Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
j_skier

Kompositmaterial

Rekommendera Poster

Hej, Är ny i detta sammanhang och har några frågor om kompositmaterial som förhoppningsvis någon kan svara på. All hjälp uppskattas! 1. Ungefär var går gränsen sett till båtstorlek (och typ av båt) för när man börjar använda kompositmaterial för skrovet, i typ sandwich-konstruktion? 2. För mindre båtar än så, vilket material för skrov är vanligt? 3. Vad är fördelarna med kompositmaterial? 4. Vet ni några bra leverantörer av kompositmaterial? Tack! /Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en grans, det är priset, en 30 meter yacht kan vara i stol eller plast men det är billigare att bygga i stol om det inte är för att konstruera flera båtar, en form kostar mycket mer än själva skrovet om du vill ha ett bra qualite. För en mindre båt en plywood/epoxi är bäst för en enda konstruction. leverantör: www.nilsmalmgren.se.

Det finns andra leverantor hoppas jag men jag tror att han är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! När man talar om komposit brukar man oftast tänka på lätta och starka material, typska expempel på detta är lite mer avancerade konstruktioner med armeringsmaterial typ Kevlar och Kolfiber. Gärna då i en sandwichkonstruktion med två ytterskikt, ett på vardera sidon om ett distansmaterial typ Honeycomb med hexagonceller eller ett kärnmaterial av skumtyp. Dessa materialkonstruktioner är vanliga racingbåtar, tävlingsbilar och flygplan.

På fritidsbåtsidan förekommer sandwichkonstruktioner även på mindre båtar i storleken 3-4 meter, men då ofta bara en del av båten, framförallt på plana ytor som behöver förstärkas på ett enkelt sätt. Här använder man lite billigare distansmaterial typ balsa eller skum med lägre densitet men man kan ändå förbättra konstruktionen och sänka vikten. Ju större båtarna blir desto mer fördelaktigt är det att använda sandwichkonstruktion om man prioriterar låg vikt och hög styrka.

Fördelen med sandwichkonstruktiionen är just lägre vikt, ökad styrka och styvhet samt en termisk isolering i distansmaterialet vilket är en stor fördel i en lite större båt med någon form av boytrymme eftersom det minskar problem med kondens. Man kan grovt räkna med en viktreduktion i storleken 30-40% vid en övergång från enkelskalkontrsuktion till sandwich om vi talar traditionella friditsbåtmaterial.

Vid högprestandamaterial som exempelvis Epoxy, kolfiber i kombination med modern tillverkning och vakuumteknik ökar styrka och styvhet avsevärt.

De flesta fritidsbåtar är byggda i polyesterplast med glasfiberarmering som är lite enklare att hantera än Epoxyplast och kolfiber. Skall man bygga någonting själv duger oftast dessa material. Enklast är att köpa distansmaterial i skivor och forma det som man vill och därefter lägga ett laminat på ut och insida. Finns det ett behov av mycket låg vikt kan det vara rätt att överväga högprestandamaterial men det kostar mer. 

För att få tag i fritidsbåtmaterial är det nog lättast att kontakta ett båtvarv som sysslar med reparationer, de kan också ofta tipsa dig om leverantörer för mer avancerade material.

Mvh/Caravette. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...