Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Rack

Traila motorbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Skriver några rader och hoppas få lite klarhet och kanske några goda råd. Funderar på att köpa en motorbåt i aluminium som jag kommer att ha på en registrerad trailer och dra med min Volvo V70. De båtar jag funderar på är Buster XXL eller Silver Shark 580 CC. Båda båtarna är ca 5.80 långa. I första hand kommer jag att hålla till i Göteborgsområdet. Det jag funderar på är hanteringen på rampen. Har kikat lite och de flesta ramper ser ganska branta ut och har ofta ett ganska skarpt krön. Frågan är: kommer jag med min framhjulsdrivna bil att komma upp med båten på släp? Mardrömmen är ju att bli hängande på rampen och hjulen spinner eller att rampen är så brant att bilen helt enkelt inte orkar dra upp ekipaget. Hur fungerar det? Mycket tacksam för råd kring detta. Även tacksam för synpunkter kring var det finns lämpliga ramper i Göteborgsområdet att använda. Båtarna jag funderar på är av lite olika typ. Buster har åtskilda stolar men möjlighet till kapell. Silver har mittpulpet vilket kan vara trevligt då man kan sitta tillsammans men har så vitt jag vet inte möjlighet till kapell. Som sagt, tacksam för alla råd.

Mvh Mats

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en V70 (2001) och den får enl registreringsbeviset dra 1450 kg [edit: 1400 kg skall det vara] totalvikt på släp med B körkort, 1800 kg med E.
Har en Bålstasläpet REG1350 80 km/h trailer och min båts vikt med allt ca 1 ton.
Brukar använda en ramp som är ganska brant och det är inga problem alls att komma iväg. Har även använt litre grusramper utan problem (hittills kanske är bäst att tillägga).

Det finns lite knep att ta till som underlättar upptagningen vid branta ramper och grusramper:

När man drar upp båten så dra den inte riktigt ända fram till stävstoppet på trailern. Anledningen är få minimalt med kultryck på trailern vid upptagningen så framdäcken kan få så bra fäste som möjligt. Om du drar upp båten ända fram får du ett kultryck på 50-70 kg som behövs vid normal körning. Sen när du skall iväg så gasa ordentligt och släpp upp kopplingen mjukt så den kommer i rull och sen är det bara att gasa iväg.
Bra att ha vid i- och upptagning är ett par stoppklossar bakom bakhjulen, handbroms och växel i kan vara otillräckligt om det vill sig illa och att hamna i spat med bilen är det sista man vill. Jag har ett par billiga stoppklossar från Biltema med snöre i som om man är två pers kan den ena rycka undan åtminstone ena klossen när man kör iväg (har även kört över en kloss och den klara sig).
Väl uppe ordentligt kan du dra fram båten helt och surra fast den med spännbanden.

Det går alltid att spänna för en bil till framför din med bogserlina och då drar du lätt upp båten från vilken ramp som helst.

Vikten får du räkna på så du får rätt storlek på trailer.
Torrvikt på båten (Buster XXL 2004-2007 660 kg, Silver Shark 580 CC 660 kg)
Vikten på motorn (oftast anges vikten på motorn utan olja och propeller dvs torrvikt)
Batteriet
Hel el delvis fylld bensintank
Tillbehör i båten utöver det som följer med från fabrik
Egna prylar du har liggande i båten (ankare, tampar, båtshake, verktyg, osv)

Nån procent övervikt på trailern är nog inget att by sig om.

Så kollar du lastvikten för den/de trailer som du är intresserad av och även att totalvikten på trailern inkl last håller sig inom max släpvikt (B kort) för Volvo V70.
Det finns en hel del trailers du kan välja på som uppfyller detta. En sak som är bra att ha på trailern är en gångbräda, har det på min Bålstasläpet REG 1350). Vissa trailers har även självjusterande vaggor som underlättar en hel del (t ex Bålstasläpet har det på sina trailers).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 05 augusti 2008 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Efter föregående talare är det väl inte mycket att tillägga mer än att i mitt reg.bevis står det en maxvikt på 1400kg (V70 2005).

Se till att du inte använder för stor trailer då detta för poliserna vid ett ev stopp är lätt att kontrollera, lastens vikt om den skulle överstiga några kilo klarar säkert både du o trailer.

Hade själv mardrömmar om att jag skulle landa i spat med hela ekipaget men de gånger jag trailat i/ur så har detta fungerat väldigt bra. Jag har en AMT 185BR med tillhörande TK-trailer 1300.

Hoppas att du hittar en lämplig båt så att du kan testa lite då säsongen långt ifrån är över.

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Stämmer att det är 1400 kg max dragvikt på V70. Jag kollade i mitt regbevis nu. Bara jag som kom ihåg fel.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite ny på det här med upptagning på trailer, tackar för Bosses utförliga svar. Fast jag har bakhjuls drivet så det blir att få fram båten så mycket som möjligt för att få vikt på bakhjulen. Våran ramp i båtklubben är dessutom brant...  Sjösättning i Gbg: Hinsholmen har bra ramp och är gratis. Björlanda tar 300 sekiner. Finns säkert fler alternativ

 

/ Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hinsholmen trodde jag redan nu var omgjord till betalramp, tidigare var den öppen. Snart är det bara på öarna som du kan sjösätta utan kostnas i gbg, vilket är bra för att min ligger där.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsö har en riktigt fin ramp, aningen brant. På Höno finns en dålig men väldigt flack ramp som gör det lätt för förstagångsförsökaren att sjösätta om man backar ut lite längre än vad som är nyttigt för trailern. Har den stått på trailern hela vintern så får du nog trycka på för att få av båten, så flack är den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Maxvikt på volvobilar, min S60 får jag hänga på max 1600 kilo på om man har ett fullgott körkort Skrattande dvs. abecede.  V70 åkare får med samma körkort hänga på ytterligare 200 kg dvs. 1800kilo men kolla era regbevis för vad som gäller för er med med lägre körkortsklass. Detta gäller givetvis bromsade släp. Så ut på vägarna mot ny spännande vatten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...