Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Geft

Är det skillnad på skölden för Alpaha one gen I och Gen II?

Rekommendera Poster

Kanske är en korkad fråga men när man kollar runt lite i jakt på en beg sköld så anger vissa att det är till Gen I eller II, andra anger bara Alpha one.

Om det är skillnad, vilken är den i så fall och hur avgör jag vilken mod jag har på mitt drev?

Är det kanske någon här som har en sköld i bra skick som bara ligger och skräpar Skrattande?

//Geft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser bytte till gen II 1991 (osäker på exakt årtal) innan, altså gen I har en mera utombordares utseende på drevet, vet att det inte går att byta drev gen I mot gen II, borde därför heller inte gå att byta skölden I/II heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en annan disign på växelaxeln på gen II

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Gen II så har man oljebehållare till drevet på motorn. Enklaste sättet att se skilnad om man inte har bilder på drevena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tack för hjälpen. Då vet jag med säkerhet att det är ett Gen I jag har. Nu det trixiga. Hur ser jag lättast skillnad på skölden om nu säljaren inte har koll på om det är en Gen I eller II? Om man har oljebehållaren för drevet på motorn borde ju det vara någon form av slang/rörkonstruktion med på ett Gen II eller? Då jag använder den vanliga kanalen (internet) för att hitta en beg sköld så är det ju oftast utifrån bilder eller beskrivningar man får avgöra vad som är vad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

växel axel nr 21 är skillnaden på drevenhttp://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr= 99964&ivar=images/CRUISER/99964/30065.png&inbr=2203&bnbr=60&bdesc=BELL HOUSING

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Wanmar du verkar ha koll på läget.

Blev ganska klart hur jag ser skillnaden efter att kollat deras sprängskisser,

//Geft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...