almers 0 Postad 6 Augusti , 2008 Hej! Jag ska lacka ett mahogny-betsat plyfa däck till min nybyggda flugan, Jag har gjort ett test på en spillbit men blir inte riktigt nöjd med resultatet då det bildas luftbubblor i lacken, Kan det vara penseln det är fel på (har använt tunn lågpris pensel) är det stor skillnad på dyra och billiga lacker så man ska satsa på en dyrare? ska man använda något annat verktyg än pensel, har hört något om en planstrykare? MVH Almers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 4 September , 2008 Pensel funkar fint! Se till att inte jobba i för varm väderlek. och ta det lungt, kolla varje drag och tillslut känner du att du gör rätt, stryk alltid från det torra till det våta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 4 September , 2008 Rör inte om lacken innan du bärjar, då blir det luftbubblor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tocce 0 Postad 4 September , 2008 Helt rätt peter, inte röra om. När du penslar på så dra inte fram och tillbaka för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 4 September , 2008 Skulle jag vilja ha snits ordentligt på däcket skulle jag - lat som jag är - köpa en lackrulle till en liten roller. Tvätta ur den ordentligt med diskmedel och vatten dagen innan du ska lacka, låt torka. Rulla sedan på lacken och efterstryk med en bra pensel, t ex en lite bredare bättre moddlare för en hundring. Det är lättare, går fortare och ger mycket bra resultat, jag gör alltid så på min båt. Rullen klarar sig sedan några dagar utan att torka ihop om du lägger den i dubbla plastpåsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser