Niclas_O 3 Postad 4 Augusti , 2008 Hej. Jag är spekulant på en båt med en sjövattenkyld marine power 5.7 l V8 från -90. Motorn har gått 700-800 timmar i östersjön enligt säljaren. Limpor och knän byttes för ett år sedan. Nu till min fråga. Hur länge klarar sig en sjövattenkyld motor från att bli upprostad? /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Augusti , 2008 Som vanligt när det gäller hållbarhetsfrågor så beror svaret på förre ägaren. Har han skött om sin båt och genomfört konservering vid vinterupptagning efter konstens alla regler så rostar det inte nämnvärt utan en sjövattenkyld maskin kan hålla i 20år eller mer, men slarvar ägaren eller inte riktigt vet vad han gör ja då kan den lika gärna vara slut. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Augusti , 2008 Längre än en sjövattenkyld motor. Jag har haft 4 st gamla motorer (i olika båtar) med sjövattenkylning och dessa har varit 30 - 40 år gamla och inte varit slut pga rost. En färskvattenkyld motor (med värmeväxlare) håller med all sannolikhet längre än en sjövattenkyld. Man bör ju rimligen köra färskvattendelen med max glykolinblandning och det rostskyddar ju också. En liten sidotanke beträffande salvattnets inverkan på rost: Båtkärran till min bohusjulle har inte varit helt ok för att sjösätta och ta upp denna båt med relativt djup köl. Jag har gjort vissa modifieringar varje år. Har satt till en extra kölrulle, men den satt en anig lågt. satte därför under vintern rullen på en träregel 2´ x4´ . Träregeln satte jag fast med två av mina tvingar. Efter sjösättningen satte jag båtkärran framför det garage/bod där jag normalt förvarar kärran/båten, med avsikt att sätta in kärran i boden. Detta glömde jag naturligtvis bort och när jag efter en månad var borta vid boden, var tvingarna helt ihoprostade och jag kunde inte med handkraft lossa dem. Hade jag spolat av dem med sötvatten hade de säkert inte varit lika ihoprostade. Saltvatten har en mycket positiv (negativ) inverkan på rostbildning. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 4 Augusti , 2008 Rätt konserverad varje år kan den hålla hur länge som helst. Har en vän som har en B 30 -77 sjövattenkyld, den tuffar än idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 4 Augusti , 2008 Ok. Det är med andra ord lita av ett lotteri om motorn är ok eller inte. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 29 Maj , 2009 Säkert för sent att svara, men någon annan kanske får nytta av erfarenheten... Min motor deckade förra sässongen, motorn var en chevy 305 (5,0l), årsmodell 1990. Jag fick en genomrostning i toppen mellan kylkanal och avgaskanal. Fungerade ibland, men när motorn stanade i avgastakten så flödade vatten in genom avgaskanalen och sedan tog det stopp i kompressionstakten. Först bytte jag startmotor, sedan startade och gick motorn (motorn hade stannat med ventilen stängd) sedan brast kuggarna i svänghjulet, bytte svänghjul, sedan brast en startmotor (sprack rakt genom), sedan bytte jag till nytt svänghjul igen för en kugg gick av, sedan gick motorn fint igen. Sedan gick startmotorn..., då lyfte vi ur motorn igen och kollade ordentligt.... Marinan där jag brukar handla hade tre begagnade toppar på lager, alla tre hade samma rostskada som min egen topp och det slutade med att jag handlade biltoppar som gått med glykol. Jag råder alla ALLA att hålla fingrarna borta från sjövattenkylda motorer, det är bara en tidsfråga innan det går åt helvete. Och när går det åt helvete? Årets varmaste vecka!. Hälsningar Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 30 Maj , 2009 Jag vet många sjövattenkylda motorer som gått längs västkusten sedan tidigt 70-tal. Har själv också haft en båt med sådan motor i originalskick. Jag skulle inte känna oro för att köpa en sjövattenkyld motor från 1990. Ta reda på hur motorn är servad genom åren. Hellre en välskött sjövattenkyld än en misskött färskvattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 31 Maj , 2009 ...man kan ha otur , sånt händer ! -Man kan få punka även på en ny bil ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 1 Juni , 2009 Är det ingen skilnad på aluminium och järn i dessa sammanhang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser