och skrika att DETTA ÄR INTE SANT!

Men det verkar vara historiens största bluff någonsin, en större bluff än alla finansskandeler någonsin skapat.

När någon under en tid tar ut en för hög avgift så kan de bli återbetalningsskyldiga.

Motvarande borde gälla alla miljöavgifter för koldioxid som kopplats till växthuseffekten.

Jag vill ha tillbaka mina miljöskattepengar NU!

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 22 november 2009 | 13:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringhede, det finns tydligen mer information som inte lagts ut på nätet ännu!

Jag återkommer om det.

Signaturen Janne skriver på bloggen Climate Scam om hur finska klimatforskaren Atte Korhola reagerat på detta. Korhola är minst sagt förbannad, precis så som alla som blivit lurade och bedragna blir.

Jag klistrar in Jannes inlägg här:

De som kan finska kan ju kolla vad professorn i climate change vid Helsingfors universitet, Atte Korhola, säger på sin blogg:

Korhola är väldigt upprörd över det som mejlen visar. Han anser att trovärdigheten är svårt skadad hos de avslöjade herrarna (Korhola känner dem personligen väl). Mejlen visar att klimatämnet har blivit så politiserat att de vetenskapliga grundvärdena och principerna inte längre är vägledande. Särskilt ödesdigert är att de avslöjade herrarna beskriver hur de ska censurera rapporter som inte bekräftar det önskade budskapet och hur de till exempel vill utesluta Climate Research som referenskälla för att den tillåtit artiklar där man närmat sig klimatfrågan på ett AGW-skeptiskt sätt. Att olika forskningsresultat fritt ska kunna ställas mot varandra och bedömas är vetenskapens hörnsten, säger Korhola. Vilket förstås är jättesjälvklart.

Korhola konstaterar också att avslöjandena inte gäller några B-forskare, utan att det nu handlar om den ledande gruppen bland klimatforskarna. ”Det är motbjudande läsning” att se hur man frågar sig hur vetenskapliga resultat kan gynna olika intressen. ”Från naturvetenskaplig synpunkt är det en skandal om mejlen är autentiska: en forskare har ansvar och skyldighet att beskriva verkligheten på ett korrekt sätt, varken dra ifrån något eller lägga till något.” För att plocka några av Korholas formuleringar.

(editerar krånglande länk)

edit 2. Sorry, länken vill inte men sök på forskarens namn.

Senast ändrad av labbibia | 22 november 2009 | 13:38

Senast ändrad av labbibia | 22 november 2009 | 13:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

This is not the smoking gun....its a whole barrel of machineguns......Säger förre klimatforskaren Tim Ball om Climategate....

Här är en tiominutersintervju med honom som förklarar hur klimathotet skapades och upprätthölls.........Se den, lyssna noga.......och bli förbannad! Vakna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ball is a Canadian climate change sceptic and was previously a scientific advisor to the oil industryhttp://www.sourcewatch.org/index.php/Oil_industry' title=Oil industry>-backed organization, Friends of Science. - http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Tim_Ball

Problemet är att båda sidorna är vinklade och som vanlig Svensson har man inte en aning om vem sjutton man kan lita på.

Edit: Bråkiga länkar

Senast ändrad av cerber0s | 24 november 2009 | 07:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och hå.......en del ser inte fast de har ögon att se med.

Vad säger du om den här killen då? Är han också köpt av oljeindustrin?

http://wattsupwiththat.com/2009/11/23/monbiot-issues-an-unprecedented-apology/

Knappast, George Monbiot  är känd som en rabiat klimathotsförespråkare, som vid vissa tillfällen tom förespråkat våld mot ex flygpersonal för att få stopp på flygets utsläpp av Co2.

Klistrar in några meningar här, men läs gärna hela artikeln.

It’s no use pretending that this isn’t a major blow. The emails extracted by a hacker from the climatic research unit at the University of East Anglia could scarcely be more damaging(1). I am now convinced that they are genuine, and I’m dismayed and deeply shaken by them.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja

Eller så börjar den bli högst ointressant även om de komiska värdena av tråden börjar nå oandade höjder ibland.

Labbiba och du påminner mer och mer om de två gubbarna längst upp i tråden (Peps Persson med klon), som debaterar med varandra. :-)

Lycka till!!!

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besviken för att det var sanning med global uppvärmning?

Förstår att vissa blir tysta när argumenten börjar försvinna.

Men se dig inte som en förlorare utan vi sitter trots allt i samma båt, den med ett samhälle som älskar sensationer och domedagsprofetior mer än att ta tag i de verkliga problemen.

Ett samhälle straffafskattat till döds och där sjuka får allt sämre för varje dag. Där arbetslösa ska få känna sig som myglare och leva på existensminimum trotts att de kanske betalat både skatt fackavgift och akassa i många år.

Gissa vart pengarna går.

Angående de glada gubbarna, jo jag ställer mig gärna vid deras sida, hellre än gänget som sitter och surar nu för att det inte blev jordens undergång som de verkar hoppats på.

Ryck upp dig och börja le. 1 månad till jul och vem vet kanske tomten kommer även till dig.

//Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så tröttnar man bara - Inte mycket mening att några noviser på ämnet klimat och atmosfärskemi och fysik försöker gnabbas om vilket U-tube klipp med uttalanden av någon enstaka gubbe i kostym eller kofta eller vilket populärvetenskapliga tidningsklipp eller debattinlägg som är den bästa källan till sanningen om klimatförändringar.

Men å andra sidan är ni ganska roliga när ni dunkar varandra i ryggen över något sanningens ord (som ingen annan vågar säga!). Ett sant ord ur folkdjupens sunda förnuft som genomskådat de höga gubbarnas stora världskonspiration att ta in mer skatt!!! Så fortsätt gärna med det!  Hejja!!!

Senast ändrad av Pierina | 24 november 2009 | 22:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tar dig tid att läsa mitt inlägg igen så ser du att jag inte förespråkar vare sig den ena eller den andra sidan. Jag påpekar bara att man måste se på den presenterade faktan med kritiska ögon, oavsett vilken sida som lagt fram den. På samma sätt som miljömupparna klamrar sig fast vid vartenda ord som har med växthuseffekt att göra så finns det de, som med en dåres envishet, gör samma sak med den information som presenteras av kritikerna. Men det känner du nog till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ingen vågat ifrågasätta hade folk fortfarande gått omkring och trott att världen var platt.

Den största sanningen i fallet med globala uppvärmnings historien är att det inte finns några vinnare endast förlorare.

//Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God kväll Pierina.

Vet du vad som var början till slutet för kommunismen i de forna Öststaterna och Sovjet?

En kvinnlig svetsare på ett varv i Polen.

Hur hade det gått för Hitler i skapandet av sitt Tredje Rike om folk hade vågat säga ifrån? Hade det blivit något krig då?

Hur ser en hjälte ut i verkligheten? Som James Bond? Eller kanske som  en gammal gubbe i kofta. Jag personligen tror nog att gubben i koftan är bra mycket mer trolig än James Bond-varianten.

Vi har den demokrati och de politiker vi förtjänar, säger ett gammalt klokt ordspråk.

Tråkigt att du inte kan se att det här på många sätt är/var en stor bluff, iscensatt från början av några få forskare, som trodde så mycket på sin hypotes, så att när verkligheten vägrade uppföra sig som deras teori, så fuskade dom uppenbarligen med verkligheten.

Att sen snöbollen kom i rullning har ingenting med konspirationer att göra. Massor med folk har redan tjänat miljardbelopp på den här farsen.

Men man kan förstås  fundera lite på varför ClimateGate tas upp i media i nästan hela världen. Men från vår fina Public Service-SVT är det tyst som i graven. Varför? Politiskt korrekta chefer? Det kanske vore lite politiskt okorrekt att sätta krokben på F. Reinfeldt i hans största stund?  

post-22515-1394236163,0996_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt att bara kritikerna är noviser som baserar sina åsikter på youtubeklipp och populärvetenskapliga tidningsklipp, eller? Du kan väl inte vara så naiv att du tror att youtube och kvällspressens löpsedlar bara fungerar för den ena sidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...