Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
knak

Vattenskoter och båt krockar..

Rekommendera Poster

Har hört att alla eller nästan alla vattenskotrar är oförsäkrade. Att bolagen inte vill ta dom eller att premierna är enorma.

För ett tag sen rammade en skoter i för hög fart i en hastighets begränsad led, en båt som kom ut bakom en udde. Båda sjönk.

Vad händer om oförsäkrad skoter och båt krockar och det är skoterns fel?
Vem står för kostnaderna som uppstår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det fallet borde det väl bli föraren av skotern, om det är hans fel och den är oförsäkrad så kan det bli ganska tufft att klara det ekonomiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. Och handlar det om en båt för 1milj kanske föraren av skotern aldrig kan betala det. Så hur skall båtägarna skydda sig från detta då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar d någon roll egentligen om d är en oförsäkrad vattenskoter eller en oförsäkrad båt då?? D handlar om hurvida personen ifråga vill ta sitt ansvar och repa. Vill han inte d så får man väl göra en prövning i rätten. Men där inte sagt att man får några pengar för d. Han som körde oförsäkrat kanske inte har några tillgångar eller lön att ta av och då blire svårt att få ut någon pluring.. Om du har din båt försäkrad och d är ditt fel så gåre ju på din försäkring. D finns många vägar att ta allt beror på hurpas mycket is i magen man har..

Hade min vattenskoter försäkrad för ca 5000kr om året. Inte dyrt med tanke på vad många betalar för sina sporthojar på land.. Dock kan självrisken vara rättså hög upp till 10 000kr. Ja skulle man nu haft oturen att smälla med en 1miljonkronorsbåt så hade väl chanserna varit rätt små att överleva eller? och då hade man nog inte oroat sej för några eventuella försäkringar i d läget.. Ja visst finns d bolag som inte gärna tar sig an dessa och d tycker jag e synd. D är inte så mycket olyckor runt om i landet, om vi jämför med motorcyklar på land så är d ju i statestiken mycket flera olyckor där. Och en motorcykel går att försäkra i nästan alla bolag, konstigt tycker jag...

!!!MVH REXCO!!!

Senast ändrad av Rexco | 06 augusti 2008 | 19:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sporthojar är inte så lätt att försäkra...(har ägt ett par tre stycken)  Men iaf många som köper vattenskoter (kawa jetski) där jag jobbar försäkrar i försäkringsproduktion så det verkar inte längre vara omöjligt att försäkra en vattenskoter. Bara en notis.  /All_to_slow som gärna skulle ha en Kawa Ultra X... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...