jonander 0 Postad 6 Juni , 2004 Hej! Jag har precis fått min nyinköpta Ryds 478GT levererad. När jag nu gått igenom båten upptäcker jag att på babords sida ser plasten ut som en tvättbräda (tryck på bilden för att göra den större).Är detta normalt på båtar i denna klass och skall jag acceptera att det ser ut på detta sett? Är ingen van båtägare så jag är tacksam för råd hur jag skall gå tillväga. Själv har jag svårt att glädjas över båten då det ser så här ut. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 6 Juni , 2004 Ser inte på bilden hur plasten ser ut men naturligtvis ska du inte acceptera några fel på båten, varken estetiska eller funktionella. Kontakta genast säljaren och påpeka, det är vad jag tycker i alla fall. Hoppas allt går bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 Juni , 2004 Det ser ju onekligen lite konstigt ut på bilden. Det första jag hade gjort i detta läga var att tala med återförsäljaren för att höra vad dom säger. Dom kan säkert inte göra särskilt mycket åt det men dom får ju skicka det vidare till agenten i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonander 0 Postad 6 Juni , 2004 Har precis varit nere vid båten igen och fingranskat det buckliga området. Det är en lagning som är dåligt gjord. Något har säkerligen hänt vid tillverkningen och de har lagt på ny gelcoat och hoppas på att kunden inte märker något (min teori). Skall prata med återförsäljaren i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 6 Juni , 2004 nej det där är inte okej alls.. köper man en ny båt ska den vara ny. alltför ofta på senare tid har man hört liknande saker om folk som fått hem sina nya båtar, skruvar sitterlöst, rutorna läcker, dåligt fastsätt durk mm mm.. vad håller på att hända? nästa båt jag köper kommer en begagnad.. helst 70 tal då det byggdes rejäla doningar som håller än idag. båtarna som tillverkas idag ligger väl på skroten om 30 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Benny Postad 9 Juni , 2005 Hej har själv ny 478gt. Ska inte se ut så!! Så är det, bara reklamera! Ring Ryds direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 9 Juni , 2005 Skicka tbx fort som bara den! Det har skett ett fel i tillverkningen av plasten!!! Fick ett erbjudande om att köpa en likande båt som hade ett liknande fel, det var 25% mindre pris, så du vill inte ha den så! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Juni , 2005 Ett ord, Ryds /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Benny Postad 9 Juni , 2005 Ett ord ryds?!?! ja du... Dom hade problem med tillverkningen ett tag JA. Skall vara åtgärdat nu. Tyvärr kanske hans båt är byggt på B-stället så att säga. Så kom med något vettigare än ett ord:Ryds om du ska ta plats på forumet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst tror på sverige Postad 9 Juni , 2005 Det är här väll kanske det vi får vänja oss vi vid när företagen flyttar så vi får sämmre saker och företagen tjänar mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juni , 2005 Och handlaren bara lämna ut båten till dig i det skickat... Men värre är att Ryds skickat iväg den felaktiga båten till återförsäljaren, kvalitetskontrollen har tydligen inte fungerat hos Ryds. Inte för att jag vill dra alla båthandlare över en kam men min ringa erfarenhet av båthandlare är inte så jättepositiva, en del slarv och oförmåga att sätta sig in i kundens situation. Fast de biter sig i svansen eftersom kunden inte lär komma tillbaka till en handlare som inte sätter kunden i centrum. Hade det varit en bil hade ingen accepterat nåt sånt. Skulle också varit missnöjd med leveransen. Reklamra genast. Frågan är bara när du kan få en ny båt. Kan bli svårt den här säsongen misstänker jag. En lösning kan vara ett rejält prisavdrag (tänk på att båten lär bli svårsåld när du senare kan vilja sälja båten med den defekten). Om handlaren inte har exakt samma båtmodell i lager kanske du kan förhandla fram en annan liknande modell? Eller så förhandlar du till dig att du får använda båten i sommar för utbyte till hösten när säsongen är över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 9 Juni , 2005 självklart ska det inte se ut sådär , ring ryds och ge dom ! :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Juni , 2005 Benny (gäst) ska inte yttra sig om att ta plats utan jag välkomnar dig att även du skaffa dig ett användarID på detta underbara forum. Ibland kan ett provokativt utspel ge fart på debatten. Vad jag syftade på var att Ryds tidigare haft problem med kvalitetssäkringen av sin tillverkning och det är mycket tråkigt att det inte verkar helt stabilt trots att man påpekar att man nu infört toppmoderna metoder för tillverkning. Hoppas verkligen det reder upp sig för dig jonander. sådana saker din nya båt är behäftad med borde aldrig kommit utanför produktionslokalens portar. Dessutom vilar ett ansvar på säljaren att kontrollera sin produkt innan leverans eftersom transportskador mm inte ska behöva drabba kunden. Ryds marknadsför sig stolt med Made in Småland och det är något som få tillverkare kan stoltsera med att de vill behålla sin tillverkning i Sverige, BRA tycker jag, men det vilar då även ett stort kvalitetsansvar att vi faktiskt är mycket bra på tillverkningskvalitet i Sverige. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Benny Postad 10 Juni , 2005 Benny (gäst) ska inte yttra sig om att ta plats utan jag välkomnar dig att även du skaffa dig ett användarID på detta underbara forum. Ibland kan ett provokativt utspel ge fart på debatten. Nä precis se själv :-O Nej ett id behövs inte, kommer inte va aktiv då det verkar redan finnas gott om xperter. Därav lägger jag inte i min debatten mer. Jag sticker ut o kör båt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 Juni , 2005 Att Ryds skulle ha toppmodern tillverkning och kontroll kan nog stämma! Men var? Att sitta och mejsla i en kokosnöt med ett stämjärn på nån indonesisk små ö är toppmodernt DÄR ! Kontroll kan man utföra på reklamerade saker...Då slipper man kolla alla båtarna ;-) Hmm, varför e jag så negativ? Jag har en ry(d)s själv juh och har aldrig haft ngt att klaga på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 10 Juni , 2005 Absolut inte acceptabelt ! Ny båt eller ett nytt avsevärt lägre pris. Försök byta till dig en 510 istället. :-) Har en ryds själv och är nöjd med den. Jag kan dock hålla med om att tex Uttern har ett snäpp högre finish på detaljer. Men å andra sidan kostar en Uttern som motsvarar min 510 ungefär 30 000 kr mer. Det är ju mellanskillnaden på om man vill åka 2 takt eller 4 takt för sjutton. Men båtar som har defekter som dessa ska ju normalt sett inte nå försäljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 10 Juni , 2005 Nej, acceptera inte felet. Ny båt eller åtgärda tycker jag. Om båten åtgätdas tycker jag att leverantören bör förklara vad som har hänt och varför. Det går bra att åtgärda gealcoat och jag tycker du kan ställa krav på att skadan inte skall synas över huvud taget. (Bry dig inte om Benny. Han skulle visst ut på sjön, he he...!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Juni , 2005 Ryds har enligt uppgift en toppmodern anläggning med vacumteknik vid tillverkningen och skall enligt dem ge ett mycket bra resultat. Med de kvalitetsproblem de haft borde de satsat mycket energi på att införa uppsäkring av hela sin process. Enligt deras hemsida kontrolleras deras process av Norske Veritas så man får hoppas att det som hänt nu är ett enstaka olycksfall. Har sett liknande diskussion om kvalitet på nytillverkade båtar där motsvarande felaktigheter aldrig skulle accepteras om det gällt en ny bil. Prismässigt går bil och båt bra att jämföra och vi köpare borde få samma kvalitet som för en ny bil. Visst händer olycksfall vid tillverkning av en bil som åtgärdas, men skall aldrig märkas när den når kunden. Samma borde gälla båtar. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser