Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
JanW

Starproblem Johnson 60 hk

Rekommendera Poster

Har ett litet men eminent startproblem som inträffar ibland...

Den startar oftast bra och går som en klocka men ibland, ca 1 på 5 försök när jag ska starta (varmstart) så verkar den inte suga bensin.

För att starta den när problemet uppstår så måste jag ta av motorkåpan och manuellt vrida på ett vred som sitter på primern och då startar den.

Jag pumpar alltid upp blåsan så den blir hård först och det verkar som den inte suger bensin men efter manuell primning så startar den.

Jag har skruvat isär primern och kollat att den fungerar och svarar på när jag trycker inåt på startnyckeln för att choka.

Jag är nu inne på att det kan vara bränslefiltret eller att spjällen i förgasaren inte står som dom ska,jag skulle hemskt gärna behöva lite synpunkter av de kunniga personer som gör nlägg på denna sajt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på din Johnson 60 hk?
Har den VRO pump (kombinerad bensin och oljepump)?
Har du bensinblåsans pil i riktning mot motorn och pilen lite uppåt (i vart fall inte horisontellt eller neråt)?
Choke skall inte användas på varm motor men det visste du väl redan.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodellen är en 89 och den har separat oljepump

Bensinblåsan ligger ju vid bensintanken och horisontellt

Jag vet att man inte ska använda choke vid varm motor men det är enda sättet som jag har kommit på att starta den på när detta inträffar...

Som sagt det verkar som den inte suger bensin, normail startar den klockrent... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...