Terrafobica 68 Postad 4 Augusti , 2008 Nu har jag satt fast båten med en klass 3 kätting i en klass 3 stävögla med knäckmuttrar. Men det är inte därför jag skriver, utan för att få tips på larm. Jag använder min båt som bostad från april till oktober och är därför min egen vakt så att säga, men även lite vakt över hela båtklubben också. De tre senaste åren har jag haft tre besök när jag själv varit ombord, lite obehagligt men man har ju skrämt bort tjuvarna i alla fall. Men man kan ju inte vara på båten varje natt, och den senaste tiden har inbrotten i klubben ökat rejält. Själv har jag varit förskonad, men det kan ju bero på att de känner till att just min båt är bebodd. Nu vill jag larma. Spårsändare och sms och liknande känner jag att jag inte behöver, utan mer ett larm som ljuder rejält om någon tar sig ombord. Har ni något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 4 Augusti , 2008 Det här är jag sugen att testa. En skällande hund skrämmer de flesta småskurkar. Jula säljer det http://www.personalarms.com/home_alarms/electronic_barking_dog.htm Senast ändrad av FinnSpeed | 04 augusti 2008 | 22:06 Senast ändrad av FinnSpeed | 04 augusti 2008 | 22:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 4 Augusti , 2008 Det finns rörelsedäckare för utomhusbruk, med djurfilter. Dvs du ställer in så den inte larmar för tex en hare el likn. Sätt up såna som täcker den delen av båten som det går att ta sig ombord på. Kan vara lite pill att få den att inte larma då ngn går förbi din båt, men med lite pillande går det nog bra. Det abosulut bästa du kan göra ur larmsynpunkt, är att ha en satans massa lampor som lever om när larmet går. Ett tjutande är bra, men det märks inte på avstånd. lampor/blixtar etc syns på långt håll. O folk uppmärksammar vilken båt det gäller. Likaså kan det vara en bra ide att sätta upp lampor med rörelsesensorer. Även rikta dom så dom tänds precis när ngn är vid båten. Det sista en tjuv vill är att arbeta i ljus. /Tobbe Senast ändrad av Nozer | 04 augusti 2008 | 22:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 4 Augusti , 2008 Hej! Jag går och funderar på detta larm: www.alarmcontrol.se Har också haft objudna gäster i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Augusti , 2008 Fast jag skulle vilja ha ett larm som låter högt och inte massa gsm/gps mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 5 Augusti , 2008 En förutsättning för att sirener/blixtljus ska fungera är att det finns folk i närheten som vill/törs ingripa. Dessutom måste de ha möjlighet att stänga av larmet. Du blir nog ganska snabbt impopulär om ditt larm står och tjuter med 120 dB i timmar på natten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 5 Augusti , 2008 Du kan ju installera ett rörelselarm i sittbrunnen som när det aktiveras tänder en strålkastare som du har satt i masten, riktad nedåt. Samt ett signalhorn. Dels så ser man vilken båt som drabbats av av någon obehörig och sedan har du signaltutan som låter vida omkring. Risken är kanske att du får en räkning på kemtvätt av byxor från den som klev ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Augusti , 2008 Nu har jag hittat vad jag söker: http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article359406.ece Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 5 Augusti , 2008 Kolla SAW filmerna, många kluriga idèer. Nä, ursäkta det var lågt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser