Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
ulfa

Yamarin 64/6420 DC

Rekommendera Poster

Hej!  Ni som har ovan båtar och Yamaha F150, i vilken fart får ni mest sjömil för pengarna?

Jag ligger själv i 20-25 knop med min Yamarin 58BR/F115, tror den drar optimalt då.
Har kollat Yamaha Körfakta, sid 61 http://www.yamaha-motor.se/Images/korfakta_2008_svenska_tcm36-127035.pdf.....

Är väldigt nöjd med min Yamarin men man kan ju drömma om nästa båt.....  Glad
Bilden är från en av sommarens båtfärder söder om Fotö, gnuggar fender med polarens Ryds 568 GTI.Cool

//Ulf

post-2742-1394235573,0474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Yamarin 5820/58BR går snålast vid 25 knop med Yamaha F115 på plattvatten. Har bränseflödesmätare och kan se detta medan jag kör (nautisk mil per liter dvs ju längre sträcka jag kommer per liter desto snålare körning).
Innan jag skaffa flödesmätare (var dock i första hand för att ha bra koll på hur mycket jag har kvar i tanken) trodde jag snålast gång var vid ca 20 knop men det visade sig vara fel.

Ja, drömma om större båt är ju inte så dumt. Själv trailer jag en del och skulle jag upp i storlek bland Yamarins sortiment blev jag tvungen att skaffa E kort (bilen jag har får då dra 1800 kg och då blir valmöjligheterna större.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 06 augusti 2008 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skulle nog tro att 64:an går snålast runt 25 knop. Tyvärr så redovisar inte yamaha körfakta några siffror under 4200 varv. Optimalt borde väl vara runt 3700.

Bossee, ett E-kort kommer jag nog att skaffa under hösten då yamarin enl uppgift troligtvis kommer med en ny styrpulpet på dryga 6 meter (cc-modell) :)) Jag tippar på ett det blir ett mellanting mellan 62 cc och 59 cc. Vikten hamnar då i gränslandet för E-kort. Max effekt vet jag inte men hoppas på 200 hk.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en liten vinkling på frågan - passar 150hk 4takt lika bra som testerna utmålar?!
Lätt upp i plan? Låga varv - ändå ligga kvar i planingsfart? God bränsleekomomi? Och såklart - ca 40knop på topp - och god acceleration och mycket skoj för pengarna?! Skrattande

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo,

I mina yamaha intrument ( f115 -08. yamarin 59HT) har jag en flödesmätare. ( liter/timme och Nm/liter). har du också en sådan men har ändå skaffat en extra? är den inbyggda inte tillräckligt exakt?

Jag upplever att min drar ung lika mycket mellan 20-25 knop. Ung 16liter/timme vid 20 knop och 20 liter timme vid 24 knop. Efter 25 drar det iväg lite. Vid max 33-36 knop (beroende på sjön och vind). Den drar då 36 liter timme enligt instrumentet.

 

// Pierre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pierre,

Jag har en Yamaha F115 2003 och på den tiden fanns det inte s k Commandlink instrument med bränsleflödesmätare inbyggt i hastighetsmätaren.
http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/14566/all/1.aspx

På den tiden fick man köpa till en extra bränsleflödesmätare, antingen Yamaha eller annat fabrikat.
http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/8865/all/2.aspx

Jag har en Navman Fuel 3100 bränsleflödesmätare som kan visa liter/timme och nautisk mil/liter (om man kopplar den till en GPS, det har jag).

Det är nautisk mil / liter eller liter /nautisk mil som är det mest intressanta.
Liter per timme säger ej hur bränsleekonomiskt du åker egentligen dvs hur långt du kommer på varje droppe (liter). Liter/timme ger viss vägledning med det är som sagt inte det som ger dig värden på vid vilken/vilka varvtal/farter din båt går snålast dvs tar dig lägst per liter.

Exempel är Körfakta på din egen båt enl Yamaha Scandinavia. Med F115 kan man se att med 4 pers ombord vid motorvarv 4000 varv/min drar den 0,83 liter/sjömil alt 21,6 liter/timme men ökar du varvet (och farten) till 4500 v/min minskar förbrukningen en aning till 0,82 liter/sjömil. Ingen stor skillnad i exemplet men det visar i alla fall på principen.

/Bo

post-1495-1394235573,9816_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!  Håller med om att Nm/liter eller omvänt är mest intressant. fast mitt instrument delar ju bränslet med farten som motorn mäter och det är ju inte lika exakt som min GPS. Så jag tittar på momentan förbrukning som presenteras som liter / timma och jämför med farten som GPS visar. Hur som helst, trots låg förbrukning tappat i en del 1000 lappar i sommar hos båtmacken på Björkö....Glad

 

// PIerre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...