Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
zumpen

Båtlack vs Billack?

Rekommendera Poster

Här läst igenom forumen angående lacka båt men blir inte klokare, jag ska nästa vecka lämna båten för lack runt om ner till vattenlinjen, alltså bara på sidorna och baktill. vart o pratat med lokala färghandlare men får inget bra svar, är international bra eller är den som lackeraren säger inte lika bra som en billackfärg? är 2 komponents jag kollat på och priset på billacken är ju det dubbla med. och hur ska man lättast få till nyansen mest lik den som minns upptill på min plastbåt?

Huvudfrågan är alltså: 2 komponents International eller 2 komponents billack?

Och International finns ju bara i några få vita kulörer.. hur kan man lättast få rätt nyans om man omöjligt kan hitta förgkoden på den lacken som nu sitter på?

 

 

post-9385-1394235570,7866_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, när jag gick på billackeringsutbildningen, så hade dem en båtreparationsutbildning där. dem lackade båtarna med 2k acryl, ofta fick man mixa kulörerna förhand för att få ett likt slutresultat som möjligt.

 

international är väl inget dåligt märke vad jag har förstått, så kör på den om den är en 2k och är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt så måste man ha mjukmedel i billack för att lacka på plast. har sett flera båtar där det ser ut som sprickor och det lär bero på att inte mjukmedel används.

PS. Varför kan ingen skilja på de och dem??? Mycket störande. Skrikandes

DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtlack är mycket mer slitstarkt. Behövers när man går med skor på däck eller grus underfötterna. Jag lackade min Draco med Hempel pollybest 2k invändigt och utvändigt den är som ny målad efter 3år kan rekomenderas. Se min sjöbod

Mvh

Draco78



Senast ändrad av Draco78 | 05 augusti 2008 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...