petgre 3 Postad 6 Augusti , 2008 Hej ! Är det någon som har monterat eller har en fast tank i en Ryds 478 GT? Det skulle vara intressant och se och läsa lite om hur den är installerad. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Augusti , 2008 Jag har inte gjort det -- faktiskt inte ens funderat på det. Vi har två lösa 23-liters i vår 478 och under fyra somrar har det bara hänt en gång att jag gjort slut på mer än en full tank på en dag. En normal utflykt för oss är 25 distansminuter, alltså 12-13 liter bensin. Men jag har sett att det finns en fast tank till Ryds 510 GTI i tillbehörskatalogen (sidan 15) som rymmer 62 liter. Båtarna är ju ganska lika, så det kanske går att pressa in denna tank även i en 478, kanske med hjälp av en sticksåg... När jag zoomar på bilden på sidan 15 ser det ut att stå Järna Rostfria AB på 510-tanken, så det kanske är ett företag värt att kontakta. Tänk på att rostfritt väger mer än plast, så det blir några extra kilo bak, något jag gärna slipper när jag ska upp i planing med min 478. Enklast verkar vara att byta båt till en modell som har fast tank. De blir allt vanligare även bland båtar kring 5 meter, vad jag sett i båttidningars tester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 7 Augusti , 2008 Hej! Funderar på en fast 40 liters i plast. Tror att det är ungefär samma bottenmått. Sen slipper man balta med bensin i båten, utan kan ha påfyllningen utanför. Vill även gärna ha en tankmätare. Ska kolla med dem i Järna, tack för tipset. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 Augusti , 2008 40 liter i plast --- Alla fabriksmonterade verkar vara i rostfritt stål. Gissar att det finns något bra skäl till att inte använda plast. Jag skulle nog kolla argumenten mot tank i plast... Samma bottenmått --- det betyder att tanken är högre, så det svåra då blir nog att få in tanken genom luckan ovanför. På en båtverkstad gissar jag att de kan hjälpa dig att ta av hela ovansidan av båten (lossa kanten hela vägen runt och hissa upp), men detta verkar inte vara något man ska försöka själv... En viktig skillnad mellan oss är nog att jag har min 478 på trailer, så det är ganska lätt att stanna vid en bensinmack på vägen till havet och lyfta ur den 23-literstank som nästan är tom. Att tanka vid en sjömack med vågor är bökigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser