erikarts 0 Postad 6 Augusti , 2008 Hej, är det någon vet något om denna motor (150hk)? Som jag har förstått det är det en Mercury med annan kåpa men EFI är väl electronic fuel injection. Varför heter den då inte Optimax som andra mercury/mariner motorer? Är det skillnad på optimax och EFI eller bytte man namn ett visst år? Någon som vet om det är en bra klump att hänga på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 6 Augusti , 2008 optimax är en kompressormatad tvåtaktare helt annat insprutningssystem direktinsprutning,injektorerna sitter direkt på cylinderlocket,det gör ej den vanliga efi tvåtaktaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 6 Augusti , 2008 Optimax är som wanmar skriver DFI (Direct Fuel Injection) jmf EFI. Fler skillnader finns. Jag hade en Optimax ett tag och hörde då inte något illa om EFI modellerna, inte lika snåla med dropparna som Optimaxen. Årsmodell? EFI dök upp tidigare på marknaden om jag inte har fel. /Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Augusti , 2008 Mercury/Mariner Optimax är den nyare tekniken som ger betydligt bränslesnålare motorer än deras Mercury/Mariner EFI för 2-taktare. Exempel har du här: se bilden. Bränsleförbrukning med 5 pers belastning i en Capelli 20 WA. Röd = Mariner 150 Magnum EFI Gul = Suzuki DF140 4-takt (EFI) Svart = Mercury 150 Optimax Blå = Yamaha 150 HPDI /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 6 Augusti , 2008 Ok, tack för svaren. Jag tolkar det som att efi är ungefär halvvägs mellan förgasare och dfi vad det teknikutveckling och bränsleekonomi. Spiller de ut soppa i havet som 2-takt med förgasare eller drar de bara mer än dfi? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser