Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Teddeh

Påväxt på propeller

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som har problem med påväxt av olika alger på den rostfria propellern? Jag har ett Mercruiser Bravo 3 drev med dubbla rostfria propellrar. Nu i sommar har det börjat växa nåt så in i h-vte med alger på propellerbladen. Detta har jag inte haft problem med förr och de sitter så hårt att de inte försvinner när man kör. Påväxten är så kraftig att det tar ut sin rätt både på farten och accelerationen.

Jag kör inte med båten varje vecka, men om man slår ut det så blir det säker en gång/vecka i snitt. Jag kan inte hissa upp drevet så högt att propellern hamnar ovan vattenytan.

Frågan blir då: Kan man/ska man måla den rostfria proppen med någon sorts fär (t ex giftfärg på sprayburk avsedd för drev)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måla inte propparna använd oxalsyra i stället då blir de fina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är klart, men jag vill ju inte plocka av propellrarna ett par gånger per säsong. Det blir ju svårt att rengöra dem under vattnet, då jag inte kan tilta drevet så högt att de kommer ovan vattenytan. Flört

Fins det någon nackdel att måla dem med sprayfärg avsedd för drev (t ex Trilux Prop-O-Drev)?

Senast ändrad av Teddeh | 04 augusti 2008 | 22:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova med proppodrev är som klarlack de går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med klarlack. Den är väl inte transparant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej de är inte klarlack men de är transparant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TC NANO för propeller o drev.http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=2500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant produkt. Är det någon som testat om det funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....tilta upp drevet och gnugga propparna rena med en diskborste !Flört

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 06 augusti 2008 | 01:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra där Jocke, du går från klarhet till klarhet  Flört

Problemet är ju bara det att de (algerna) sitter fast så in i h-vete att de inte lossnar. Jag har försökt med en hård skurborste, och det släpper nästan ingenting

Så det jag undrade var om ni som har rostfria proppar på västkusten brukar behandla dem med nått innan sjösättning. Jag har haft rostfri propp i flera år nu, men aldrig upplevt en såda påväxt som i år. Undra vad det beror på?

Senast ändrad av Teddeh | 10 augusti 2008 | 22:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. helt plötsligt så är Mälarslemmet inte helt tokigt ! hahahahaha

Jag kan gnugga med diskborste på proppen ... trodde det var lika enkelt för dig ... sorry !!!!

post-11345-1394235577,206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta på dig cyklopet, ta med diskborsten och hoppa i vattnet! gnugga! Så gör jag och det går utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant.. Teddeh skriver att inget biter speciellt inte bara diskborste. Ser ut att vara en del som missar att han skrivit det.

Jag hade ett snarlikt problem på min propeller. Jag montera av den, gjorde rent med Vim, polerade med Autosol maskinellt. Blev jätte bra, rena rama spegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, har försökt med borste och det biter inte. Eftersom det är ett duoproppdrev och jag inte kan tilta det så högt att proppen kommer ovanför vattnet, känns det väldigt jobbigt att behöva montera av propellrarna ett par gånger per säsong.

Så frågan var egentligen om det är någon/några som provat att måla sin propeller med någon typ av anti fouling-produkt för proppar och drev (sk giftfärg)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett nånstans att om man drar en ljustät säck (typ en såndär tygkasse man kan köpa i stället för plastkasse när man handlar) över prop/drev så vill dom inte sätta sig..dom behöver ljus för att överleva.

Miljövänligt, billigt och enkelt  Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se bara till att komma ihåg säcken när ni ska iväg Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, detta har jag hört talas om förr!

Verkar ju vara en kanonidé! Jag testar och återkommer med resultatet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att hindra påväxt så gäller halyta. Polera propparna med en 3M skiva för rostfritt de finns att köpa hos företag som säljer svetstillbehör köp olika grovlek på skivorna beroende på hurrepigt godset är. Poleringen skall när man är klar vara lika fin som en spegel inte bara nästan. Poleringen görs med en högvarvig maskin ca:15-20000 V/min Detta tar en liten stund men snart ahr du hela vintern på dig. Detta behöver du aldrig göraom. Har testat i två år nu på västkusten och de lilla bruna är borta efter ca:2min i drift. Du har problem att få propparna rena. Köp betmassa på samma ställe som du köper skivorna från 3M. Betmassa används inom svetsning men jag vet inte till vad. Smeta på betmassan på torra proppar och låt verka i 2tim. Tvätta sedan av detta med vatten och det finns inte ett spår av havet/sjöns varelser kvar.

Lycka till !

Senast ändrad av Zinderella | 17 augusti 2008 | 10:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra året fick jag massor, och då menar jag massor, med havstulpaner på drevet och propellern (rostfri). Den var mycket välpolerad, så glatt yta hjälper inte. Försökte då båten fortfarande var i vattnet att få bort dem med en grov rotborste. Gick kass, endast blodiga knogar. Tog baksidan (trä) och skrapade rent så gott det gick. Sedan till vintern försökte jag få bort limmet som de suttit fast med och försökte med oxalsyra, aceton, t-sprit. kaustiksoda och givetvis vanliga och ovanliga rengöringsmedel. Försökte sedan med autosol men det tog evigheter att komma ned till stålet.

Fick skrapa bort limlagret med isskrapa. (sådan man har till rutorna på bilen och tog ett par timmar) därefter polering med polertrissa och polerpasta.

Hoppas inte det ser lika jävligt ut i år. Försökt hålla rent så gott det går från havstulpaner och skit. Har bra färg på botten så där är det rent men den verkar inte förgifta omgivningen ett skvatt.

Mottager med öppet sinne alla tipps för att undvika eländet. Ej testat svart säck över drevet men låter intressant bara det inte blir massa bök att få på och av.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns på något sätt skönt att höra att det inte bara är jag som drabbats av den frodiga faunan på västkusten. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att din polering blev tillräckligtbra det måste bort med alla smårepor som alltid finns då kommer det att lyckas. När det gäller färg så får ytan inte vara blank då sitter färgen inte en 2 distans. Med primer och Prop och derv färg från International så hjälper den mot beväxning under årets första del, men när vatten tempen närmar sig 18-19grader så måste man skrubba och då sliter man bort färgen snabbt. Polera i vinter med rärr utrustning du kommer på köpet att få hamens snyggaste propellrar. PS ! känner någon till om vi har någon bottentvätt runt Göteborg ?

Senast ändrad av Zinderella | 18 augusti 2008 | 20:26

Senast ändrad av Zinderella | 18 augusti 2008 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan denna säsongen så behandlade jag både drev och propp för att inte få påväxt. Men nu har jag tagit upp båten för säsongen och botten var helt ren med både propp och drev var helt påväxta. Trilux Prop-o-Drev funkade dåligt i år. Vet inte varför. Farten var kraftigt reducerad när vi körde från Marstrand upp genom Götaälv till Lidköping. Jag får ett h-vte att få rent detta i vinter.

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter härmed på den tråd jag påbörjade förra sommaren. Eftersom vi lever med höga bränslepriser så är detta ämne fortfarande högaktuellt inför vårens sjösättning. En ren propeller gör ju inte bara att båten går bättre, den går ju dessutom mer ekonomiskt.

Jag tänker prova att måla drevet med Internationals produkt Prop o Drev samt att högglanspolera propellrarna. Till poleringen tänkte jag använda en tryckluftsdriven polertrissa samt polerpasta för rostfritt.

Om det är någon som har något tips att tillföra detta ämne tas det emot tacksamt. Vi kan väl hjälpas åt att hålla denna tråd levande under sommaren. Det är ju intressant för alla att få reda på hur de olika metoderna fungerar i praktiken.

Jag återkommer under sommaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant produkt. Konstigt bara att ingen här på forumet provat den än...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...