marblu 0 Postad 6 Augusti , 2008 Hej jag har två st volvo penta 5,7l på 260h.st om jag skall sätta in dieslar vad behöver jag då för hästkrafter för att få motsvarande dom jag har idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 7 Augusti , 2008 Ingen som vet vad som krävs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 7 Augusti , 2008 Sök o du skall finna...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=32995 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 7 Augusti , 2008 2st volvo penta D4:or borde göra susen. D4:an med turbo har 260hk och svarar bra på gasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Augusti , 2008 Jag skulle tro att 2st D3-190 vore kanon, i senaste vi båtägare körde de en flipper 705 med tre olika motorer, bl.a en D3-190. Bensinaren hade högst toppfart, men den lilla D3:an hade bäst acceleration. Man skulle väl kunna tro att det blir lika på din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 7 Augusti , 2008 Eller varför inte två st Lombardini? Betydligt mer prisvärt än Volvo. LDW 245 JMT är 5 cylindrig och har 200hk, kommer snart att bli uppdaterad till högre effekt. Snacka med Rodahl Marin, mycket proffsiga och bra att ha å göra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 7 Augusti , 2008 Vad har du för båt? Och hur mycket pengar har du tänk att det får kosta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 7 Augusti , 2008 Tack så mycket för svaren. Då får det bli en jakt på motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 7 Augusti , 2008 Om du har 260 hk idag och är nöjd med det så är det 260 hk du ska ha. Förstår inte riktigt fråggan. 260 hk är alltid 260 oavsett om det är disel eller bensin som förbränns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunbird198 0 Postad 8 Augusti , 2008 helt riktigt 260hk är 260hk men vridet skiljer sig duktigt mellen bensin och diesel och därför räcker det nog med ca 200 diesel hk? men det är juh bara min åsikt :-) / sunbird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 8 Augusti , 2008 Vadå vridet skiljer? Beror inte på om det är diesel eller bensin utan på motorns konstruktion, Alltså man kan inte jämföra en 2 liters bensinare som ger 200hk med en 4,3 liters bensinare som är konstruerad för lägre varv med längre slaglängd och större cylindervolym trotts att den också ger 200hk. Motsvarande för diesel och alltså måste man jämföra likvärdiga motorer. Då handlar de om vridmoment också. Kolla upp vad kostnaden för en total konvertering till diesel kostar i förhållande till renoverade eller nya bensinmotorer. Ibalnd tar det väldigt många år innan investeringen i en dieselkonvertering betalar sig. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 8 Augusti , 2008 Men eftersom vi jämför nya motorer så har dieselmotorerna turbo och det har inte bensinmotorerna. Därav den enorma skillnaden i vridmoment/volym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunbird198 0 Postad 8 Augusti , 2008 helt klart en roligt diskution.. det jag menar är att man behöver nog inte 260 diesel hästar bara för att man hade 260 bensin innan tror att han helt klart kan klara sig på vridet från 200hk diesel i en så stor båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 8 Augusti , 2008 Nu är ju Hk en produkt av varv och vridmoment så två motorer som ger samma vridmoment på samma varvtal ger samma effekt. Hk är dessutom ett arbete utfört över tid och är igentligen en väldigt dåligt sätt att beskriva den en motor gör. Dessutom går det inte att mäta, det går bara att räkna fram. Att man fortfarande använder det är för att användandet är så utbrett. Senast ändrad av Svwerker | 09 augusti 2008 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 9 Augusti , 2008 TAck för alla svar som jag fått, nu är det ut på öppna marknaden och se vad det kan komma att kosta med ett par dieslar. Fick en fundering om och när man byter från bensin till dieselmotor, måste jag även byta utväxling i mitt penta 290 duopropp drev då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 11 Augusti , 2008 Hej, Du behöver ändra utväxlingen på dreven pga att motorn går på helt andra varv... Enligt en marina jag pratade med så byter man oftast dreven med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 11 Augusti , 2008 Hej, Det fungerar även att byta propellrar, så gjorde jag i våras. Jag har raka axlar på min dock. Pitchade om mina från 20 till 24. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 11 Augusti , 2008 hmm.. har du 2 dieslar med samma virdmoment som 2 V8:or och dessutom liknande varvskala behöver du inte byta drev eller växla om dom.. Antag att du idag har 2x260 hk ~ 2x400 Nm vid 3500 rpm ... då är det ju en motor med 2x400 Nm vid 3500 rpm du skall ha, vad det sedan blir för hk har inte med saken att göra. En sb V8 Cheva eller Ford har ungefär 400 Nm. Vet du bara detta kan du ta vilken Diesel som helst som matchar såvida du har ett sötvattenkylsystem...och är lite teknikst kunnig eller har bra kamrater som är det.... och har TID!!!! //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser