Fredrik_R 0 Postad 4 Augusti , 2008 Hej! Jag har en gammal träeka som jag har tagit över efter min farfar. Han har ägt båten sedan den var ny och det var ju för ett x antal år sedan. Fernissan har ramlat av på en par ställen och där är det rent trä framme. Båten är ej olje behandlad eller någe sånt innan, så vad ska jag göra nu? fernissa om eller skrapa gammal fernissa och olja in första för att sedan fernissa som avslutning? /Fredrik Senast ändrad av Fredrik_R | 04 augusti 2008 | 07:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 4 Augusti , 2008 http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_R 0 Postad 4 Augusti , 2008 Jo jag har sett den sidan men alltså tar ju sin lilla tid om man ska göra allt från grund. Går inte att bara stryka på fernissa så länge då? så får man göra det grundligt till vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 4 Augusti , 2008 Visst kan du stryka på ett lager fernissa, men det gör varken från eller till, varken för utseende eller hållbarheten. Det enda som händer är att du har ett lager till att slipa bort. Tycker du ska göra jobbet ordentligt när du väl gör det sedan, och det så snart som möjligt så att det inte uppstår skador på båten. Fernissa och olja är ju inte bara en utseendefråga, utan även det som hindrar båten från att bli förstörd. Du kan också läsa en del bra tips på sidan jag länkade till, t ex under avsnittet När lacken släpper fläckvis finns det en del intressant som berör ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_R 0 Postad 4 Augusti , 2008 Okey tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 18 Augusti , 2008 Hej, Har man en fernissad träbåt så har man också ett ansvar att den inte blir förstörd i förtid. Båten skall ha ny fernissa varje år för att skydda trät från vatten. Under sommaren så uppstår alltid mikrospricker i lacken som skall tätas varje vår. Fernisslagret som läggs på skall vara så tunt som möjligt för att sedan slipas bort nästa vår med 240 papper. Om fernissan har släppt på en mindre yta så lagar man det som om det vore nytt trä, men kom ihåg att aldrig slipa ner i trät för då får man en annan färg där. Hela båten renskrapas bara i nödfall. Skall egentligen inte behövas mer än vart 10-15 år (fernissan blir alltid för tjock efter ett antal år) och även då gäller att inte slipa för mycket i trät. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille1 0 Postad 18 Augusti , 2008 Vad är det för träslag i ekan? Hur är den behandlad på insidan fribord/botten? Är den renskrapad nån gång förut? Som sagt, renskrapa inte i onödan, men se till att fernissa utvändigt i vilket fall. Och om du renskrapar, gör det på hösten och mätta den med rå linolja över vintern. Mvh Rille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser