Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Janne111

Sverige - Vilket djävla skitland.

Rekommendera Poster

Håller med om att båtgrejer är dyrt i Sverige. Till viss del förklaras det väl av våra tull- och momsbarriärer, men kanske inte fullt ut?

Sen är det väl kanske lättare att pressa priserna om man säljer 400 båtmotorer per år och inte 20 som vissa småhandlare i Sverige kanske gör...

Annars irriterar jag mig mest på det dåliga vädret, vilket jag också trodde att tråden handlade om när jag läste rubriken.

Här har vi en båtsommar som är 3-4 månader lång och vill det sig illa regnar det övervägande delen av den tiden. De flesta människor har heller inte mer än 5 veckors semester. Det är det stora problemet som jag ser det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Angående båtförvaring mm så är det stor skillnad avr i landet man vill förvara sin båt också. Men så kan man ju köpa en villa för 190 000 kr i någon kommun i norr/inland när samma villa skulle kosta 4 000 000kr i Danderyd....

Man kan inte jämföra äpplen med päron eller Sverige med USA. Förutsättningarna är olika.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja d är väl just båtförvaring och service som är den heta potatisen. Tycker inte att d som Roland betalar närmare 20 000kr för Service och förvaring är särskilt rimlig. Kanke om båten hade legat någon stans kring d kungliga slottet så börjar priserna arta sej. Efter som min båt är lite större har jag räknat lite själv på kostnaden för förvarin och service på marinor och ja d är inte långt från 30 000kr.

Jag har ju turen att förfoga över egna Garage och egen verkstad så d bekymmret har man ju inte. Men hade d kostat tex 20 000kr att förvara min båt i någon av marinans hallar så hade den fått ligga under press med bockar etc.. Finns gott om alternativ bara man letar..

Och vad är d egentligen som gör d så lätt att lura båtägare på pluring.. Om vi leker med tanken att min båt hade kostat ca 30 000kr i service och förvaring inte orimligt om man tar ringhedes priser som reff. Så ere ju rättså bra pluring för lite jobb.. Tex ta upp putta in båten i verkstan byta olja, och sedan förvara, till våren vaxa bottenmåla och sätta i sjön och sedan fakturera mej 30 000kr för detta. saker som jag i dags läget fixar själv för i runda slängar 5 papp om året om man inkluderar värmen i hallen som fö håller en hel del andra saker isfria osv..

Nja man skulle kanske öppna marina själv. Hade ju kunnat halvera priset och ändå tjäna pengar. Bygget av en ny hall hade nog betalat sej efter bara några år.. Kanske nått o tänka på för blivande företagare..

!!!MVH REXCO!!!

Senast ändrad av Rexco | 05 augusti 2008 | 19:32

Senast ändrad av Rexco | 05 augusti 2008 | 19:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för erfarenhet från byggvaruhusbranchen???Skrattande Byggvaruhusbranchen är ingen dans på rosor med otroliga vinster. Sedan det du nämner med höga rabatter till företagare hos YRKESINRIKTADE varuhus är ju bara så att de inte vill ha med privatpersoner att göra, mao handla på ett konsumentinriktat varuhus istället så slipper du bli blåst!  Marginalen äts bort ganska bra av dessa rabatter. Hos de konsumentinrriktade så har hantverkarna inte alls samma rabatter men i flera fall läge priser ändå. Det ligger stora kostnader hos varuhus för lagerhållning, personal, kassering av skadat material m.m.

Vissa produktgrupper kan ha höga marginaler för att kompensera de med väldigt låga pga konkurrenter.

Och nu har vinden vänt för byggvaruhusen och många går med förlust.

Senast ändrad av Sturgeon | 05 augusti 2008 | 20:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Anledningen till att det fungerar är för att det finns folk som ärvilliga att betala dessa summor och dessutom gärna framhåller sin båt som lyxartickel och kan skryta för mindre bemedlade människor om hur dyrt det är att äga humhum....båten.

Dock så rekomenderar jag dig att starta en egen marina och käna de snabba pengarna. Så lätt tror inte jag att det är ;-)

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man prisar produkten vad marknaden tål Så heter det och det stämmer, titta på priser på volvo bilar i EU och i USA!

Sedan måste sägas att hur tänket funkar är olika i us och i SE, i us så är det jo så att folk reparerar inte i samma utsräkning, dom byter båtmotor istället, altså omsättningen på nya produkter är mycket högre i us en i SE och handlaren kan hålla lägre priser, detta kombinerad med vad marknaded tål samt moms/tull ger skillnaden i pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om problemet inte är återförsäljarna, utan grossisterna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på GeKå:s i Ullared, de kan sälja märkesprylar, t.ex. schampo, tvål mm till beteydligt lägre pris. För 10-15 år sedan var priset ca 40-50% lägre på en hel del sådanna varor. Nu har även ICA, Coop mm lyckats komma ned.

Ica slänger ut leverantörer om de inte vill vara med på reducerade priser.

Det är hela kedjan som påverkar priset. Men tillgång och efterfrågan kan påverka priserna. (förutom på alkohol)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte så konstigt att det är dyrt att förvara sin båt in en marina. Aktiviteten hos båtfolket är oftast bara 6 månader men den personal som finns där jobbar ju året runt och då behöver man ju ha kostnadstäckning för detta. Det är ju inte heller så att alla har gratis mark utan det behöver väl betalas markhyra eller räntor på lån även när våra båtar inte ligger och guppar i vattnet. Det kostar ganska mycket att ha en person anställd på heltid i en marina om man ser till den korta säsong som vi har här i sverige. Vad kostar det att förvara en husvagn eller husbil inomhus (inte eget garage så klart)?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja vågar nog påstås att d där bara e skitsnack. D kostar inte mycket att ha hallar etc stående, dom går alltid att hyra ut till något annat. Trycket efter lokaler och förvaringar är stort på kusten. Oavsett om d är husvagnar eller grävmaskiner som ska in i hallarna så äre oftast fullbelagt.. D e bara dyrt o ha anstält folk om företaget inte har något att göra. Men på en marina finns de alltid något att göra året om. Båtar lagar ju som bekant inte sej själva, dom servar sig inte heller själva, även om en del tror d.. En rättså typisk marina tar väl hand om i runda slängar 100 båtar eller fler varje år. Alltså båtar som ska servas och rekondas etc. Är man en klåpare behöver man kanske en vecka för o göra detta arbete. Och då är ju fakturan för service ca 8000kr helt riktig om än prisvärd tillomed..

Men jag är av en annan uppfattning, d handlar om några timmars jobb för servicen på min egen båt. då utför jag den själv. Sedan så ska båten in i garaget. Tar sedan ut båten på våren och botten målar och vaxar o rekondar. Tar inte mer än några timmar d heller om man har rätt grejer villsäga. Även om jag skulle ta betalt för egen arbetstid och den lillabit av fastighetsskatt båten tar upp när den står i hallen. Så blir d inga stora pengar. MAn kan inte motivera ett skyhögt pris bara för att man har anstält folk och en liten plåthall..

Skulle jag göra något jobb hos någon ta 1000kr i timmen och motivera detta med att jag har ju anstälda och en liten plåthall som kostar pengar. Skärpning va. Ja förutom att det skulle bli ofantligt lite jobb för mig så skulle man ju få ett mycket dåligt rykte om sej.. Höjden av uselhet hade väl oxå varit om jag hade fått något jobb tagit bra betalt och även gjort ett dåligt jobb..

Det är nog bara i den marina sektorn som detta fenomen kvarstår tyvärr. Har inte själv stött på detta i andra branscher. Iaf inte i modärn tid då folket är ytters priskänsliga och gärna väljer d billigaste som finns att tillgå. men när d gäller båtar verkar ingen bry sej, konstigt tycker ja... Fasta priser på allt borde d vara som på bilverktstäderna, några marinor har börjat införa detta på några grejer men långt ifrån alla..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exempel, Vinterförvaring husvagn Jönköping 1500 kr (de tar emot båtar också)

http://www.blocket.se/vi/16478072.htm?ca=13_s

http://www.blocket.se/vi/17285915.htm?ca=13_s   (också 1500 kr)

Varför ska jag betala för servicepersonal för vinterförvaringen?

Och de har väll jobb hela året, de kan serva, vaxa och bottenmåla båtar under vintern.

Här är vinterförvaring båt i Stockholmsområdet OBS inte 1500kr

http://www.blocket.se/vi/17332911.htm?ca=11_s

Pris vid båt 6,5 x 2,5 m (plus 0,5m)  x 550 kr/m2 =  10.725 kr

Kalkyl enligt deras formler 

PRIS
Sek 550:- per kvadratmeter.

för att få fram den yta din båt behöver räknar du enligt följande:

(Ekipagets totala bredd 0,5 m) ekipagets totala längd = kvm-yta

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...