Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Gäst Hans Larsson

IW 26 Lillscampi

Rekommendera Poster

Gäst Hans Larsson

Söker info om IW 26.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Michael

Bl a finns en jämförelsetest i BN (Båtnytt?) nr 7 1971. Egentligen heter båten IW 26 och är en nedskalning av den rikriga Scampin. Konstruktör Peter Norlin Båten är otroligt välbalanserad och vill jag påstå mycket snabbare än sitt Lys 1.0 Trots originalsegel så cirklar du runt en Maxi 77 utan problem. Jag har någon brochyr från IW-Varvet på tyska som jag kan skicka dig. Enda bristen är att självlänsen är något lågt placerad så det skvimper in lite vatten vid motorgång, varför jag proppar igen dessa vid färd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Thomas Hildebrand

Er også interessert i lillscampi. Ville vært fint hvis du kunne sende brosjyren hit også. Noen som vet noe om Arabesque 26?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ny ägare till IW 26.  någon som har ritning till just den båten? eller var jag kan hitta en?

Min är från -74

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har tidigare varit Lill-Scampiägare under många år. En härlig båt som gick som tåget även i busväder. Här är några länkar med info om båten:

http://lill-scampi.blogspot.com/

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=810

En enkel ritning fanns i en säljbroschyr från 70-talet, vill jag minnas. Möjligen har jag den kvar någonstans i mina gömmor. Om jag hittar den kan jag scanna den och lägga ut. Ritningen var ingen fullständig konstruktionsritning, men ändå till räcklig för att kunna bygga en modell av båten.

Hälsningar / Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken Thomas!

Ja skicka gärna ritningen om du hittar den.

Finns det något bok som handlar om IW 26 eller om de finns i någon tidning?

Och ni andra som äger en IW 26 eller har ägt så är jag intresserad av hur er båt ser ut både utanpå och inuti för jag funderar på att renovera den och fräscha upp den. Behöver lite inspiration och ideer.

Tack på förhand.

Mvh /Joel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du Thomas,

Vet du om en Porta Potti (H420xB380xD420 mm) får plats där framme i förpiken? och ändå kan man sätta dit en skiva (vad det nu kallas?) över så att det är i jämlik med förpiken bädden utan att potti är i vägen.

Mvh /Joel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag hade ingen toa i min båt, så jag har ingen egen erfarenhet på den punkten. Däremot så marknadsfördes att utrymmet mellan/under förpikskojerna var avsett för en toalett, så det borde gå bra att hitta någon som passar.

Apropå om det finns något skrivet om Lill-Scampi, så minns jag att den norska båttidningen Seilas hade en artikel om båten under den period då den byggdes i Norge. Omdömet och rubriken var Mye båt for pengene vill jag minnas. Kanske jag har den tidningen kvar också. Jag ska leta - jag blir riktigt nostalgisk av denna konversation och får återigen det där suget efter känslan när viden fyllde seglen på kryss och båten krängde lite lagom och sköt fart....

Jag återkommer

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittills ingen framgång i letandet, tyvärr.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...