Spector 0 Postad 6 Augusti , 2008 Hej kan nån hjälpa en båtnovis familj som är på gång att köpa en liten styrpulpetare. Vi vill ha något litet och smidigt men ändå sjödugligt och snabbt. Vi kommer bara att använda den i små i insjöar. Vi har riktat in oss på Theri micro fun men hittade idag en båt modell som heter Forbina Bambina. Vi har tänkt oss motorstorlek på ca 15-25 hk beroende på båtmodell. Vilken båt anser ni vara bäst av dessa? Kanske har ni något förslag på annan modell. Senast ändrad av Spector | 06 augusti 2008 | 20:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 6 Augusti , 2008 Familje båt?? hur många är ni???. Ingen av båtarna är någon vidare bra familjebåt. Dom är båda små typ under 3,5 meter. Lastar man dessutom dessa fulla så gör dom nog inte många knop.. Då ere bättre att satsa på en plasteka typ smögen 45a elelr likn.. Hur som helst vad har ni för budget?? Askeladden 430 är en bra och prisvärd styrpulpetare ligger mellan 30 och 40 000kr, Ett bättre allternativ iaf. Ska ni vara några st och få med lite packning så tycker jag att ni absolut ska satsa på nått över 4m iaf.. D blir lätt trångt i en 3 meters båt.. Även om ni nu ska ha den i en insjö så tycker jag att en större båt är att föredra. Kolla runt lite d finns gott om styrpulpetare i 4-5 metersklassen till rätt bra priser.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Augusti , 2008 Buster S blir mitt förslag och en 25-30 hk motor. Då kan ni åka 4 pers i planingsfart. Oöm med minimalt med underhåll, lätt, vettig layout, möjlighet till styrpulpet och fjärreglage.http://www.buster.fi/?id=695http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/buster/buster_s.jsp Finns även den lite mindre Buster XS. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 10 November , 2009 Theri mini är en kanonbåt. med 25 hk bör du komma upp i ca 35 knop. jag hade en sån som släpjolle förut. det var en jätte rolig familjemedlem. I den satt jag många sena kvällar o drack konjak. ( jag skriver under så sliper vi allt tjafs.) Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 10 November , 2009 Hej. Håller med Rexco om att båt under 4.5m inte är något för en familj. satsa på något större. Om ni trots detta vill köpa minibåt tycker jag att Dromedile är fina med bra kvalité. Zinderella Senast ändrad av Zinderella | 10 november 2009 | 19:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 November , 2009 Både Theri och Forbinan är kul små båtar, men som sagt små, så ska ni åka många, leta efter något större. Ska man åka 2-3 personer och bara ut och leka går dom bra. Forbinan har lite högre fribort och har dubbelskrov vilket jag inte tror att micro fun har (både för och nackdelar med detta) Har fått en känsla av att micro fun är lite lättare, den har även en storasyster sea fun, med högre fribord och grabräcken runt hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 15 November , 2009 Har själv en Pinoneer 325 med en 25 hk motor. För storleken är den mycket stabil och funkar bra även om det sjöar lite. Nackdelen är att den är tung att ha som släpjolle, men det var inte aktuellt i detta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser