Gå till innehåll
onsdag 30 april 2025
burncreek

Ekolod Humminbird Piranha - Inst. för djupenhet försvunnen!

Rekommendera Poster

Skickade just ett mejl (på engelska) till Humminbird om problem med mitt ekolod Piranha Max 10: Jag kan inte längre ställa in enheten meter i menyn (eller byta språk heller för den delen)! Något knas har inträffat, postar därför mejlet som ett inlägg här i hopp om att någon ska känna igen problemet och kunna hjälpa mig... Och ja, jag har läst manualen och till och med varit in i just den menyn så sent som i höstas. Hela denna sommaren har ekolodet visat Meter och Celsius...som det alltid gjort. Fram till i tisdags alltså.Flört

------------------------

I am an owner of a Humminbird Piranha Max 10 sonar. The unit has, since it was installed in the boat, been set to display depth in Meters, and temperature in Celsius.

Last Tuesday, I was out boating and watched the display readings every now and then. Immediately after arriving at the destination, I shut down the engine and turned off the 12 V mains switch in the boat, like I always do. Thus, the sonar was also switched off, like always.

A few hours later, when I was about to leave for home, I turned on the mains switch, and started up the engine. After a short distance, I also turned on the sonar, which to my surprise now suddenly displayed depth in Feet, and temperature in Fahrenheit. This seemed strange, since the unit had never behaved this way before. All previous contrast and chart speed settings, and such, had also been lost.

For some reason, I am now unable to access both the Language and Units settings in the Setup menu. I have disconnected the unit, reconnected and restarted it, but these two menus just aren’t there anymore! I am aware that these menu items are available only in the International version of the Humminbird Piranha Max 10, but that is exactly the version I own! In the Setup menu, I can switch between Contrast, Fish ID , Bottom View, Battery Alarm, and then I’m back at Contrast again. Language and Units are nowhere to be found.

I have tried to find answers in you FAQ section at the humminbird.com web site, as well as various discussion forums on the Internet, but I still do not know what has happened, and what to do about it. I want my sonar to display depth in Meters, please help!

Best regards,
Pekka Brännbäck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något läge för advanced mode som aktiverar dessa menyer?

Jag har också ett Humminbird ekolod (343c). Har varit med om att det resetar sig helt och alla inställningar försvinner. Inbillar mig att det händer om man sätter lodet i hållaren med strömmen avslagen. Med tanke på hur många inställningar som finns så är det klart irriterande.

Sen tappade jag min andra givare för någon vecka sedan. Bara skit kvar av fästet och kabeln avsliten. Akterspegelsgivare och höga farter är ingen fungerande kombination. Nu har jag gjutit in den nya givaren (en vanlig akterspegelsgivare) i epoxi längst ned mot kölen och det fungerar kanon, även temperaturen faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände för en kompis som hade ett portabelt Humminbird Piranha han kontaktade butiken där han hade köpt det, dom skickade det till den svenska agenten som fixade det trots att garantin gått ut.

Detta var naturligvis ett svenskköpt lod, annars är det nog problem att få den svenska agenten att fixa det.

Det verkade som lodet tappat mjukvara för alla språk/enheter förutom engelska.

Kontakta svenska agenten http://www.sportmanshipint.se/

Senast ändrad av knota | 09 augusti 2008 | 22:25

Senast ändrad av knota | 09 augusti 2008 | 22:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem med min Piranha Max 20. Vad jag vet så är det inköpt i Sverige (följde med båten). Bruksanvisning har jag på svenska men det är ju ingen hjälp då menyerna saknas.

Någon mer info sedan sist?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, då jag inte fick någon respons från varken tillverkaren eller importören så struntade jag till sist helt i saken... Obestämd

Man får helt enkelt lov att dividera djupvärdet med 3 för att få det i meter, dvs 9 ft = 3 m (ungefär). Ett litet I-landsproblem, kan man ju tycka Skrattande

Skärmen på min 11 år gamla Magellan-GPS har börjat tappa rader med bildpunkter ibland, så jag får kanske önska mig ett kombinerat instrument med sjökortsplotter och ekolod av tomten inför nästa säsong...? Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...