Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
clabbeh

jävla Idioter!

Rekommendera Poster

Det finns dom med absolut 0-koll, låg och väntade på broöppning vid Nockebybron i söndag den 3/8-08 vid 14 tiden, då kom en ganska stor motorbåt åkande ca 36-40 fot, var inne i båten och fixade med lite grejer efter som det var ca 40 min kvar till öppning, han precis ut när den passerat och frugan kom ut strax efter för att kasta sig av båten och försöka rädda den från dom enorma svall som motorbåten drog upp, inte så lätt att hålla i en 9-tons båt när ca 1 meter höga svall kommer rätt i sidan från bara några meters håll, då alla utan mast evisas med att gå i rännan under öppningsbara delen, det hela resulterade i en knäckt mantågsfot, samt en avbruten halkip, böjd pulpitrör och lite repor på skrovet, han tyvär inte se vad det var för båt men med 2 killar på flybridge, där han som körde va en riktig jävla pelejöns, som inte borde få framföra något störe än en motrorgräsklippare på sin höjd! han se att han som satt brevid insåg vad som höll på att hända och vände sig om och tittade på svalen båten drog upp samt mot oss. så ni med era motor båtar försök att ta det lungt när ni går för bi båtar på bara några meters avstånd, det blir enorma krafter som sätts i rullning specielt när man ligger långsides mot en fast vägg som inte ger efter eller rullar med i svallen!

Så nu är det bara fram med plånboken igen, samt artt riva inredningar för att komma åt muttrar mm!

Skärpning!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga?  Ska nog skaffa mig en sån där painball ändå.  Märka de jävlarna så att man kan leta rätt på dem.  Tur att ni klarade er utan personskador i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara vårdslöshet i sjötrafik, vilka jäkla idioter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att det är oansvarigt att köra på det sättet.

Men jag tycker att det är lika oansvarigt att som den tok jag mötte för några veckor sedan när han promt skulle segla ut ur Trosas hamninlopp i motvind, dvs han kryssade ut bland alla båtar som skulle söka natthamn där, ni som åkt där vet ju hur trångt där är.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan hålla med tidigare inlägg att segla där det är trångt och mycket trafik inte är ansvarigt heller! men har man inte motor så... vad ska man göra. tappade själv propellern i Sandhamn nu i veckan, tack till en seglare som drog oss in till besninbryggan så vi fick lite andrum och att vi fick konstatera vad som gjorde att vi inte hade driv från motorn längre, så det blev segel från sandhamn in till Bulldanö i det trafikerade trånga gatet till Sandamn vare sig man ville eller inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag kan trösta med denna lilla historia.

En yngre kille roade sig glatt för två veckor sen med farsan 8 meters vidunder i vår sjö. V8:an med piporna rätt upp i luften gjorde att det väsnades fruktansvärt mycket. Han buskörde på nätterna, skapade svallvågor nära bryggor så båtarna flög all sin väg, ja allt för att göra livet surt för båtfolket.  Men så hände det som alla önskat. En solig lördag för en vecka sen drog kille båten i full gallopp upp på en ö, ca 20 meter från en brygga. Båten bärgades måndagen därpå, skadorna okända i nuläget. Men vi hoppas han har lärt sig något av detta, o tur att ingen oskyldig kommit till skada. 

Får man säga att man är skadeglad J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där stora halvplanande båtarna river onekligen upp en hel del svall och visst är det oansvarigt att köra på det viset.

Själv har jag bara en ht-båt i femmetersklassen, så visst händer det att man får parera vågor från de stora flybridgebåtarna. Men jag retar mig ändå mest på segelbåtar, ty det är oftast dem man möter på fel sida i farleder och kryssandet där det är trångt och hårt trafikerat retar jag mig också på. Svallet från de stora halvplanande båtarna kan jag leva med.

Det kommande båtkörkortet kommer dock inte att påverka vare sig det ena eller det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte missat en väldigt fundamental regel här, den att motorbåtar väjer för segelfartyg, så vad är rätt sida för en segelbåt? Det blir väldigt svårt att framföra en segelbåt om man inte får utnyttja hela farledens bredd.

I förhållandet segelfartyg - motorbåt tycker jag personligen inte att det finns någon specifik sida som ett segelfartyg ska hålla sig till, det är inget jag har tänkt på när jag seglat iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtsskeppare är i god mån lika goda kålsupare på sjön som motorbåtsskepparna, på olika sätt bara.

MEN som ovanstående att köra fullt där han gjorde är inte alls bra!

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är riktigt att man då behöver hela farledens bredd, men när som i mitt exempel Trosas hamninlopp så är farleden kanske bara 10m bred, då tycker nog jag att det är oansvarigt att försöka kryssa sig ut när det är så många andra flytetyg i farten. 

Ett liknande exempel från den omtalade KBVsåpan i tv5 va när det höjdes röster för att stureplansfolket hade farit fram och slagit sönder bryggor och båtar med sina svall, men en stackars kanotist försökte ta sig fram mitt i farleden!! varför bad inte KBVarna honom att hålla sig undan? det är lika oansvarigt att paddla kanot mitt i en farled som de tidigare omskrivna exemplen, jämför med att cyckla på en motorväg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det blev så mycket skador på er båt. Sjövett är något som många saknar och jag tycker det blir bara värre för vart år som går. Eller så är det jag som blir äldre och gnälligare? Jag brukar åka hem i samma farled den sista transportsträckan innan jag når bryggan. Denna farled är flera hundra meter bred och jag håller mig alltid på min kant dvs rätt sida. Ändå så envisas många mötande båtar att ligga bara några meter ifrån mig. Ganska onödigt i mitt tycke. Nu senast låg jag ca tio meter innanför prickarna när jag blev omkörd på utsidan av en snabbare båt som rev upp ganska mycket svall. Alltså han körde mellan mig och farledspricken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, motorbåtar väjer för segelbåtar, OM segelbåten går för segel och inte för motor vill säga...

Det fungerar jättebra ute på öppet vatten och farleder med tillräckligt stor bredd. På vilket sätt blir det förresten svårt att framföra en segelbåt om man inte får utnyttja farledens HELA bredd?! Finns det inget roder på segelbåtar heller? Ponera att segelbåten möter en annan segelbåt i farleden med rak sidvind, vem väjer då för vem? Det tycks som att somliga har någon form av prestige av att väja sist eller inte väja alls. Ett slags chickenrace till sjöss, har sett ett flertal mindre incidenter, även segelbåt mot segelbåt.

Jag ser det som en självklarhet att man håller till styrbord i trånga farleder vid möte oavsett om man går för segel eller motor.



Senast ändrad av Sparre | 05 augusti 2008 | 22:27



Senast ändrad av Sparre | 05 augusti 2008 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt som seglar för babords halsar väjer alltid för segelbåt som seglar för styrbords halsar. Seglar man på samma bog väjer den som som ligger lägre i vind. Det är inte så så svårt om man kan sina väjningsregler. Slörar eller länsar man håller man självfallet sig på styrbordssidan av farleden, men går man mot vinden är det ganska jobbigt om man inte kan utnyttja farledens hela bredd. Möja ström tycker jag är en trång farled där man inte kryssar utan snällt drar igång Pentan, medans jag tycker att det är helt ok att kryssa sig igenom Lindalssundet.

My five cents //Ilkka



Senast ändrad av Icesteppe | 05 augusti 2008 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man ska halsa till sjöss, men det förklarar kanske varför vissa segelbåtsägare framför sina båtar så vingligt. De är helt enkelt onyktra. Jag tycker man ska hålla till höger....

Nej, skämt åsido...

Tittade lite på Möja ström och Lindalssundet som du nämde. Möja ström är i grova drag 150-200 meter brett och Lindalssundet cirka 400 meter. Jag tror inte att vi skulle bli förbannade på varandra om vi skulle mötas. Tyvärr är det inte alla seglare som har lika gott omdöme som dig. Har ju sett seglare som försöker kryssa sig fram i farleder bara hälften så breda som Möja ström (vad det nu ska tjäna till). Visserligen är bensinen och dieseln dyr, men det finns ju gränser...

Förutom lämpligheten beträffande farledens bredd, har ju också trafikintensiteten viss betydelse. Jag brukar inte hålla till så långt norrut, men jag kan tänka mig att trafiken är intensivare i Lindalssundet än i möja ström. Har man 20 båtar framför sig inom synhåll som man är på väg att möta och sedan 20 båtar bakom sig på väg åt samma håll som en själv, är det kanske inte helt lämpligt att sätta igång och kryssa ens i en farled som är 400 meter bred? Är man däremot helt ensam 360 grader runt om är det kanske helt ok att kryssa även i den 200 meter breda passagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..segelbåtar kan man alltid hålla sig ifrån på något set ,hur snett och vint dom än seglar . Men svallvågor från en dum j-la motorbåt är något helt annat . Har aldrig fattat varför man ska köra så det blir svall efter en motorbåt,( i lågfartsområden 5 till 12knop) . Vem blir lyckligare av de ????  Kolla Stäket en dag får ni se på ''dumskallar'' ..

 

post-11345-1394235572,504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du skriver är anledningen till att jag bedriver 90 % av min båttid utomskärs, få nötter bemödar sig att ta sig dit ut. De som gör det ställer sällan till problem annat än som drabbar dem själva. Öppet hav är frihet, att köra båt inomskärs är som att köra bil i stan.

Var de fler som väntade, hur gick det för dem?

Jag tycker att du skall vänta till vintern med att fixa båten om det inte är absolut nödvändigt att göra det nu!

/Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som både seglare och motorbåtsägare kan jag inte annat än förundras över hur folk reagrerar på  att man seglar. Att det över huvudtaget skulle vara något problem att kryssa igenom Lindassundet eller Kodjupet vid Vaxholm tycker jag tyder på bristande förståelse för hur segling fungerar. Alla Segelbåtar kan inte bara slänga ner motorn och tuffa igenom trånga passager, och det skall de inte heller behöva. Kan man inte med sin motorbåt hålla undan för seglande segelbåtar så är nog frågan om man skall ha båt i huvudtaget. Jag har inga som helst problem det när jag kör med motorbåten.

Att jämföra att paddla i en farled med att cykla på en motorväg, är i mitt tycke också helt skevt. Då anser man att motorbåten har större rätt att färdas i farleden, så är inte fallet.

Allting skulle vara mycket enklare om alla kunde visa lite mer hänsyn mot varandra på sjön och förstå att en båt inte är en bil och en farled är inte en bilväg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryss är ju kryss, det är inte så mycket att göra åt. Men det är klart att man kan inte ligga och tuffa för autopilot om man möter kryssande segelbåtar. Däremot har man ju också en generell skyldighet att hålla till höger i trånga farleder och jag kan nog hålla med om att det slarvas lite väl mycket med det under omständigheter när det är möjligt. Men det gäller inte bara segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmmm...............

Verkar som om min ide om PAINTBALL inte var så dum ändå.................

Skulle vara kul o se en massa rödfläckiga motorbåtar.......................

Som sagt vissa motorbåtsägare har inte varken sjövett eller vanligt vett alls !!!!!!!!

500:- till den som märker första motorbåten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den alltid lika ödmjuka

BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla Segelbåtar kan inte bara slänga ner motorn och tuffa igenom trånga passager, och det skall de inte heller behöva.

Jasså varför inte det? Visst, jag kan ha förståelse för att optimistjollar och dyl kanske saknar motor, men inte i annat fall. Är det hårt trafikerat och trångt tycker inte jag att man ska ligga och zick-zacka sig fram genom farlederna och hindra övrig trafik. Då kan man väl vänta med att hissa seglerna tills man kommit ut en bit?

Kan man inte med sin motorbåt hålla undan för seglande segelbåtar så är nog frågan om man skall ha båt i huvudtaget. Jag har inga som helst problem det när jag kör med motorbåten.

Skön attityd. Det är nog ungefär så de flesta ägare av stora halvplanande båtar resonerar också. Kan man inte hålla undan eller parera mina 1,5 meter höga svallvågor har man inget på sjön att göra. Jag klarar det lätt med min lilla plasteka på 4 meter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, då menar du alltså att alla segelbåtar över optimistjolle storlek måste ha motor?

jag har det inte på min 30 fots segelbåt, just pga av att det är en segelbåt, detta betyder att jag måste kryssa när jag har kryss.

Skön attityd. Det är nog ungefär så de flesta ägare av stora halvplanande båtar resonerar också. Kan man inte hålla undan eller parera mina 1,5 meter höga svallvågor har man inget på sjön att göra. Jag klarar det lätt med min lilla plasteka på 4 meter...

Det handlar om att visa hänsyn. En segelbåt för segel som har motvind måste kryssa, detta ska man som motorbåtsägare respektera, eftersom du med motorbåt kan manövrera mycket bättre. På samma sätt är det att visa hänsyn att släppa svall om man har en båt som drar stora sval, tyvärr verkar det dock vara en bortglömd konst.

Vad som stör mig i sammanhanget är att många motorbåtsägare verkar tro att alla farleder är endast till för dem. Om du nu har motor varför är det så självklart att det är du som har rätt till väg, om man har problem att samsas med andra,  kan man inte då vänta tills seglarna, kanotisterna etc har passerat?

 

Ps. Det är fint att du inte har några problem att parera stora vågor med din 4 meters plasteka. Jag har inte heller några problem med att parera vågor med min motorbåt, som är betydligt större.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror i alla fall att ganska många båtägare, både motorbåtsägare och segelbåtsägare blir heligt förbannade på kryssande segelbåtar i trånga och hårt trafikerade farleder. Kan du inte gå för motor, bör du kanske överväga annan färdväg? Du pratar mycket om att andra ska visa hänsyn, men hur mycket hänsyn visar du själv med din attityd, dvs att alla ska vänta på dig medans du kryssar?

Jag har inte heller någon 4 m plasteka. Jag skrev inom citattecken, för att på så vis försöka beskriva en attityd. Jag har visserligen bara en ht-båt på drygt 5 meter, men har för övrigt inga större problem med vågor från större båtar.

Tror inte vi kommer så mycket länge i den här diskussionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! På precis samma sätt blir jag heligt förbannad i trafiken när där kommer någon idiot och ska fram och jag måste stanna bara för att högerregeln gäller! För att inte prata om alla fotgängare som i tid och otid trycker på knappen vid övergångsstället. Det måste väl för f-n finnas någon annan väg de kan gå!?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din jämförelse var lite rolig, men den haltar en smula.

Skulle jag för övrigt alltid hålla på min rätt beträffande högerregeln i trafiken så skulle jag nog krocka varje dag. Vad det gäller zebralagen så är den fortfarande lite kontroversiell, inte minst då det visat sig att olyckorna faktiskt ÖKAT vid övergångsställerna sedan den infördes. Själv tycker jag att lagen är ganska dum och illa genomtänkt. Det är ungefär som om tågen skulle tvingas stanna så fort det kommer en bil och ska passera järnvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, här håller jag faktiskt med dig. Enda gången jag föjler zebralagen slaviskt är när jag går ;) Men zebralagen har ju ingenting att göra med de övervakade övegångsställena, de där man får trycka på en knapp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror i alla fall att ganska många båtägare, både motorbåtsägare och segelbåtsägare blir heligt förbannade på kryssande segelbåtar i trånga och hårt trafikerade farleder.

Jag tror att vi här har den springande punkten. Jag har aldrig förstått vad det är alla blir så upprörda över. Det finns en hel del ställe som är trånga, men alla har lika rätt att vara där. Kan man inte acceptera detta och anpassa sig därefter så borde man kanske inte åka där.  Segelbåt som motorbåt.

Kan du inte gå för motor, bör du kanske överväga annan färdväg?

Det är intressant att det alltid är den som har svårast att byta färdväg som skall göra det,

Själv brukar jag att ta en annan väg om det är möjligt, men om jag seglar, paddlar, simmar eller vad som, så är det antagligen krångligare för mig att byta färdväg än om jag skulle åka motorbåt. Borde det då inte vara enklare för motorbåten att byta väg?

Ett exempel från Stockholms skärgård, är att segla igenom vaxholm vid nordlig vind, även fast jag går kodjupet istället för stegesund så är det trångt, det är bara att acceptera, men det är ingen lång sträcka, så slappna av och ta det lungt i stället. Att segla via oxdjupet är inget alternativ, då det också bitvis är trångt och en finlandsfärja har betydligt svårare att väja än en vanlig motorbåt. Så om man går för motor och tycker att det är för trångt i vaxholm med seglare, kanotister, motorbåtar etc, varför går man då inte genom Oxdjupet?

Hursom helst  så tycker jag inte att detta är ett stort problem, vare sig jag åker motorbåt eller seglar. Då är det mycket värre med stora motorbåtar som inte släpper svall, vilket man kan få dryga böter för, om det fanns någon som såg till att det efterlevdes. (Läs KBV).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara enklare för motorbåten att byta färdväg?

Det finns en hel del ställe som är trånga, men alla har lika rätt att vara där.

Jo, men jag resonerar nog tvärtom. För att ta ett exempel. När jag ska transportera min motorbåt på en 30 vagn kan jag antingen köra på den stora huvudleden som är närmast, eller köra en annan lite mindre väg. Eftersom jag inte vill dämma upp trafiken på huvudleden väljer jag den mindre vägen. Detta är ju visserligen inget jag behöver göra, för jag har ju lika stor rätt att köra på huvudleden som alla andra även jag bara kör i 30 km/h. Hur ska förresten andra båtägare veta att du tänker blockera farleden? Annonserar du ut dina passager i förväg eller?Flört Är det trångt och mycket trafik tycker jag det ligger i var och ens ansvar att underlätta så mycket som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste väjningsregler så fick vi lära oss att den som kör för brödfödan har företräde. Låter som jag är 100 år eller lite till nu vaFlört. Men undrar ifall detta fortfarande existerar och vad för fartyg/båtar som innefattas av detta??? Skulle all yrkestrafik till sjöss tillämpa detta så innebär d ju att tillo med jag får företräde i trånga sund kan man ju tjäna lite extra tid på detta. Är ju bara o gasa så segljollarna flyger hehehe.. tat nu med en nypa salt segelnissar, för oavsett pinne på taket så har ni väl humor?????

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...