Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Dunkelfink

nya wema prylar visar inte riktigt, varför?

Rekommendera Poster

Jag har en sprillans ny wema givare i bensintanken och ett lika nytt instrument till den (wema) men mätaren börjar inte röra sig förrän jag har hällt i ca 15 liter, och idag när jag för första gånger skulle tanka fullt så fick jag surt erfara att när soppan är upp till tanklocket (å lite till) så visar inte mätaren full tank, nålen stannar på kanten till översta strecket, hur kan detta komma sig ?

bifogar bild på hur mitt instrument ser ut 

Senast ändrad av Dunkelfink | 06 augusti 2008 | 22:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mätaren måste med all sanorlikhet kalibreras mot din tank. Läs igenom bruksanvisningen igen, ät oftast någon potensiometer som du skall vrida på.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ingen pot att vrida på och det står inte ett smack om kallibrering i manualen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad har du för typ av givare då? Är ganska säker på att den ska kalibreras in...

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag ger mig. Givaren är inte justerbar, men då kommer nästa fråga. Hur bar du dig åt när du installerade den?

Mätte du tankdjupet exakt och köpta närmast kortare givare?

Att den inte börjar röra sig beror på hur stor tank du har om det är ett fel eller inte. Givaren har nämligen en flottör som förflyttar sig en viss sträck som i givaren omvandlas till en resistans (mätmotstånd) Detta mätmotståndet talar om för instrmentet hur givaren står. Motståndet påverkas av flera saker t.ex. hur nogrann och vilken materiel du använt vid den elektriska förbindningen mellan instrumet och givare samt givare och jord och instrumet och jord.

Får du en potensialskillnad mellan mätjord (givare) och referensjord(instrument) så kommer instrumentet att visa fel.

Givaren jobbar inom så små resistansskilnader (stora strömmar) så att även lite oxid eller dålig kontakt någonstans påverkar väldigt mycket.

Dock att du skulle få fel givare är uteslutet då skulle instrumentet visa så att säga bak och fram. Fullt när det är tomt och tvärt om.

Mvh Magnus

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man kan säga att jag lät tillverka tanken efter givarens längd , jag mätte först hur lång den är exakt och fixade en ritning för den , den slutar ungefär 1 mm från tankbotten. Jag har inte använt några speciellt skärmade kablar i båten, har dragit en mångledare från instrument brädan och bak för att få med allt i en kabel så att säga.

kan det påverka givarutslaget tro ?

hur menar du med potentialskilnad ?, ska jag ohmmäta mellan batteri minus och givarjord eller ?

eller mellan mätarjord och givarjord ?

Senast ändrad av Dunkelfink | 07 augusti 2008 | 00:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om kabeln är skärmad eller inte har ingen betydelse då mätspänningen är en likspänning. Det som har betydelse är att det är samma potensial (spänningsnivå) i båda jordpunkterna.

Om du tar en multimeter och ställer den på spänningsmätning 0-20V och sätter ena mätproben i ena jordpunkten och den andra mätproben i den andra och får ett resultat som visa något annat än noll så har du ditt problem där. (självklart ska givaren vara tillslagen så att spänningen ligger på och instrumentet gör något utslag. Vad det visar spelar ingen roll).

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...