Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Kapten_Haddok

Brytarinställning

Rekommendera Poster

Hjälp!

Undrar om någon vet hur mycket brytarna ska öppna på en 25 hp evinrude från mitten av -70 talet? Vad jag förstår så ställer man även tomgången med tändningen på dessa motorer och skruven som sitter vid gasreglaget är inskruvad så lång det går men den har ändå ingen tomgång Gråter kan den vara  för lågtänd och vad gör man i så fall åt det för jag kan inte se att det går att ändra tändplattan. Soppapumpen är renoverad, nya stift monterade dock något för hårda tror jag för de ser mörka ut, förgasaren är rengjord och kompen är lika i båda cylindrarna så de felen för taskig tomgång kan nog uteslutas. Finns det någon som har teorier om tomgångsproblemen vore jag mycket tacksam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

brytaravstånd 0.5,hur står blandarskruven på förgasaren för lågfarten ? för mycket ut skruvad så får du dålig tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blandarskruven är utskruvad ca 3 varv, ska kolla med att skruva in den lite, ska även kolla brytaravståndet, så fort det slutar blåsa och regna så förfärligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skruva in skruven tills du hör motorvarvet öka, tills den får förlite bränsle o börjar nysa skruva sedan ut skruven 1/4-½ varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade brytarna ikväll och den ena öppnade mycket riktigt 0,5 mm medan den andra bara öppnade 0,25. Filade spetsarna och justerade båda till 0,5 och vill nog säga att motorn reagerade positivt på detta , så bra har den inte gått i min ägo förut, fich dock ha justerskruven vid infästningen till gasreglaget  inskruvad så långt det gick. Kvar att prova är att skruva på luftskruven för bränslet, testade lite men det var svårt att köra motorn utan kåpa då det fortfarande blåste ganska bra ute=skapligavågor=rädd för dränkt motor utan kåpan monterad. Ska prova så fort jag hinner och sjön är lugn så man kan justera i lugn och ro. Tack för värdefulla upplysningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska du justera brytarvinkeln exakt så måste du ha en tändinställningsfixtur som du sätter på vevaxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...