Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Andy-a

Tvätta klädsel

Rekommendera Poster

Tjippens..

Lurar lite på vad som är bäst att göra rent klädsel/dynor med.

Köpte någon dyr spray hos båthandlaren som skulle vara så bra, men de hände inte mycket. Knappt man såg ngn skillnad. Stolarna och dynorna är ju vita i våran Bayliner 175a och de är som svarta små prickar.

Vad ska man köra med för att få lystern tillbaka i det hela och få dem rena i fina utan att skada matrialet.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jiff eller Vim och mjuka sidan på en scotchbrite-svamp (om det är riktigt ingrott kan du även ta försiktigt med grova sidan) fungerar kanon. Torka efter med blöt trasa - det blir som nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt.. Måste jag prova imorgon, hoppas de biter på de hela.

Tackar

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej använd varken Jiff eller den gröna brite svampen. De är båda polerande och slipar materialet. Det tar bort smuts men tar s.a.s dynorna med sig.

Och specialmedel från bil och båthandlaren är som du (dyrt) fått erfara mest dyrt vatten,

Sannolikt är vanligt rengöringsmedel bättre Typ outspädd AJAX.

Men det bästa är att köpa ett ett starkt basiskt rengöringmedel, t.ex Abnet som du kan betsälla fr. www.clevernet.se är bra. Det gör rent utan att fördärva materialet Det kan du dessutom använda till att tvätta både bil och båten med.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hyrde en mattvättmaskin på Bauhaus och köpte tvättmedel där totalt ca 400 kr för 1 dygn och tvättade dynorna, dom blev jättefina......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med en massa bra tipps..

Nu har ju vädret varit skit en vecka och man har inte lust att kila ner till bryggan o plocka fram något.

Så de får bli i dagarna när vädret blir bättre.

Ha de gott

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..me 2 !  .. fast från en matt/golvaffär !  man får gör flera gånger , vattnet i ''damsugaren'' avgör när det är klart , skitigt vatten ..bara att fortsätta !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Skulle prova med ett allrengörings medel utspätt och en mjuk borste till att börja med. Sedan finns det säkert specialmedel just för konstläder i båtar. Ångtvätt kan också löna sig att prova. Ta gärna bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var otroligt larvigt att anmäla inlägget från bernberg...
...eller så var det riktigt roligt. Jag började faktiskt fnissa lite.

Ska själv passa på att anmäla alla andra inlägg i denna tråd där ett fabrikat eller företag nämns.

Patrik skriver om Jiff, Vim och Scotchbrite,
Marrexxx om Jiff, Ajax, Abnet och www.clevernet.se,
Lengul näner Bauhaus,

Det  blir inte många tips kvar om man tar bort dessa inlägg, egentligen bara ångtvätt och mattvätt.

Mackey :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror nog på att företaget är samma som den som gjort inlägget.

Inte jag som anmält och tycker att han som la in det redan angett att det kan vara lite stötande för vissa.

Kan väll hjälpa till genom att ge alternativa leverantörer till medlet som tippsades om så kanske det inte blir så stötande

http://www.franksolution.se/abnet-aterforsaljare.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bidra med ett mycket bra rengörningsmedel Galltvål. ångtvätt funkade bra på en gamal bil med ingrodd smuts på klädseln.

Nej jag säljer inte galltvål det gör någon som du kan googla fram.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tolkar forumreglerna som faan tolkar bibeln så kan man ju tolka bernbergs inlägg som att forumet används för kommersiella mål vilket alltså inte är tillåtet.

Jag ser det mer som ett informativt inlägg av en yrkeskunnig, särskilt om nu produkten är svår att få tag i.

En länk till sidan om ABNET http://www.bernberg.se/shop/boatcare.html skulle väl varit mera klädsamt och mera i linje med forumreglerna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Galltvål skrivs det om då och då men det förklaras aldrig hur man använder det. Jag har sett att det finns både i flytande- och i fast form (som en vanlig handtvål). Någon som vet vilket som är effektivast och om det är handtvålsvarianten, hur gör man då?

Båda varianterna säljs av CO men det finns många andra bra affärer också! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med den flytande varianten använder det som ajax eller något annat medel.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter du det sitta ett tag? Skrubbar du med hård/mjuk borste? Svamp kanske? Kan du inte beskriva lite...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder handtvålsvarianten, blöter en trasa och gnuggar på tvålen så trasan har tagit upp lämplig mängd tvål, sen kör jag mjukt i cirkulerande rörelse, låter sitta ett bra tag sedan torkar jag av med vattenblöt trasa eller sköljer av ytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vi har gjort när vi använt flytande:

Häll på en skvätt, skrubba ut med mjuk borste (annars kan du förstöra materialet du skrubbar på) och låt verka ett par, tre minuter, skölj sedan av. Funkar kanoners på t ex kapell, mattor... Ja, på det mesta faktiskt. Vi har ibland använt tvålen (den fasta) tillsammans med vatten och gnubbat med den på det smutsiga stället. Lite meckigare men det funkar.

Har även använt vår ångtvätt, på mattor, dynor, hårda golvet. Funkar suveränt. Har dock inte testat flytande galltvål tillsammans med ångtvätten. Kan vara något att testa till våren, kanske. På kapellet som vårrengöring. Kollar på det och återkommer med resultat då.

Kontentan är som ovan: Använd flytande galltvål som du använder flytande Ajax, eller andra flytande medel. Jag tycker att galltvålen är bättre dock, och mer skonsamt - Men det kanske bara är jag som inbillar mig det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder BlåRent på det mesta på båten nu för tiden. Ser ut som spolarvätska. Man sprayar på väntar lite och torkar av. Är det körigt som på skrovet ex vis får man gnugga lite. Medlet är billigt, miljövänligt och fungerar rirktigt bra. Hade mögel på galondynorna som även det gick bort smidigt...

Trodde inte på medlet själv när jag fick rådet, men alla jag vet provat är nöjda.

Finns på Båtaccenten och säkerligen även andra ställen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Orkade inte läsa igenom alla svar, men jag ställde samma fråga till augutssons (dem som gjort vinylklädsel åt Ryds i typ 30 år). Där fick jag rekommendationen att smörja klädseln med teakolja, samma som används för teakdetaljer.

Smörj och torka av, det både återfettsr och rengör på samma gång. Skulle definitivt vara effektivt på det här svartgråa som blir på dynorna.

Mannen jag pratade med lät som att han hållet på med båtar i 50 år, vilket säkert stämmer. Har inte hunnit prova själv med tänkte ändå delge informationen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Galltvål späder du antingen ut i vatten och sedan gnuggar med svamp, eller så gnuggar du direkt med tvålen.

Efteråt sköljer du bort rester som vanligt. Tror dock galltvål är mest anpassat för textil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Galltvål späder du antingen ut i vatten och sedan gnuggar med svamp, eller så gnuggar du direkt med tvålen.

Efteråt sköljer du bort rester som vanligt. Tror dock galltvål är mest anpassat för textil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1 på den.

Var noga med utspädnings rekomendationen bara då det kan bleka rejält.

Fick erfara detta den hårda vägen.

Lahega och mirakelsvamp är i särklass vill jag lova!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...