Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Mikaelma

Flipper 740?

Rekommendera Poster

Vi är en familj på 4 pers. som har funderat på att köpa en motorbåt och diskuterat såväl SeaRay-modellerna, ryds 695, samt flipper 700. Nu har även flipper 740 dykt upp som ett tänkbart alternativ. Vi har förstått att det är en ovanlig modell och att det därför sällan finns någon ute till försäljning. Det som verkar positivt är att den är rymlig och framför allt, den verkar vara bensinsnål. Kanske är det någon av alla kunniga båtmänniskor på detta forum som har erfarenhet, alt. kan säga något om 740 och om hur den står sig i konkurrensen med de andra ovan nämnda modellerna?    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen själv, men har ganska bra koll ändå eftersom jag åkt ihop med en Flipper 740 under två veckor i sommar. Just nu finns dessutom en på Blocket, http://www.blocket.se/vi/17373989.htm?ca=11_s&last=1 

De är ju ganska olika båtar, men jag hade valt 740:n alla dagar i veckan bland de du räknar upp. Att sova under kapell (som det bli i en 700 eller Ryds:en) tilltalar i alla fall inte mig. Om familjen ska trivas är det inte fel med lite mer utrymme. Jag tycker det är ovärdeligt med separata sovutrymmen, och dessutom en sittgrupp. Att få tag i en med dieselmotor är väl såklart att föredra, kanske särskilt som motorn sitter i akterruffen. Båten jag känner till har en vp diesel och drar runt litern/distans, toppfart 24 knop.

Byggkvalitén och mysighetenpå Flippern ligger, i mitt tycke, långt före de amerikanska båtarna. Till sist brukar ju även priset spela in och en 740 kostar nog det dubbla mot en 700, men det gör ju även Ryds:en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För info om Flipper 850 så gå in på www.flipper850.se.
Men Flipper 850 är ju lite dyrare än 700 och 740.
Däremot är de väldigt praktiska båtar om man är några under vistelsen till sjöss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på en amerikansk båt från en bit in på 1990-talet eller senare. Man får en betydligt snyggare och modernare båt för pengarna. Dessutom går de mycket bättre i sjön på grund av betydligt mer v-bottnade skrov. I praktiken så undrar jag också vad det egentligen betyder för bränsleförbrukningen. Man får i så fall väga det mot den ökade komforten i jänkarna, plus att det är betydligt nyare grejer med allt vad det innebär beträffande motor, drev, elinstallationer, gummilister, krackelerad plast osv. Finns ju förresten andra märken än Sea Ray, därmed inte sagt att de skulle vara dåliga. Bayliner, Chaparall, Wellcraft, Chris Craft  m.fl finns ju också...

Någon skrev att mysfaktorn är högre i en Flipper. Det är väl i och för sig individuellt vad som betraktas som mysigt, men har haft föräldrar med Flipper. Jag såg ingen större mysfaktor då med chokladbrun vinyl överallt och skulle nog inte göra det idag heller...(den lär ju inte ha blivit mysigare med åren).

Den enda lite äldre Flipperbåten med bra sjöegenskaper vad jag vet är 640:n, men det är ju en ht-båt och kanske inte riktigt vad ni söker? Flipperbåtarna som tillverkas nu för tiden tror jag visserligen är betydligt bättre, i alla fall de större modellerna på 6 meter eller mer. De ser inte ut som ett badkar under vattenlinjen numera vilket gagnar sjöegenskaperna positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...