Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
BearTheFear

Vintertäckning i trä

Rekommendera Poster

Jag funderar på att bygga mig ett båthus för vinterförvaringen, för att slippa behöva påverkas av väder och vind (ska genomföra en omfattande renovering).

Jag tänkte bygga det av 45X70 mm-reglar och några smarta beslag.

Eftersom det blir rätt dyrt med allt så vill jag gärna att det ska vara återanvändbart, alltså inte bara skruvat utan löstagbara bultar som inte gör nya skruvhål varje år.

Jag vill därför ha lite respons på mina planer! Jag har gjort en enkel ritning över hur jag tänkt.

Vad sägs? Finns det något billigare sätt att göra all skarvning? Bara beslagen blir ju nästan 2000 kr! Kom gärna med tips och ideer!!

post-10004757-1394235572,1881_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en precis likadant båthus förra året med 2x4 battingar. Först planerade jag som du men när det väl stod upp, så la ja till bräderna i bilden (med rött). Den blev stadig och höll vindar över 20m/s...

post-21783-1394235572,6254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så är både beslag, bultar och muttrar i rostfritt ganska dyrt, virket är den billiga delen av denna typ av bygge. Jag hade båthus för förra vintern, det blir en hög startkostnad men sedan kan du ju återanvända konstruktionen år från år, troligen behöver du bara byta ut vissa delar som kanske blir dåliga med tiden. En bra pressening är också viktigt för att bygget skall blir bra och stå emot stormar som tyvärr nu mer är ett återkommande fenomen under våra vintrar i Sverige, ju mer tyngd du kan få i pressen desto bättre.

/Wahlis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren! Låter bra med dom extra brädorna du ritat dit, ger garanterat mer stabilitet.

Vad har ni använt för beslag? Dom jag hittade fanns på Jula för 149 kr/st för toppbeslagen och 79 kr/st för takfotsbeslagen. Sen tänkte jag sätta ihop allt med bultar med vingmuttrar.

Tänkte skaffa en tyngre PVC-presenning att ha på taket samt lättviktspresenning av bättre kvalite som väggar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt hus har vanliga förnicklade muttrar, och med dubbel presenning blir det inte mycket kondens så de ser helt OK ut efter sex år. Visst, de är inte direkt blanka och fina längre, men det spelar ju ingen roll?

Du måste defenitivt kryssa huset som visas i ovanstående inlägg, annars kommer det att blåsa omkull när höststormarna kommer igång. Du bör också fästa huset i marken så att det inte flyttar sig. Försök också att lägga brädor under vaggan/stöttorna som du sedan fäster i båthuset så att det inte lyfter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på en fråga till... Är det värt att köpa tryckimpregnerat virke, eller räcker det med vanligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckt virke är oftast av så dålig kvalitet att det inte lämpare sig för konstruktioner som denna - kör med vanligt virke.

Du undrade om alternativa lösningar också, har du sett det här båthuset?
http://www.trabatsakuten.nu/dannes_bathus_9x4_m.pdf
http://www.trabatsakuten.nu/Dannes_bathus_8,6x3,6.pdf (mindre variant...)
Du använder då inte de färdigtillverkade hörnbeslagen så det går inte att få huset i lika små delar, men å andra sidan blir det billigare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte mina vinkelbeslag på Hornbach, motsvarand Lövhultsbeslag. Detta blev faktist ganska mycket billigare, tror nämligen att alla dessa olika varianter som jag behövde kostade under 100 kr/st. Du behöver inte ha tryckt virke till ditt båthus, det räcker att köra med vanligt regelvirke.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se en ritning på min idé. Har haft båt nu i 4 månader och det är ju snart dags att ta upp den. Har funderat på förvaringen under vintern och lurat på exakt den lösning som finns ritningar på länkarna ovan.

Men presenning verkar ju vara nästa steg att fundera på. Man är väl dumsnål men jag funderar på att köpa en billig press på t.ex. Jula, Rusta eller ÖB. Dom e ju inte jättestarka men.. Om man läger tak med tunn plyfa och spänner pressen över och sen klär sidorna så bör det väl hålla, eller...?

Bygget lär väl kosta en del men jag får väl utnyttja min bror som jobbar på brädgård - rikstäckande företag med namn som börjar på B... och slutar på ..-ers. Nåt ska han väl betala tillbaka efter åkturerna i somras.

Senast ändrad av NiMaHo | 22 september 2008 | 09:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billiga presenningen håller ett par - tre år om du ser till att det inte finns vassa kanter som skavar när det blåser. Jag tänkte lägga nån slags foam vid alla kanterna dubbla presenningar vid taket, så att inte fukten kommer igenom.

Men sen igen, en ordentlig presenning väger mer, hålls bättre på plats och går inte sönder på ett par år. Men nackdelen är priset...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största fördelen med en riktig press är att även båthuset hålls på plats, en lätt press blir som ett segel som i kraftig vind lätt bär iväg ditt hus. Kör man med lätt press får man jobba mycket med förankring.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett båthus av liknande konstruktion. Men detta är hopspikat. har nu haft det på två olika platser. Har dock tur att jag får låta det stå uppe även under sommaren.

Jag har haft det i ca 20 år. Har haft samma (tunga) presenning hela tiden. Har inte gjort något speciellt i hörnenetc. utan det har fungerat ändå.

Dock har några kopplingar mellan tak och sida knäckt sig i samband med Gudrun och Per. Men ställningen i sig har stått kvar. Har sedan lappat över med nya brädor. Några av brädorna har jag ersatt med tryckimpregnerat virke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tänkt på det med. Vill ju inte vara orsk till stora skador på varken min eller nån annans båt på slipen. Men om man förankrar pressen runt garaget och garaget i trailern - mitt ekipage väger ju ändå närmare 1500 kg - då tycker jag det borde stå kvar.

Om pressen blåser åt h-e får jag väl köpa en ny. Fast då e väl kanske risken att ett tak med plyfaskivor är en större risk.

Som sagt - är väl dumsnål. Får höra med folket på slipen om utsattheten för stormar där och hur andra löst det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att nämna är också att med en tung och gedigen press så blir det också kolsvart där under. Jag har en sådan, men kommer inte använda den i vinter eftersom jag ska jobba mycket på båten. Köper man en riktigt billig presenning så kan man ju byta den varje år utan att kostnaden blir så hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad anser ni vara en billig bra press, pris, vikt per kvm samt inköpsställe? Själv har jag använt en på 180g de senaste åren och de håller väl sådär, skulle vilja hitta någon som funkar bättre men som inte är alltför dyr.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man väljer en billog press kan det vara värt att montera lösa öljetter från tex biltema/micro tror det kostar ca35:-för 5st håller otroligt mycket bättre än dom i pressade öljetterna som oftast bara sliter dän linan i kanten på pressen.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88142

Kolla även blocket efter beslag, brukar gå att göra kap.

Min första ställning använde jag genombående bult och brickor i knutarna (två bult/knut) men när träet blev fuktigt blev hela ställningen mjuk!

Senast ändrad av Jimsan | 22 september 2008 | 22:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej båthusbyggare!
Det finns begagnade riktiga presenningar att køpa typ 'Jonsereds'  i olika storlekar. Dessa har kanske någon logga på sig men .....??? vem bryr sig.
Dær jag køpte mina var på Jonsereds i Malmø. Vært ett telesamtal med tanke på att du har presseningen i många år å så ligger den kvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde liknande för några år sedan. 12,5 x 5 m och ca 6 m högt. Byggde av 95x45 reglar. Använde spikbleck i hörnen samt 2 x tryckt 95x28 diagonalt över varje hörn. Allt skruvat, inga spik. Använde också 95x28 tryckt till stagning längs och tvärs (mycket viktigt med stöd diagonalt). Står uppe året om. Täckt med den tjockaste av de genomskinliga pressarna. Tre vintrar hittills utan problem Pressen fäst med utvändiga bitar av 95x21 och trallskruv genom trall, press och in i underliggande regel. Kan öppna ena gaveln för att rulla in/ut båten. Har spännband som diagonaler i framgavel. Har också spännband till vaggan och till en cementfylld liten tunna (ca 200 kg) i varje hörn för att hålla huset kvar på marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...